شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کاخ سفید#امنیت ملی#مشاور امنیت ملی

در پیامی توئیتری؛

سالیوان: انصراف حریری دلسردمان کرد!

سالیوان: انصراف حریری دلسردمان کرد!

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پیامی توئیتری به انصراف حریری از تشکیل کابینه لبنان واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پیامی توئیتری انصراف «سعد الحریری» از تشکیل کابینه در لبنان را ناامید کننده عنوان کرد.

سالیوان در این توئیت مدعی شد: اخبار حاکی از استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان به شدت مایوس کننده است. بیش از پیش ضروری است که رهبران سیاسی لبنان تشکیل دولت دهند و مانع سقوط فاجعه بار این کشور شوند. مردم لبنان شایسته بهتر از این هستند.

سالیوان: انصراف حریری دلسردمان کرد!

به گزارش خبرگزاری مهر، اظهارات سالیوان در حالی مطرح می شود که دیگر کشورهای غربی و در راس آنها فرانسه نیز از دخالت در امور داخلی لبنان کم و کسر نگذاشته اند.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در همین رابطه مدعی شده است که انصراف سعد حریری از تشکیل کابینه با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی لبنان، فصل غم انگیز دیگری به شمار می رود.

وزیر خارجه فرانسه که کشورش سابقه ای طولانی در امر دخالت در امور داخلی لبنان دارد، با اشاره به تداوم شرایط بحرانی لبنان، از مقام های این کشور خواسته مسئولیت خود را در قبال وضعیت موجود انجام دهند.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای به کناره‌گیری سعد الحریری نخست وزیر تعیین شده برای تشکیل کابینه دولت لبنان واکنش نشان داد و گفت: از بن‌بست سیاسی و فقدان پیشرفت در اجرای اصلاحات فوری لبنان عمیقاً متاسف است.

سعد الحریری مأمور به تشکیل کابینه لبنان روز پنجشنبه از مأموریت خود انصراف داد. لبنان پس از انفجار بندر بیروت وارد یک بحران سیاسی شده است، این کشور در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد ۹۹) در بندر بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح در پی داشت.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب» نخست‌وزیر وقت این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد.

با این حال، او نیز پس از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا اینکه سعد الحریری به عنوان مأمور جدید تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد اما او نیز موفق به تشکیل کابینه جدید نشد و با میشل عون رئیس‌جمهور لبنان به اختلاف برخورد.