شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#آنلاین

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی:

ایجاد داروخانه‌های آنلاین در کمیسیون بهداشت مجلس بررسی می‌شود/ برهم خوردن تعادل وجود دارو توسط گردشگران

محمد علی محسنی بندپی با اشاره به اینکه مسافران، گردشگران و مهاجران در حوزه انتخابی ما(نوشهر و چالوس) کاملا تعادل وجود دارو و میزان جمعیت را بر هم می زنند، گفت: ایجاد و توسعه داروخانه های آنلاین در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شده است.

ایجاد داروخانه‌های آنلاین در کمیسیون بهداشت مجلس بررسی می‌شود/ برهم خوردن تعادل وجود دارو توسط گردشگران

به گزارش منیبان؛ داروخانه های آنلاین در کشور های مختلف دنیا مخاطبان و مشتریان زیادی دارند و تهیه دارو را برای شهروندان آسان کرده است اما این امر در ایران نتوانسته است با جدیت دنبال شود و توسعه پیدا کند. اکنون حدود 25 داروخانه اینترنتی تحت نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به فعالیت هستند و فعالیتشان به صورت مداوم رصد می شود.

فراهم کردن مواد اولیه برای شرکت های داروساز داخلی

محمدعلی محسنی بند پی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت گفت: فشار آوردن به داروخانه ها، محدود کردن داروها و سخت کردن دسترسی مردم به دارو راه حل های اساسی و درستی نیست  و ما باید مشکل اساسی دارو را  با معاونت دارو و غذا پیگیری کنیم.

او با بیان اینکه باید مواد اولیه شرکت های داروسازی داخل کشور را به طرق مختلف فراهم کنیم تا مردم آسیب نبینند چرا که زمانی که داروها محدود و انحصاری شوند دسترسی مردم سخت تر خواهد شد و از طرفی بازار سیاه بیشتری شکل خواهد گرفت، گفت: آن چیزی که از آن وحشت داریم آن است که داروها در داروخانه ها نباشند و در ناصر خسرو و بازارهای دیگر با قیمت های چند برابر پیدا شوند.

رابطه مستقیم کمبود دارو با ایجاد بازارهای سیاه

محسنی بندپی تصریح کرد: 3 تا 5 درصد دارو های کشور وارداتی هستند و بایستی برای تأمین آن با کشور های دوست و هم پیمان وارد مذاکره شویم و همچنین تولیدات داخلی را به جد دنبال کنیم تا بتوانند تولیدات بیشتری داشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که تعادل بین عرضه و تقاضا بهم می ریزد عملا کمبود دارو پیش می آید و ما برای اینکه این معضل را حل کنیم بستر را محدودتر می کنیم و تجربه ثابت کرده است که هر چه تولیدات محدود شود سر از بازار سیاه درمی آورد.

شیوه سنتی تأمین دارو در شرایط کرونایی مطلوب نیست

او با اشاره به اینکه با توجه به تکنولوژی روز و نیاز مردم بایستی ارائه خدمات را تغییر دهیم، بیان کرد: لازم است به سمت ایجاد دارو خانه های آنلاین حرکت کنیم چرا که قطعا شیوه سنتی تأمین دارو مخصوصا در شرایط کرونایی فعلی، شیوه مطلوبی نیست.

گردشگران تعادل وجود دارو را برهم می زنند

محسنی بندپی ادامه داد: ما شاهد این هستیم که در حوزه انتخابی ما سهمیه داروخانه های شبانه روزی بر مبنای  آمار افراد مقیم سال 1395 است و مطابق با جمعیت سال 1400 نیست.

او با بیان اینکه مسافران، گردشگران و مهاجران در حوزه انتخابی ما(نوشهر و چالوس)  کاملا تعادل وجود دارو و میزان جمعیت را بر هم می زنند، گفت: بنابراین معاونت دارو و غذا باید به روز برای تأمین دارو های مردم تصمیم بگیرد.

تحریم موجب عدم از استفاده از خدمات تله مدیسین شده است

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تله مدیسین نزدیک به سه دهه است که در دنیا مرسوم است و ما به دلیل شرایط تحریمی و مسائل دیگر نظام سلامت کشور نتوانستیم هماهنگی و تطبیقی با سرویس خدمات روزانه داشته باشیم، گفت: اگر پیک پنجم را رد کنیم و به نوعی بهتر تصمیم بگیریم شاید یکی از راهکارهای مهم برای کاهش هزینه ها  وبهره وری بالا، خدمات آنلاین دارو ها باشد.

معایب و محاسن داروخانه های آنلاین باید بررسی شود

محسنی بندپی تصریح کرد:  ایجاد و توسعه داروخانه های آنلاین در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شده است و بایستی محاسن و معایب آن را بررسی کنیم و پیش بینی خطرات ناگوار آن را داشته باشیم.

او بیان کرد: هر زمانی که سبک و روش جدیدی پیش گرفته می شود می تواند با تبعاتی همراه باشد و کسانی موفق هستند که با پوشش تبعات و کاهش عوارض بتوانند سبک های جدیدی را عملیاتی کنند.

منبع: برنا