شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#فوتبال#فوتبال ایران

بررسی پرونده های جنجالی تبانی در فوتبال ایران

3پرونده تبانی در فوتبال در کمیته اخلاق بررسی می شود.

بررسی پرونده های جنجالی تبانی در فوتبال ایران

به گزارش منیبان و به نقل از ورزش سه؛ تبانی در مسابقات بیشتر در هفته های پایانی مطرح می شود؛ جایی که تیم ها برای صعود یا ماندن در جدول بازی ها تلاش می کنند و این فصل هم از این قاعده مستثنی نبوده است. پرونده هایی که هم اکنون در کمیته اخلاق شکل گرفته از سوی تیم ها گزارش شده و باید منتظر ماند و دید که در روزهای پیش رو این پرونده ها به چه سر انجامی خواهند رسید. نگاهی خواهیم داشت به این پرونده ها:

1-لیگ برتر؛ مسابقه نفت مسجد سیلمان ذوب آهن

در این بازی که با نتیجه 3-2 به سود تیم ذوب آهن خاتمه یافت خوردن 3 گل از تیم ذوب آهن بدجوری محمود فکری را بر آشفته کرد. بطوریکه در بین دو نیمه 5 بازیکنش را تعویض کرد و در پایان بازی به صراحت خطاب به خبرنگاران گفت: زورمان به مسایل پشت پرده فوتبال نمی رسد و از فوتبال پاک و هواداران تیم نفت مسجد سلیمان عذرخواهی می کنم. 

او هم چنین به طور جدی بدون اینکه اسمی از بازیکنی بیاورد از کمیته اخلاق است فیلم نیمه نخست بازی را به دقت بررسی کند؛ بد نیست بدانید برخی از بازیکنان تیم نفت که برای استراحت و نوشیدن آب در دقیقه 35 به کنار زمین آمده بودند خطاب به محمود فکری گفتند تعدادی از بازیکنان در زمین راه می روند! در نهایت باشگاه نفت مسجد سلیمان سه بازیکن را از اردوی تیم کنار گذاشت و این بازیکنان فعلا حق تمرین کردن با تیم را ندارند. میثم تهیدست – مصطفی ناییج پور و نیما انتظاری. نکته دیگری که موجب بر افروخته شدن محمود فکری شد و اینکه در پایان بازی مصاحبه تندی انجام داد توصیه های داور وسط به یکی از بازیکنان تیم نفت مسجد سلیمان بود که به او متذکر شد در صورت تکرار خطاها او را با کارت قرمز مواجه می کند که این بازیکن بدون توجه به توصیه داور به خطاهای خود ادامه می داد که موجب تعجب محمود فکری شد و بازیکن مورد اشاره در بین دو نیمه یکی از تعویضی ها بود.

این فقط یک طرف ماجرا است و بازیکنانی که انگشت اشاره به سوی آنهاست حتما دفاعیاتی از خود دارند. به خصوص که این فصل بارها و بارها از آنها شاهد ارایه بازی های خوب در ترکیب تیم نفت مسجد سلیمان بودیم. به هر صورت این موضوع هم مورد قبول است که بازیکن روز بد هم دارد.

2- لیگ یک؛ مسابقه ... - ...

فریبرز محمود زاده – رییس برگزاری بازی های لیگ یک کشور به صراحت و در مصاحبه ای گفت ناظر یکی از بازی های لیگ یک تبانی را به ما گزارش کرده است. او اسمی از مسابقه ای که به زعم ناظر بازی در آن تبانی صورت گرفته است نبرد. اما در پایان یکی از بازی های لیگ یک سرمربی تیم بازنده به طور واضح برخی از بازیکنان تیمش را متهم به کم کاری کرد. مربی ای که امروز در آن تیم حضور ندارد. شبهه در نتایج برخی از بازی های لیگ یک حتی مورد اشاره برخی از تیم های مدعی صعود به لیگ یک هم بوده است. بارها و بارها علی کلانتری – سرمربی فجر سپاسی در این باره صحبت کرد. او گفت برخی از مربیان تیم های رقیب با بازیکنان او تماس گرفته اند.

3- لیگ 2؛ سردار بوکان شهید قندی یزد

در این مسابقه تیم شهید قندی یزد با نتیجه 10 بر یک تیم سردار بوکان را شکست داد و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به تیم شاهین بندرعامری و شهرداری ماهشهر به مرحله پلی آف صعود کرد. البته تیم های شاهین شهرداری بوشهر و شهرداری ماهشهر هم در برابر حریفان 6 گل به ثمر رساندند. به باور خیلی گل های زیادی که در این بازی ها به ثمر رسیده نمی تواند طبیعی باشد. تا جایی که مهرداد شفیعی راد – رییس برگزاری بازی های لیگ 2 بدون اینکه اتهامی را متوجه تیمی کند گفت که نتایج برخی از دیدارها شبهه بر انگیز بود. او خبر داد که خوشبختانه نمایندگان کمیته اخلاق در استادیوم ها حاضر بودند و فیلم بازی ها هم به زودی مورد بررسی قرار می گیرد و حتی اگر لازم باشد برگزاری بازی پلی آف بین تیم ویستا توربین و شهید قندی یزد هم به تاخیر می افتد.

رضا حسن زاده، سرمربی تیم شهید قندی یزد در واکنش به این موضوع که به زعم خیلی ها در دیدار این تیم در برابر سردار بوکان تبانی صورت گرفته است از خود دفاع کرد و گفت:« ببینید من نمی‌دانم در آن دو دیدار چه اتفاقی افتاد. اما در شهر یزد تمامی بازیکنان شهرداری بوکان تا دقیقه آخر مردانه جنگیدند. باوجوداینکه واقعاً 11 نفر به‌سختی جمع شدند و مقابل ما به میدان رفتند. من از همه آن‌ها تشکر می‌کنم. این را هم بگویم که قرار شد بازی‌ها رأس یک‌ساعتی شروع شود و در یک ساعت هم به اتمام برسد اما آقایان این کارها دیگر کهنه شده است که بخواهید با طرح یک دعوای سوری بازی با به تعویق بیندازید تا مثلاً از نتیجه ما باخبر شوید. این کارها بد است. هنوز ذهنمان آماتور است. دائم به فکر خریدن افراد هستیم تا به هدفمان برسیم. به خدا موفقیت در گروی این‌گونه موارد حاصل نمی‌شود.»

لزوم تشکیل کمیته اخلاق در فدراسیون فوتبال قاره ها و هم چنین فدراسیون های ملی یکی از تاکیدات فیفا در سال های اخیر بوده. به باور فیفا برخی از تخلفات در خارج از زمین رخ می دهد و کمیته انضباطی نمی تواند به آن رسیدگی کند و اینجاست که کمیته اخلاق باید وارد عمل شود. فیفا حتی به کمیته اخلاق این اجازه را داده است برای بررسی پرونده از پلیس کمک بگیرد. کنفدراسیون فوتبال آسیا و حتی فیفا جالب اینکه پیشگیری هایی در این زمینه داشته اند. به طور مثال کنفدراسیون فوتبال آسیا در بسیاری از تورنمنت های این قاره با توجه به تبانی هایی که از گذشته گزارش شده بود تفاضل گل را حذف کرده است. یا امروز شاهد هستیم در فوبال حرفه ای نرم افزاری برای بررسی تبانی طراحی شده است. در این نرم افزار سرعت بازیکن در بازی های گذشته و هم چنین میزان دوندگی و حتی تعداد پاس های او به طور میانگین گزارش می شود تا با بازی ای که مشکوک است، مقایسه شود.

این سه پرونده فعلا از سوی کمیته اخلاق در دست بررسی است.