شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جلوگیری#دانشمندان

تولید چسب زخم با زهر مار!

تولید چسب زخم با زهر مار!

دانشمندان با استفاده از آنزیم‌های موجود در زهر مار "افعی سرنیزه‌ای زرین"، یک چسب فوق‌العاده برای جلوگیری از خونریزی ابداع کرده‌اند که قادر است تنها ظرف چند ثانیه مانع از خونریزی شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، در حین جراحی یا وقوع یک آسیب تروماتیک، متوقف کردن سریع خونریزی می‌تواند باعث نجات جان افراد شود. اکنون دانشمندان برای حل این مشکل به سراغ یک چیز غیرعادی رفته‌اند. آنها با استفاده از زهر یک نوع مار سمی موفق به ایجاد یک ابرچسب جدید شده‌اند که می‌تواند با تاباندن نور فعال شود و خونریزی را در عرض چند ثانیه متوقف کند.

ماده موثره در این چسب، "باتروکسوبین" نام دارد که به آن "رپتیلاز" نیز گفته می‌شود و یک آنزیم منعقد کننده و لخته کننده خون برگرفته از سم "مارهای افعی سرنیزه‌ای زرین" است.

مدت‌هاست که دانشمندان از این آنزیم برای درمان خونریزی در حین جراحی استفاده می‌کنند و چند سال پیش نیز با یک هیدروژل نانوفیبری مخلوط شد تا یک بانداژ قابل تزریق ایجاد شود.

محققان دانشگاه‌های "انتاریوی غربی"، "مانیتوبا" و "شانتو" برای این مطالعه جدید، "باتروکسوبین" را در یک ژلاتین اصلاح شده برای ساختن نوعی چسب جراحی وارد کردند.

مهم این است که این چسب، در برابر خون مقاوم است، بنابراین به سرعت جلوی جریان آن را می‌گیرد و به محض قرار گرفتن در معرض نور شدید به سرعت مهر و موم می‌شود. ایده این است که بتوان آن را در یک لوله کوچک در جعبه کمک‌های اولیه برای استفاده اضطراری جای داد.

"کیبرت مکوانیت" نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: در حین ضربه، آسیب و خونریزی و در مواقع اضطراری، این ابرچسب را می‌توان با فشار دادن روی محل خونریزی و تاباندن نور مرئی مانند نشانگر لیزر بر روی آن طی چند ثانیه استفاده کرد. حتی با چراغ قوه یک تلفن هوشمند نیز می‌توان این کار را انجام داد.

محققان این چسب را در موش‌هایی با بریدگی‌های پوستی عمیق، پارگی آئورت و صدمات کبدی آزمایش کردند و توانستند در عرض ۴۵ ثانیه این زخم‌ها را ببندد و از دست رفتن خون را تا حدود ۷۸ درصد کاهش دهند.

استحکام این چسب ظاهراً ۱۰ برابر بیشتر از چسب فیبرین است که در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققان می‌گویند، این ابرچسب می‌تواند به جای بخیه در حین جراحی مورد استفاده قرار گیرد یا در یک لوله کوچک در جعبه کمک‌های اولیه جا بگیرد. اما مطمئناً هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید قبل از تحقق این امر انجام شود.

این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.

انتهای پیام