شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رفسنجانی#هاشمی رفسنجانی
نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 27 تیر

دعوت هاشمی رفسنجانی از نیروحزب‌اللهی‌های برای ورود به اقتصاد!

کدخبر: 426957
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات27 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

27 تیر 1351؛ بحران بازار لاستیک رو به کاهش است

بحران بازار لاستیک با عرضه لاستیک‌های وارداتی تا اندازه‌ای ترمیم شد، ولی در میزان عرضه هنوز کمبود احساس می‌شود و به همین جهت قیمت لاستیک بیش از مبلغی است که قاعدتا باید به‌دست مصرف‌کننده برسد.

به گزارش خبرنگار اطلاعات، برنامه افزایش تولید لاستیک به وسیله کارخانجات فعلی لاستیک‌سازی در دست اجراست، توسعه این کارخانجات درصدی است.

علی فراروئی، از مدیران کارخانه تولید لاستیک بی‌اف‌گودریچ گفت: در تمام دنیا و تمام کارخانجات لاستیک‌سازی، لاستیک را دو رقم طبقه‌بندی می‌کنند؛ لاستیک درجه یک و لاستیک درجه دو.

مشخصات لاستیک درجه یک با مشخصات لاستیک درجه دو از لحاظ استحکام و مرغوبیت در یک ردیف است. منتها تنها تفاوتی که باعث شده یک لاستیک درجه یک و لاستیک دیگر درجه دو رقم‌بندی شود، مربوط به خراش سطحی و یا حباب سطحی بر روی لاستیک است که کوچک‌ترین تاثیری در استحکام آن نمی‌گذارد ولی از آنجا که این تفاوت مختصر باید مورد توجه کارخانه قرار گیرد و لاستیک براساس استاندارد بین‌المللی به بازار عرضه شود لذا لاستیکی که دارای حباب مختصر و خرابی چند میلی‌متری در سطح خارجی باشد، توسط کارخانه به اصطلاح «سنگ‌کوبی» می‌شود و به بازار عرضه می‌گردد. این چنین لاستیک که هیچ‌گونه تفاوتی با لاستیک درجه یک از لحاظ استحکام و قدرت ندارد با 20 درصد تخفیف در اختیار نمایندگان فروش گذاشته می‌شود.

مضافا به اینکه لاستیک‌های درجه دو دارای مارک «سکند» یا درجه دو می‌باشد و خریداران می‌توانند با ملاحظه آن در روی لاستیک با اطمینان کامل خریداری و بدون هیچ‌گونه دلهره مصرف کنند.

27 تیر 1371؛ دعوت هاشمی‌رفسنجانی ازحزب‌اللهی‌ها برای ورود به صحنه‌های اقتصادی

اکبر هاشمی‌رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران موضوع «تعدیل» را یکی از مهم‌ترین و در عین حال مشکل‌ترین مسائل نظام اقتصادی کشور خواند.

رئیس‌جمهوری سیستم «توزیع» در گذشته را اشتباه دانست و گفت: این سیاست که ما نفت بفروشیم، کالای ارزان از خارج وارد کنیم و به قیمت ارزان بفروشیم آثار زیانبار بسیاری دارد. در این صورت هیچ صنعتی نمی‌تواند در داخل کشور رشد کند و کشاورزی نیز اصلا مقرون به صرفه نخواهد بود.

رئیس‌جهموری افزود: به واسطه بهای نازل دارو و سوخت در ایران که بخش زیادی از آنها وارد می‌شود و به علت قیمت گران‌تر در خارج از مرزهای کشور بخش قابل‌ملاحظه‌ای از آنها به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.

وی افزود: هر چیزی که در داخل کشور تولید شود و قیمت آن ارزان باشد خوب است، ولی اگر از محل فروش نفت باشد، بسیار زیانبار خواهد بود.

آقای هاشمی رفسنجانی توضیح داد که به واسطه اعمال سیاست‌های تعدیل، تولید برخی اقلام نظیر خودروهای ساخت داخل اینک به حدی رسیده است که تولیدکنندگان برای فروش محصول خود به‌دنبال مشتری می‌گردند.

وی در ادامه بحث خود تاکید کرد: ثروت ملی باید عادلانه میان همه آحاد جامعه توزیع شود.

رئیس‌جمهوری از مطبوعات خواست تا به جای انتقاد یک طرفه تحت عناوین افزایش قیمت‌ها به بررسی ضرورت‌های «تعدیل» که سبب کاهش قاچاق دارو به خارج از کشور می‌شود، بپردازند و به‌عنوان مدعی از دولت و مجلس در این زمینه پرسش کنند.

رئیس‌جمهوری پس از بحث مفصل خود پیرامون سیاست‌های دولت در زمینه بازسازی، توسعه و تعدیل به بیان جایگاه نیروهای مومن و مخلص در اجرای این برنامه‌ها پرداخت.

وی گفت: نیروهای موفق در نظام اجرایی کشور از جایگاه بسیار خوبی برای حضور برخوردارند.

رئیس‌جمهوری گفت: من با استفاده از دستوری که مقام معظم رهبری به نیروهای مومن و حزب‌اللهی برای حضور در صحنه داده‌اند، از آنها می‌خواهم تا در صحنه‌های مادی و اقتصادی «هم» وارد شوند.

 هاشمی رفسنجانی گفت: این حرف‌های غلط را باید از ذهنمان خارج کنیم که نیروهای حزب‌اللهی باید همیشه دستشان و خانه‌شان خالی و شکمشان گرسنه باشد. چه کسی چنین گفته است که ما اموالمان را بدهیم دست افراد لاابالی و بعد نظارت کنیم که اینها خوب مصرف‌ کنند؟

وی مجددا تاکید کرد که باورهای غلطف گوشه‌گیری و پرهیز از پرداختن به امور سودآور باید کنار گذاشته شود.

27 تیر 1381؛ بنیاد مستضعفان در سودان مجتمع کشت و صنعت احداث می‌کند

مجتع کشت و صنعت 5 هزار هکتاری با مشارکت بنیاد و سودان در کرانه رودخانه نیل احداث می‌شود.

مهندس اصغر تفضلی هرندی، مدیر گروه دامپروری سازمان کشاورزی و صنایع غذایی بنیاد و نماینده این سازمان در ششمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سودان که اخیرا با حضور وزیران کشاورزی دو کشور در خارطوم برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، آمادگی سازمان کشاورزی و صنایع غذایی بنیاد را برای احداث یک مجتمع بزرگ کشت و صنعت در سودان ناهماهنگی بخش کشاورزی ایران اعلام کرد.

وی افزود: براساس توافقات انجام‌شده با طرف سودانی، قرار شد وزارت کشاورزی سودان یک قطعه زمین به مساحت 5 هزار هکتار در شمال ایالت جزیره و در 80 کیلومتری خارطوم و نزدیک رود نیل در اختیار سازمان کشاورزی و صنایع غذایی بنیاد قرار دهد.

همچنین براساس این توافق قرار شد در این مجتمع یک واحد گاوداری شیری و گوشتی به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک با طرف سودانی و یک واحد مرغداری نمونه گوشتی و تخم‌گذار با مشارکت بخش خصوصی سودان و با مدیریت این سازمان انجام شود.

وی اضافه کرد: توافق اولیه برای احداث یک واحد تولید نوشابه نیز با رئیس اتاق بازرگانی سودان به عمل آمد.

تاسیس شعبه بانک ملی ایران در مسکو

شعبه بانک ملی ایران در مراسمی با حضور غلامرضا شافعی، سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه و ولی‌اله سیف، مدیرعامل بانک ملی ایران گشایش یافت.

شافعی ابراز امیدواری کرد که شعبه بانک ملی بتواند مسائل و مشکلات مالی ازجمله انتقال پول ایرانیان را برطرف کند.

وی تصریح کرد: بانک ملی تنها نباید به ارائه خدمات به ایرانیان منحصر شود بلکه باید در زمینه‌های مختلف ازجمله کارگزاری سهام با توجه به مناسب بودن بازار سهام روسیه نقشی فعال ایفا کند.

سیف نیز گفت: با توجه به توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری روسیه در سال‌های اخیر فقدان شعبه فعال بانکی ایران در روسیه به خوبی احساس می‌شد.

به گفته وی، گشایش شعب بانک ملی در خارج از کشور با توجه به اصل سودآوری و توجیه اقتصادی تحقق می‌یابد.

سیف افزود: خدمات این شعب براساس استانداردهای روز سیستم بانکداری جهانی و براساس قوانین و مقررات کشور مربوط صورت می‌گیرد.

27 تیر 1391؛ فروش نفت با همکاری بخش خصوصی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قدرت سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به دلیل تحولات بین‌المللی کاهش یافته است، این در شرایطی است که جنس تحریم‌های جدید با گذشته متفاوت است؛ چراکه در گام اول تحریم‌ها تنها کالاهای با تکنولوژی بالا را شامل می‌شد و در مرحله بعد نیز سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی ایران مورد تحریم واقع شد، اما هم‌اکنون به اذعان تحریم‌کنندگان، تحریم‌ها هر چیز که به ایران کمک کند را شامل می‌شود.

مهدی غضنفری ادامه داد: تحریم‌های جدید به‌صورت یک حساب باز عمل می‌کند؛ به‌طوری‌که در جدیدترین تحریم‌ها علیه ایران، بانک‌های خصوصی نیز مورد تحریم واقع شده‌اند که این امر گردش پول را با مشکل مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با راهکارهای جدیدی که دولت برای مقابله با تحریم در نظر گرفته است، بخش خصوصی می‌تواند در فروش و انتقال نفت واردشده و در تعامل با سایر بخش‌ها مواد اولیه موردنیاز سایر کارخانه‌های صنعتی تامین کند.

تغییر در ثبت سفارش واردات

جزئیات دستورالعمل جدید ثبت سفارش ازسوی سازمان توسعه تجارت اعلام شد.

براساس این دستورالعمل، تخصیص ارز مرجع فقط برای پنج گروه اول امکان‌پذیر است. البته در بین پنج گروه دارای اولویت، گروه دو از دریافت دلار با قیمت رسمی محروم شده است. پنج گروه کالایی دیگر نیز باید از طریق ارز غیرمرجع اقدام به واردات کالا کنند.

سازمان توسعه تجارت، ارز غیرمرجع را ارز ناشی از صادرات، ورود موقت، واردات در مقابل صادرات و ارز با منشأ خارجی تعریف کرده است.

به‌دنبال ابلاغ این دستورالعمل، بانک مرکزی نیز در اطلاعیه‌ای بانک‌ها را موظف کرد: صرفا درخصوص کالاهایی که براساس تشخیص واردات صنعت، معدن و تجارت در اولویت اول تا پنجم قرار دادند، ‌نسبت به گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی یا حواله به نرخ رسمی اقدام کنند.

این اطلاعیه درباره ثبت‌سفارش‌هایی که قبل از 18 تیر صادر شده نیز اعلام کرد: چنانچه اوراق مذکور به بانک‌های عامل ارائه و تاکنون هیچ‌گونه وجهی بابت تمام یا قسمتی از ثبت سفارش‌های مربوطه از متقاضی دریافت نشده، اوراق یادشده قابل‌اقدام نبوده و متقاضیان می‌توانند برای تعیین گروه کالا و صدور مجوز جایگزین جدید به استان محل صدور ثبت‌سفارش مورد نظر مراجعه کنند.