شهر خبر

آناتولی اعلام کرد:

گفتگوی تلفنی مقامات ارشد ترکیه و آمریکا بر سر مسائل منطقه ای

گفتگوی تلفنی مقامات ارشد ترکیه و آمریکا بر سر مسائل منطقه ای

مقامات ارشد ترکیه و آمریکا در گفتگویی تلفنی برخی تحولات منطقه ای را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، دفتر ریاست جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه ای از گفتگوی تلفنی مقامات دو کشور در ارتباط با تحولات منطقه ای خبر داد.

در این بیانیه گفته شده که دو طرف با محور قرار دادن مسائل منطقه‌ای، مذاکرات دوجانبه را در تماس تلفنی دنبال کردند.

براساس آن چه دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده، «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا در این گفتگوی تلفنی، آخرین تحولات افغانستان، سوریه، شرق مدیترانه و قبرس را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این گزارش می‌افزاید که دو طرف این مسئله را مورد تاکید قرار دادند که پس از نشست «مثبت» اخیر میان «رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه و «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در جریان نشست ناتو، همکاری‌های سازنده و راهبردی میان آنکارا و واشنگتن ادامه یابد.

در پایان این بیانیه، ریاست جمهوری ترکیه همچنین تاکید کرده که این کشور تلاش‌های خود را با همکاری جامعه بین‌المللی برای اطمینان از صلح و ثبات در مسائل منطقه ای و جهانی ادامه خواهد داد.

برخی کارشناسان پیش از این پیش بینی کرده بودند که احتمال سرد شدن روابط ترکیه و آمریکا در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» وجود دارد.

البته روابط ترکیه و آمریکا در دوران ترامپ نیز به دلیل خرید سامانه پدافندی اس ۴۰۰ روسیه از سوی آنکارا و نیز برخی اقدامات ضد کردی آنکارا به ویژه در شمال سوریه اندکی بهم خورده بود، اما این روابط هرگز آن طور که برخی انتظار داشتند، تیره نشد و وجود برخی منافع مشترک مانع بروز اختلاف جدی میان شخص ترامپ و اردوغان در آن دوران شد.