کمک ۶۰۰ میلیون دلاری واشنگتن به اردن

«عبدالله دوم» شاه اردن روز جمعه (دیروز) در واشنگتن با تعدادی از فرماندهان ارشد آمریکا از جمله ژنرال کنت مک‌کنزی فرمانده سنتکام و «ریچارد کلارک» فرمانده نیروهای عملیات ویژه آمریکا دیدار کرد.

در این دیدار راهکارهای تقویت همکاری راهبردی آمریکا و اردن به ویژه در زمینه‌های نظامی و امنیتی، آخرین تحولات منطقه و تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم بررسی شد.

بنابر گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، دیدار شاه اردن با فرماندهان نظامی آمریکا در حالی صورت گرفت که اردن از امضای توافقنامه‌ای با آمریکا برای دریافت بخش نخست کمک مالی به مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار خبر داد.

طبق اعلام اردن، این کمک مالی آمریکا قرار است مستقیما به خزانه دولت اردن اعطا شده و صرف پروژه‌های توسعه‌ای دارای اولویت و حمایت از بهبود اقتصادی این کشور شود.

توافقنامه مذکور توسط «ناصر الشریده» وزیر برنامه‌ریزی و همکاری بین‌المللی اردن با «شری کارلین» مدیر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID) امضا شد.

مجموع کمک‌های مالی آمریکا به اردن در سال ۲۰۲۱ به ارزش ۸۴۵ دلار است که توافق مذکور مربوط به پرداخت بخش نخست این کمک به مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار در چارچوب برنامه کمک‌های اقتصادی آمریکا به دولت اردن است.

شاه اردن قرار است با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز دیدار کند.