شهر خبر

۲۵ تیر؛

روز بهزیستی و تامین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی محسوب می‌شود که از طریق دولت، بیمه شدگان و کارفرمایان تأمین مالی می‌شود و بخش عمده آن توسط بیمه شدگان تأمین می‌شود که با اهداف اقتصادی کشور، کاملا همسو است.

روز بهزیستی و تامین اجتماعی

در کشورمان ایران هر ساله در ۲۵ تیر " روز بهزیستی و تامین اجتماعی" گرامی داشته می‌شود.

در جهت تحقق مفاد اصول ۳، ٢١ و ٢۹ قانون اساسی سازمان بهزیستی کشور، به موجب لایحه قانونی سال ۱۳۵۹ جمهوری اسلامی ایران، برای ایجاد عدالت اجتماعی تشکیل شده است.

سازمان بهزیستی که برای حفظ کرامات و ارزش‌ها و گسترش رحمت الهی، خدمات را ارائه می‌دهد، سازمانی اجتماعی، فرهنگی و امدادی است. در واقع این سازمان، برای کمک به افرادی که به هر دلیلی دارای مشکلات روانی، عاطفی، جسمی و نداشتن توانایی برای انجام کارهای روزانه هستند و کمک به قشرهای محروم تشکیل شده است.

سازمان بهزیستی با همکاری سازمان‌ها و با تکیه بر مشارکت مردمی، با کمترین حمایت‌های دولتی، برای کمک به تأمین حداقل نیازهای گروه‌های کم درآمد، توان بخشی بازپروری، امدادی کار میکند.

خدمات بهزیستی

● امور اجتماعی: فرزندان و زنان بی سرپرست، متکدیان، معتادان در این بخش مورد حمایت قرار میگیرند.

● امور فرهنگی و پیشگیری: دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و دفتر آموزش و پژوهش در این حیطه کار میکنند.

● خدمات توانبخشی: پیراپزشکی و وسایل توانبخشی به معلولین جسمی و ذهنی، توانبخشی حرفه ای و دفتر توانپزشکی و خدمات توانبخشی در این بخش فعالیت دارند. به ناشنوایان، نابینانیان و معلولان جسمی – حرکتی خدمات ارائه می‌شود. معلولین جسمی و ذهنی هم تحت پوشش این بخش سازمان قرار دارند.

روز تامین اجتماعی هم که همزمان با روز سازمان بهزیستی نامگذاری شده است، از محل حق بیمهها، منابع مالی خود را تأمین میکند

 امتیاز داشتن تأمین اجتماعی

برای جبران محرومیت‌ها و کمبودهایی که به دلیل اختلاف شرایط و امکانات برای افراد در جامعه به وجود میآید، تأمین اجتماعی می‌تواند کمبودهای ناشی از نقص عضو، بیکاری، سوانح و حوادث و بیماری را به طور مستقل و محرمانه کاهش دهد یا از بین ببرد.

سازمان تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی محسوب می‌شود که از طریق دولت، بیمه شدگان و کارفرمایان تأمین مالی می‌شود و بخش عمده آن توسط بیمه شدگان تأمین می‌شود که با اهداف اقتصادی کشور، کاملا همسو است.

خدمات و تعهدات سازمان تأمین اجتماعی

● حمایت در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری

● مستمری بازنشستگی

● مستمری از کارافتادگی

● مستمری بازماندگان

● مقرری بیمه بیکاری

● غرامت دستمزد ایام بیماری

● پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی

● کمک هزینه ازدواج