شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#جمهوری آذربایجان

اهدای سمند به خانواده شهدای قره‌باغ/ قیمت خودروی خزر در جمهوری آذربایجان

اهدای سمند به خانواده شهدای قره‌باغ/ قیمت خودروی خزر در جمهوری آذربایجان
خودروی سمند این روزها در جمهوری آذربایجان عکس یک بسیاری از رسانه‌ها شده است. ماجرا از این قرار است که الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری جمهوری آذربایجان در دیداری که به تازگی با خانواده‌ها شهدا و معلولان جنگ قره‌باغ داشته، یک دستگاه سمند به این خانواده‌ها اهدا کرده است.

تصویر الهام علی‌اف پشت رل سمند در بسیاری از رسانه‌های این کشور بازتاب زیادی داشت و البته این تصویر، مورد توجه رسانه‌های ایرانی هم قرار گرفت اما ماجرا از این قرار است که خودروی سمند موجود در این عکس‌ها در واقع خودروی تولیدی مشترک ایران وجمهوری آذربایجان است.

اهدای سمند به خانواده شهدای قره‌باغ/ قیمت خودروی خزر در جمهوری آذربایجان

در سال ۲۰۱۶ کارخانه مشترک خودروسازی «ایران خودرو» و «آذرماش» جمهوری آذربایجان، در شهرک صنعتی «نفتچالای» این کشور در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو راه‌اندازی شد و دو سال بعد در سال ۲۰۱۸ با سفرحسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران به این کشور افتتاح شد. این کارخانه ظرفیت تولید ۱۰ هزار خودرو دارد و سهم ایرن‌خودرو در آن فقط ۲۵ درصد است.

در این کارخانه خودروهای رانا، سمند، دنا، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، رنو پیکاپ و رنو تندر تولید می‌شود و البته خودروهای تولیدی نه برند ایران‌خودرو که با برند خزر به بازار عرضه می‌شوند.

آپشن‌های اضافه خودروهای خزر
خودروهای تولیدی جمهوری آذربایجان نه تنها جز ارزان‌ترین خوددروهای بازار این کشور به حساب می‌آیند که آپشن‌های اضافه‌تری نسبت به مدل‌های ایرانی دارند.

به عنوان مثال دنا پلاس ایرانی یا همان خزر LD از نظر تزیینات داخلی متفاوت هستند. تغییر تزئینات طرح چوب به مشکی پیانویی در بدنه داخلی این خودرو یکی از تفاوت‌هایی است که در نگاه اول به چشم می‌آید.

چند سالی است که خودروسازان بزرگ دنیا در تزئینات داخلی خودروهایشان از رنگ مشکی پیانویی استفاده می کنند تا زیبایی بیشتری را پیش چشم مشتری نشان دهند.

در بحث سیستم صوتی و تصویری نیز دنا و دنا پلاس بازار ایران تفاوتی با نسخه های تولیدی کارخانه خزر در آذربایجان ندارد اما شاید یکی از ویژگی های جذاب خودروهای امروز برای مشتریان، تریم داخلی چرم باشد که ایران خودرو روی دنا و دنا پلاس عرضه نمی کند.

در واقع کابین خودروهای خزر چرمی است و برای صندلی‌های جلو گرمکن و روکش چرم طراحی کرده است. این خودروها همچنین علاوه بر دارا بودن ایربگ جانبی، به آپشن هایی چون گرمکن و سردکن ویژه مجهز هستند. جالب است که بدانید تمام این تجهیزات خودروهای خزر برخلاف مدل‌های ایرانی دارای گارانتی است.

نکته دیگر اینکه خودروهای خزر از انواع ایرانی ارزان‌تر هستند. به عنوان مثال قیمت انواع خودروی دنا اعم از معمولی تا دنا پلاس بین ۸۴۰۰ تا ۹۲۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده‌اندکه با دلار ۲۴ هزار تومانی در واقع خودروی دنا در این کشور حداقل حدود ۲۰۲ میلیون تومان و حداکثر ۲۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. در ایران تقریبا این خودروها دو برابر رقم خودروی خزر جمهوری آذربایجان قیمت دارند.

منبع : تجارت نیوز