شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#ژاپن#توکیو

احضار سفیر ژاپن در سئول به خاطر استفاده از الفاظ رکیک

سئول

دولت کره جنوبی، سفیر توکیو در سئول را به خاطر الفاظ رکیک در توصیف روابط دو کشور احضار کرد.

به گزارش مشرق، دولت کره جنوبی روز شنبه سفیر ژاپن در این کشور را به‌خاطر بی‌احترامی به رئیس‌جمهور کره جنوبی احضار کرد.

به نوشته روزنامه «استرِیت تایمز»، علت این احضار استفاده معاون سفیر ژاپن در سئول از الفاظ رکیک در یک مصاحبه‌ و توصیف تمایل «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی برای دیدار با «یوشیهیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن عنوان شده است.

به نوشته استریت تایمز، این دیپلمات ژاپنی همچنین در مصاحبه خود گفته بود رئیس جمهور کره جنوبی در حال «مسابقه طناب‌کشی با خود» بوده و ژاپن «جایگاهی برای توجه به روابط توکیو و سئول قائل نیست».

سفیر ژاپن در سئول در بیانیه‌ای، ضمن تأیید خبر احضارش گفت، «هیروهیسا سوما» معاون وی از الفاظ نامناسبی استفاده کرده بود اما مدعی شد مخاطب آن‌ها مون جائه این نبوده است.

از سوی دیگر، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در واکنش به این مصاحبه، ‌ آن را اقدامی جدی علیه تلاش‌های انجام شده برای بازسازی روابط با ژاپن دانست.

این مصاحبه در حالی انجام شده که روابط ژاپن و کره جنوبی بر سر مسائل تاریخی از جمله جنگ جهانی دوم به سطح پایینی تنزل یافته است.

حدود یک ماه پیش، دولت ژاپن دیدار سوگا و مون در حاشیه نشست گروه هفت را به‌صورت یکجانبه لغو کرد.

یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد، ژاپنی‌ها به‌دلیل اختلافات حل‌نشده بر سر جزایر تحت مناقشه «دوکدو» پیشنهاد دیدار سران دو کشور را رد کردند.

منبع: فارس