شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#یمن#افغانستان#خاورمیانه

کوچ آمریکا از افغانستان به جنوب یمن | طرح جدید برای خاورمیانه

  آمریکا در تازه‌ترین توطئه‌های خود در منطقه خاورمیانه طرح جدیدی را در دستور کار قرار داده است که شامل استقرار نظامیان خود در جنوب یمن است.

نیروهای آمریکا در افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، شامگاه سه‌شنبه گذشته به نقل از برخی منابع خبری ادعا شد که آمریکا حدود ۳۰۰ نیروی نظامی خود را در پایگاه نظامی «العند» در جنوب استان «لحج» در جنوب یمن و مشرف بر باب‌المندب مستقر نموده است. در تحلیل این خبر این موارد قابل ذکر است:

اولاً بر مبنای برخی شنیده‌ها، این نیروها بخشی از نیروهای خارج شده از پایگاه بگرام در افغانستان هستند. بر این اساس روشن است که آمریکا قصد ندارد بر خلاف ادعایش نیروهای خود را به طور کامل از منطقه خارج نماید.

نکته بعدی درباره انتخاب محل استقرار این نیروها است. آمریکا نیروهای خود را در پایگاه العند مستقر ساخته تا بتواند بر تنگه راهبردی و ژئوپولیتیک باب‌المندب اشراف داشته باشد. اشراف و تسلط بر جزایر راهبردی در خلیج عدن به خصوص جزیره با اهمیت «میون» از دیگر اهدافی است که با استقرار نیرو در پایگاه العند امکان‌پذیر خواهد بود.

بحث بعدی اینکه به نظر می‌رسد آمریکا با این اقدام یک تعامل و بازی چند وجهی با امارات انجام داده است. حضور مستقیم نظامی آمریکا در این منطقه بی‌شک چند مزیت راهبردی شامل حمایت از متحدین امارات و تأمین امنیت در جنوب، برای امارات خواهد داشت که طبیعتاً امارات نیز باید به روش‌های مختلف این محبت آمریکا را جبران نماید!

نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد این اقدام مقدمه و زمینه‌ای به منظور حضور فیزیکی، مستقیم و رسمی آمریکا در یمن است. همچنین اکنون آمریکا در پایگاه «الغیضه» در استان المهره یمن نیروی نظامی دارد.

استقرار نیروهای آمریکایی و اعلام آن می‌تواند نشانگر این حقیقت باشد که آمریکا به واسطه تلاش‌های ناکام خود و تحولات هفته‌های اخیر به طور کامل از بحث آتش‌بس و صلح در یمن ناامید شده و در نتیجه با این اقدام تغییر راهبرد خود را علنی ساخته است.

اقدام اخیر آمریکا به مثابه بخشی از فشار کلان واشنگتن روی محور مقاومت ارزیابی می‌شود و نشان می‌دهد برخلاف برخی ادعاها دولت بایدن بنا دارد مجموعه فشارها را افزایش داده و اتفاقاً جبهه‌های متعددی را علیه مقاومت بگشاید.