شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن#کرونا

نگاهی به تابلو کرونا در ترکیه؛ باورهای غلطی که مانع از تزریق واکسن می‌شود


نگاهی به تابلو کرونا در ترکیه؛ باورهای غلطی که مانع از تزریق واکسن می‌شود

بین مردم، شایعات و تحلیل‌های عوامانه و غلطی وجود دارد و رفته رفته به باور تبدیل شده است. مثلاً عده ای می‌گویند: اگر واکسن بزنیم، عقیم خواهیم شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، طی چند روز گذشته، آمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا در ترکیه، یک بار دیگر شاهد افزایش نسبی بود.

در شرایطی که به مدت چند روز، آمار مبتلایان به عدد نویدبخش زیر 5 هزار مبتلا کاهش پیدا کرده بود، حالا باز هم مرز 7 هزار نفر درنوردید شده و آمار دیروز از این قرار بود:

تعداد تست ها در شبانه روز: 234 هزار و 161 مورد.

مبتلایان در شبانه روز: 7 هزار و 666نفر.

شمار فوت در شبانه روز: 38 نفر.

اگر چه فعلاً آمار فوت بیماران کرونایی در ترکیه بر روی اعداد زیر 50 ثابت مانده است، اما مقامات بهداشتی این کشور، معتقدند که آمار ابتلا در شبانه روز، باید همواره زیر 5 هزار بماند و حرکت از این نقطه به بالا، نگران کننده است.

به باور کارشناسان، ازدحام در اماکن و معابر عمومی و عدم تمایل برخی از شهروندان به تزریق واکسن، از عوامل اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در ترکیه است.

کشور ترکیه , کرونا ,

آمار واکسیناسیون نیز از این قرار است:

شمار کل واکسن های تزریق شده دوزهای اول، دوم و سوم 62 میلیون و 817 هزار دوز.

39 میلیون نفر فقط دوز اول را دریافت کرده اند.

میزان واکسینه شدگان بالای 18 سال در سراسر ترکیه معادل 63 درصد از کل جمعیت این کشور است.

میزان واکسینه شدگان بالای 18 سال که دوزهای اول و دوم را دیافت کرده اند معادل 33 درصد از کل جمعیت کشور است.

(آمار دوز سوم محدود به پرسنل درمان و درصد ناچیزی از شهروندان عادی است).

نقشه واکسیناسیون

اقدام ابتکاری وزارت بهداشت ملی ترکیه برای اطلاع رسانی در مورد گستره واکسیناسیون در مناطق و استان های مختلف ترکیه، ترسیم نقشه ای بر اساس چهار رنگ آبی، زرد، نارجی و قرمز است و استان هایی که دست کم 75 درصد از جمعیت بالای 18 سال آنها واکسینه شده باشند، با رنگ آبی مشخص می شوند.

کشور ترکیه , کرونا ,

همچنان که در نقشه بالا دیده می شود، فعلاً فراوانی رنگ آبی اندک است و وضعیت 81 استان ترکیه از منظر درصد تزریق واکسن افراد بالای 18 سال به این شرح است:

5 استان آبی با درصد 75 به بالا.

25 استان زرد با درصد 65 به بالا.

33 استان نارنجی با درصد 55 به بالا.

18 استان قرمز با درصد بین 35 تا 53.

جالب اینجاست که استان پرجمعیت استانبول که دست کم 14 میلیون جمعیت دارد، هنوز با 62.5 درصد جمعیت واکسینه شده، حتی به رده استان های زرد نرسیده و در طبقه نارنجی است.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه دیروز در توییتی نوشته است: «می خواهید برای استفاده از تعطیلات عید قربان به مسافرت بروید؟ سفر بی خطر. اما لطفاً قبل از حرکت، سری به پزشک خانواده بزنید، هم عید را تبریک بگویید، هم واکسینه شوید».

کشور ترکیه , کرونا ,

پرستاری به نام اوین چاکر در یکی از ییلاق های استان وان، ابتدا برای دریافت امواج اینترنت و ثبت اسامی روستاییان به ارتفاع 2700 متری رفته و سپس در ارتفاع  1950 متری، به آنان واکسن زده است.

یکی دیگر از اقدامات ابتکاری وزیر بهداشت ترکیه، معرفی پرستارانی است که رکورددار بیشترین تزریق واکسن در یک روز هستند. او دیروز در توییتر خود، پرستاری به نام نهال گوک را معرفی کرده که توانسته در یک شیفت کاری، به تنهایی 510 نفر را واکسینه کند.

تعطیلات 9 روزه و جابه جایی میلیونی جمعیت

دو هفته پیش، دولت ترکیه کلیه محدودیت های کرونایی را لغو کرد و مشاهدات خبرنگاران و تحلیل گران ترکیه، حاکی از این است که باز هم ازدحام در خیابان ها و اماکن عمومی و بی توجهی به فاصله اجتماعی بیداد می کند.

اغلب شبکه های تلویزیونی ترکیه، تصاویری از خیابان ها، پاساژها، کافه ها و سواحلی را نشان می دهند که صدها تن از مردم، بعضاً بدون ماسک، با فاصله ای اندک از همدیگر، اوقات خود را در بیرون از خانه سپری می کنند.

علاوه بر ازدحام در خیابان ها و معابر عمومی، جابه جایی چند میلیونی جمعیت، یکی دیگر از موضوعات نگران کننده در ترکیه است. دولت این کشور، تعطیلات عید قربان را 9 روز در نظر گرفته و این به معنی یک فرصت طلایی و مفصل، برای حرکت میلیون ها خانواده از غرب به شرق ترکیه است.

پلیس راهور ترکیه اعلام کرده که جاده استراتژیک کرک قلعه – آنکارا، به عنوان کلید سفر به 43 استان ترکیه، عملاً قفل شده و طول ترافیک کُند در این مسیر به 10 کیلومتر رسیده و از هوا، به خوبی قابل مشاهده است.

کشور ترکیه , کرونا ,

اغلب میلیون ها شهروند استانبول، آنکارا و دیگر استان های غربی ترکیه، از اهالی استان های جنوب و جنوب شرقی، استان های دریای سیاه و آناتولی هستند و این یعنی میلیون ها سفر هوایی و زمینی که می تواند زمینه انتقال و ابتلا را گسترش دهد.

پروفسور سارخان ساکاریا از متخصصین بیماری های عفونی، در مورد سفرهای بین استانی اظهار نگرانی کرده و معتقد است که کمتر از یک ماه آینده، ترکیه باز هم شاهد مبتلا شدن چند میلیون نفر از شهروندان، به ویروس کرونا خواهد بود.

وی معتقد است:«فهم ما از عادی سازی شرایط، یک فهم ناقص است و متاسفانه دید و بازدید بین خانواده ها، حرکت میلیونی جمعیت و سفرهای فراوان، از کنترل خارج شده و مردم عملاً به ماسک و فاصله اجتماعی اعتنا نمی کنند».

پروفسور عبدالرحمان شن ییغیت از اطبای دانشگاه علوم پزشکی دجله دیاربکر معتقد است:«در استان های جنوب و جنوب شرقی، مردم تمایل چندانی به واکسیناسیون نداشته اند و در تعطیلات عید، میزبان صدها هزار نفر از اقوام و خویشاوندانی خواهند بود که از غرب می آیند. در نتیجه پس از عید، ما در این استان ها شاهد یک پیک نگران کننده خواهیم بود. از مردم خواهش می کنم برای تزریق واکسن وقت کشی و تعلل نکنند و علاوه بر این، در مورد ماسک و فاصله اجتماعی نیز هیچ غفلتی قابل قبول نیست».

پروفسور عبدالرحمان شن ییغیت در مورد باورهای غلط درباره واکسن کرونا گفته است:«متاسفانه، بین مردم، شایعات و تحلیل های عوامانه و غلطی وجود دارد و رفته رفته به باور تبدیل شده است. مثلاً عده ای می گویند: اگر واکسن بزنیم، عقیم خواهیم شد. اصلاً اینطور نیست. آزمایش های علمی نشان می دهد که عکس این قضیه صادق است و در واکسینه شده ها، شاهد افزایش اسپرم بوده ایم. البته فقط این نیست. یکی دیگر از باورهای غلط رایج، این است: اگر واکسینه شویم در بدن ما، چیپ الکترونیکی – دیجیتالی کار می گذارند و ما را کنترل می کنند. این هم کاملاً غلط است. الان با استفاده از رصدهای هوایی و امکانات دیگر، چه نیازی به کنترل با چیپ تزریق شده به بدن وجود دراد؟ از این گذشته، چرا یک دولت باید با کار گذاشتن چیپ، میلیون ها نفر را کنترل کند؟ ما موظفیم با همه این باورهای غلط مبارزه کنیم.»

کشور ترکیه , کرونا ,

فاتح آلتایلی از تحلیلگران روزنامه خبرترک، در مورد شهروندانی که در برابر واکسن مقاومت می کنند، تحلیل جالبی نوشته است.

در بخشی از متن او آمده است: «بعضی ها می گویند، حق ماست که واکسن نزنیم. اشکالی ندارد. شما بگذارید این عزیزان، از حق خود استفاده کنند و واکسن نزنند. اما برای دفاع از خودمان، برای آنها تدابیری به کار بگیریم. تدابیر 5 گانه پیشنهادی من از این قرار است: 1.استفاده از کلیه وسایل حمل و نقل عمومی از جمله هواپیما برای این افراد ممنوع شود. 2.اجازه ورود به رستوران ها و مکان های تفریحی و کافه ها را نداشته باشند.3. باید از سفرهای بین شهری این افراد جلوگیری شود. 4- اجازه ورود به عبادتگاهها و انجام عبادتهای جمعی را نداشته باشند. 5- تا پایان دوران کرونا، به آنها مرخصی بدون حقوق داده شود».

حال باید دید در شرایطی که دولت ترکیه، بر روی درآمد توریسم و سفرهای تعطیلات عید قربان، حساب ویژه ای باز کرده، در روزهای پیش رو وضعیت شیوع کرونا در این کشور چگونه خواهد بود.

 

انتهای پیام/