شهر خبر

آغاز واکسیناسیون مراکز روانی مزمن

مدیرکل بهزیستی استان تهران از آغاز واکسیناسیون مراکز روانی مزمن خبرداد.

آغاز واکسیناسیون مراکز روانی مزمن

به گزارش منیبان؛ امین شاهرخی، مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه زیرمجموعه‌های بهزیستی براساس سیاستگذاری حاکمیتی سازمان اقدام می‌کنند، گفت: ما نیز در راستای همان تکالیف اقدام می‌کنیم و تا امروز هم نتایج خوبی از آن مشاهده می‌شود به طور مثال در گذشته مراکزی تحت عنوان پرورشگاه وجود داشت، اما امروزه هیچگونه اثری از پرورشگاه‌هایی که کودکان بی‌سرپرست، فاقد سرپرست موثر یا بدسرپرست در آن حضور داشته باشند را مشاهده نمی‌کنیم و این به معنی آن است که سیاست کلی سازمان بهزیستی به سمت خانواده محوری حرکت می‌کند و در مجموع برنامه این است که در آینده بتوانیم این سیاست را در حوزه‌های دیگر مانند حوزه توانبخشی تسری دهیم.

او با بیان اینکه در بخش توانبخشی سالمندان و معلولان نیز به دنبال راه‌اندازی مراکز حمایتی خانه‌های کوچک هستیم تا در آینده‌ای نه چندان دور، هیچ‌گونه آثاری از مراکزی به نام مراکز سالمندی یا مراکز نگهداری معلولان نباشد، افزود: به این معنی که در اولویت اول، آنها را در خانواده‌ها و در اولویت دوم در مراکز خانه‌های کوچک نگهداری کنیم، زیرا به مراتب این نوع نگهداری مثمر ثمرتر است. به طور مثال بعد از شیوع ویروس کرونا، یکی از پرمشقت‌ترین بخش کاری‌مان حفظ جان افراد مقیم در مراکز بود. دغدغه اصلی در آن برهه زمانی نگهداری از این افراد بود، به طوری که بسیاری از ملاقات‌ها و رفت و آمدها را ممنوع کردیم و حتی به پرسنل تکلیف شد که شیفت کاری خود را ۱۵ روز به ۱۵ روز تعویض کنند تا جابه جایی کمتر صورت گیرد و شاهد انتقال یا سرایت ویروس به مراکز نباشیم.

شاهرخی تصریح کرد: بهزیستی استان تهران نیز در راستای سیاست‌های کلی سازمان بهزیستی، بر مبنای تقویت خانواده و توسعه مراکز حمایتی خانه‌های کوچک همانند شبه خانواده‌ها در حوزه‌های اجتماعی برای نگهداری مددجویان در مراکز فعالیت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه به ارائه آماری از وضعیت مراکز توانبخشی استان پرداخت و یادآور شد: مراکز مختلفی در حوزه توانبخشی در استان تهران وجود دارد؛ در سطح استان، ۷۶ مرکز سالمندان، ۴۳ مرکز اعصاب و روان، سه مرکز برای معلولان حرکتی و ۴۰ مرکز برای معلولان ذهنی وجود دارد.

به گفته او، همچنین ۱۱۰ مرکز روزانه توانبخشی در سطح استان تهران به مددجویان تحت پوشش ارائه خدمت می‌کنند که از این میان، ۳۸ مرکز ویژه حرفه‌آموزی، هفت مرکز روزانه ویژه سالمندان برای توانمندسازی، چهار مرکز ویژه خانواده‌های کم‌شنوا و ناشنوا، چهار مرکز ویژه نگهداری روزانه اتیسم، سه مرکز روزانه ویژه افراد دچار ضایعه نخاعی، سه مرکز روزانه ویژه روان، ۲۴ مرکز ذهنی ویژه افراد زیر ۱۴ سال، هفت کارگاه تولیدی و یک مرکز روزانه پشتیبانی شغلی وجود دارد که در راستای حمایت از مددجویان دچار اختلالات جسمی- حرکتی و روانی مزمن و سالمندان هستند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه درخصوص وضعیت واکسیناسیون افراد دچار معلولیت و سالمندان تحت پوشش به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: در مرحله اول واکسیناسیون کرونا در مراکز سالمندان تحت پوشش استان تهران، حدود ۷۷۸۵ دوز واکسن و در مرحله دوم نیز ۴۵۵۳ دوز واکسن تزریق شده است. علاوه بر این، تزریق واکسن برای افراد در مراکز روانی مزمن، ذهنی و جسمی نیز به تازگی شروع شده است که در مراکز ذهنی ۴۵۷۰ دوز و در مراکز روانی مزمن ۱۱۶۲ دوز واکسن تزریق شده است.

شاهرخی یادآور شد: باتوجه به اینکه اولویت ابتدایی برای تزریق واکسن کرونا با سالمندان بوده است، واکسیناسیون در ابتدا برای سالمندان شروع شد. اما به دلیل اینکه احتمال شیوع بیماری در مراکز بیشتر از افراد دیگر است، لذا درخواست ما این است که واکسیناسیون مراکز در اولویت قرار گیرد و به میزان کافی به مراکز واکسن تحویل داده شود تا بتوانیم هرچه سریعتر در تمامی مراکز تحت پوشش واکسیناسیون را انجام دهیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۰ درصد در مراکز سالمندان و حدود ۳۰ درصد در مراکز نگهداری معلولان و بیماران روانی مزمن واکسیناسیون انجام شده است، از مسئولان خواست تا واکسیناسیون این مراکز را در اولویت قرار دهند و هر چه سریعتر این واکسن‌ها در اختیار قرار گیرد تا بتوانیم واکسیناسیون را در مراکز شبه خانواده، کمپ‌ها و مراکز معلولان و سالمندان انجام دهیم.

شاهرخی در ادامه به وضعیت مستمری مددجویان اشاره کرد و افزود: برای اولین بار بعد از تاسیس سازمان بهزیستی توانستیم به تکلیف قانون برنامه ششم و مجلس شورای اسلامی عمل کرده و مستمری افراد تحت پوشش خود را به ۲۰ درصد حداقل حقوق برسانیم که این افزایش مستمری در سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد و شاهدیم که امسال مستمری یک فرد در خانواده یک نفره ۳۵۰ هزارتومان، برای خانواده دارای دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، مستمری خانواده دارای سه نفره ۷۰۰ هزار تومان و چهار نفره ۹۰۰ هزارتومان است.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو درخصوص اقدامات در حوزه درمان اعتیاد نیز اینگونه توضیح داد: اولویت بهزیستی این است که از درمان دارویی خارج شویم. در بحث مصرف متادون؛ افراد برای ترک اعتیاد در ترک متادون نیز دچار مشکل می‌شوند، لذا درمان باید پرهیزمدار باشد و از سوی دیگر به حرفه‌ آموزی آنها توجه شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر دو مرکز درمان جامع اعتیاد در شهرستان ورامین و رباط کریم راه اندازی شده است، گفت: تصمیم بر این است بتوانیم در هر یک از شهرستان‌های استان تهران یک مرکز درمان جامع و بازتوانی اعتیاد راه اندازی شود که در کنار درمان پرهیزمدار، برای افراد، حرفه آموزی و ایجاد اشتغال صورت گیرد.