به گزارش برنا؛ همزمان در ۱۱استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گلستان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، گیلان و مازندران شاهد وقوع سیل هستیم. البته این سیل‌ها شدت و حدت دارد و در روزهای آینده هم بر روند وقوع سیل در برخی نقاط افزوده می‌شود. در این میان به رغم اینکه اسمی از استان تهران برای وقوع سیل از سوی سازمان هواشناسی، سازمان هلال احمر و دیگر سازمان‌های مربوطه نیست اما در فضای مجازی اخباری مبنی‌بر  وقوع سیل در تهران  و راهکارهایی درباره نحوه مقابله با سیل بارگذاری می‌شود. هرچند آموختن راهکارها و مهارت‌ها برای مقابله با بحران از اهمیت برخوردار است ولی در وضعیت کنونی انتشار هرگونه خبر کذب نیازمند بررسی و آگاهی رسانی جامعه را دارد تا بتوان از تشویش افکار عمومی جلوگیری کرد.

برای تهران سیل پیش بینی نشده است

صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی درباره احتمال وقوع سیل در  استان تهران به خبرنگار برنا گفت: برای تهران سیل پیش بینی نشده است. در استان تهران برای شمال شرق و ارتفاعات استان تهران در دو روز آینده بارش‌هایی گزارش شده است.

 او افزود: وضعیت تهران در حد هشدار زرد پیش بینی شده است. در ارتفاعات برای کوهنوردان، اراضی کشاورزی و چرای دام هشدارهایی داده شده است البته در شهر تهران بارش مشاهده می‌شود. این بارش‌ها با شدت معمول اتفاق افتاده و جای نگرانی نیست.

 پیش بینی بارندگی در شمال شرق استان تهران

ضیائیان ضمن تاکید بر اینکه بارش‌ها به شکل معمولی اتفاق می‌افتد، افزود: بارش در ارتفاعات از فردا آغاز و در شمال شرق تهران در نواحی دماوند و اطراف شمال شرق استان تهران ادامه دارد.

مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی خطاب به کوهنوردانی که در ایام به ارتفاعات می‌روند،  گفت: کوهنوردان، کشاورزان و افرادی که به چرای دام می‌پردازند در صورت عدم رعایت نکات با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند. همچنین  اطراق در مسیل رودخانه  توصیه نمی‌شود واز این گونه اقامت‌ها جلوگیری شود تا مشکلاتی برای افراد بروز نکند.

مناطق پر خطر در وقوع سیل را بشناسید

او درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده گفت: استان‌های هرمزگان، کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، فارس و همچنین ارتفاعات در استان مازندران و تهران مخاطره آمیز باشند.

مدیر کل پیش‌بینی سازمان هواشناسی ادامه داد: روز یکشنبه استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان و همچنین کهگیلویه و بویراحمد، مناطق پرخطر محسوب می‌شوند.

به گفته او برای روز دوشنبه 28 تیر هم جنوب کرمان و شمال هرمزگان جزو مناطق پرخطر محسوب می‌شوند.

ضیاییان با بیان اینکه در وضعیت کنونی سال کم بارش را می‌گذرانیم در پایان بیان کرد: بارش‌های اخیر نمی‌تواند کمبودهای آبی را پوشش دهد. درضمن  بارندگی‌های اخیر فقط ۳ دهم درصد در وضعیت تاثیر دارد.

//انتهای پیام: 3