شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#شفافیت#بیمار#کرونا#نتایج

در گفت‌وگوی یک پزشک با سلام نو مطرح شد؛

تا پیش از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران در هر شیفت ۱۲۰ بیمار کرونایی می‌دیدم / از دلایل کمتر شدن درصد مرگ و میر مراجعه زودهنگام به پزشک است

دکتر صالح زاده گفت: بزرگترین نقدی که به واکسن‌های ایرانی وارد است این است که فرایند تحقیقات و تولید آن‌ها شفاف نیست. شفافیت در انتشار نتایج تحقیقات در پزشکی یک اصل است و تا این اصل از سوی تولید کنندگان ایرانی به رسمیت شناخته نشود تردیدها در مورد این واکسن‌ها پابرجا باقی می‌ماند.

تا پیش از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران در هر شیفت ۱۲۰ بیمار کرونایی می‌دیدم / از دلایل کمتر شدن درصد مرگ و میر مراجعه زودهنگام به پزشک است

دکتر یاشار صالح زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سلام نو اظهار داشت: طبق تجربیات بنده در بیمارستان، آمار وزارت بهداشت چندان دقیق نیست و میزان مبتلایان و فوتی‌ها را باید بسیار بیشتر از آمار اعلامی بدانیم.

صالح زاده با انتقاد از دیر اعلام کردن ورود ویروس کرونا به کشور گفت: بیماران از اواخر مهر ماه ۱۳۹۸ به ما مراجعه می‌کردند و می‌گفتند که بویایی و چشایی خود را از دست داده‌اند و علائم آنفولانزای شدید را داشتند. نکته قابل توجه این است که وزارت بهداشت حدودا سه ماه پس از آغاز همه‌گیری به صورت رسمی ورود کرونا به ایران را اعلام کرد. امروز که به روزهای اول همه گیری فکر می‌کنم می‌بینم تا پیش از اعلامِ رسمی ورود کرونا به ایران، در هر شیفت بالغ بر ۱۲۰ بیمار با علائم کرونا به من مراجعه می‌کردند.

دکتر یاشار صالح زاده در مورد این‌که چرا با وجود سه برابر شدن آمار مبتلایان، آمار مرگ و میر ثابت مانده است گفت: می‌توان گفت نسبت به روزهای اول، علم پزشکی برای مبارزه با این ویروس درمان‌های موثرتری را پیدا کرده است. امروز ما داروهایی را در اختیار داریم که بسیار تاثیر گذار هستند و آمار مرگ و میر را پایین می‌آورند. بالا رفتن آگاهی مردم و و زودتر مراجعه کردن بیماران هم تاثیر زیادی در این امر داشته است. از طرف دیگر ویروس‌ها معمولا طوری جهش پیدا می‌کنند  که با کاهش مرگ و میر میزبانان، شانس خود را برای زنده ماندن افزایش دهند.

وی در پاسخ  به این پرسش که آیا به آمارِ مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس کرونای وزارت بهداشت می‌توان اعتماد کرد یا خیر گفت: خود من ۳۰ روز به جهت ابتلا به کرونا در آی‌سی‌یو بستری بودم. در بخشی که من بستری بودم روزانه ۵ تا ۶ نفر فوت می‌کردند. شما اگر این تعداد را ضرب در تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو در بیمارستان‌های کل کشور کنید یک عددِ عجیبی به‌دست می‌آید که بنده شخصا با توجه به این موضوع به آمار وزارت بهداشت خوشبین نیستم.

صالح زاده با اشاره به ابتلای خود به کوید ۱۹ ادامه داد: من در شبِ بیست و دومِ بیماری‌ام فکر می‌کردم دیگر تا صبح زنده نخواهم ماند، اما با بالا رفتن سطح اکسیژن با دستگاه و تغییر روند درمانِ بنده به‌دست استاد ساسان توانا، که زندگی‌ام را به ایشان مدیونم، به زندگی برگشتم. کرونا یک سرماخوردگی ساده نیست.

وی افزود: شخصی که به کرونا مبتلا می‌شود ۸۱ درصد بدون نیاز به مداخله درمانی بهبود می‌یابد.  ۱۵ درصد از مبتلایان وارد فاز ریوی و  از این ۱۵ درصد، ۴ درصد وارد آی سی یو می‌شوند و از این ۴ درصد، یک درصد فوت می‌کنند. طبیعتا این بیماری با سرماخوردگی متفاوت است چرا که سلول به سلول بدن و عروق را درگیر می‌کند و اگر بیمار دیر به پزشک مراجعه کند شرایطش سخت و سخت تر خواهد شد.

این پزشک درموردِ اثربخشی واکسن های ایرانی اظهار داشت:  واکسن زدن تنها راهِ خروج از بن بستِ کرونا است و تا اتمام فرایند واکسیناسیون فراگیر، رعایت پروتکل‌های بهداشتی که منجر به پیشگیری می‌شود تنها راه موجود است. اگر دولت ۶۰ درصد مردم را واکسینه کند زنجیره کرونا شکسته خواهد شد. بزرگترین نقدی که به واکسن‌های ایرانی وارد است این است که فرایند تحقیقات و تولید آن‌ها شفاف نیست. شفافیت در انتشار نتایج تحقیقات در پزشکی یک اصل است و تا این اصل از سوی تولید کنندگان ایرانی به رسمیت شناخته نشود تردیدها در مورد این واکسن‌ها پابرجا باقی می‌ماند. در موردِ واکسنِ ایرانی اگر اطلاعات و نتایج تحقیقات آن به صورت شفاف منتشر شود و مورد تایید مراجع ذی‌صلاحِ بین المللی، که سیاسی نیستند، قرار بگیرد قطعا مشوق خوبی برای استفاده از آن‌ها از سوی عموم مردم جامعه است.

صالح زاده در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ی احتمال ابتلای مجدد به ویروس کرونا گفت: احتمال ابتلای مجدد بسیار کم است، اما بعید نیست. البته این جهش های متوالی شانسِ ابتلای مجدد را یک مقداری بالا می‌برد. ما چون پیمایش دقیقی نداریم و تست‌های پی‌سی‌آر ۲۰ تا ۳۰ درصد خطا دارند، اشخاص در مورد اینکه آیا چندین بار به کرونا مبتلا شده‌اند یا یکبار به اشتباه می‌افتند.

این پزشک در انتها به مردم توصیه کرد که پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند و در این رابطه گفت: اگر مردم فاصله اجتماعی، ماسک زدن، عدم شرکت در اجتماعات و ... را رعایت کنند، درصد ابتلا بسیار پایین می‌آید. بخش دیگر هم به دولت و آوردن واکسن مربوط است که دست ما نیست ولی اگر واکسن‌های غیر موثر وارد چرخه درمان شود هیچ تفاوتی با آب مقطر نداشته و نمی‌تواند موجب پایان همه‌گیری در ایران بشود.