شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#دادگستری#رئیس پلیس#وزارت

پلیس کلمبیا: یک مقام سابق هائیتی دستور ترور رئیس جمهور را صادر کرده است


پلیس کلمبیا: یک مقام سابق هائیتی دستور ترور رئیس جمهور را صادر کرده است

رئیس پلیس کلمبیا گفت، یک مقام سابق وزارت دادگستری هائیتی احتمالا دستور ترور رئیس جمهور این کشور را صادر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، رئیس پلیس کلمبیا در اظهاراتی ضمن استناد به تحقیقات اولیه مربوط به ترور جوونیل مویس رئیس جمهور هائیتی گفت: ژوزف فلیکس بادیو مقام سابق وزارت دادگستری هائیتی احتمالا دستور ترور رئیس جمهور این کشور را صادر کرده است.

ژنرال خورخه وارگاس رئیس پلیس کلمبیا تاکید کرد: تحقیقات انجام شده توسط مقام های کلمبیا و اینترپل درباره ترور مویس نشان داده است که بادیو احتمالا دستور ترور رئیس جمهور را داده است.

وی افزود: تحقیقات نشان می دهد بادیو به دو نظامی سابق کلمبیایی دستور داده است تا مویس را به قتل برسانند.

بایدن: آمریکا برنامه‌ای برای اعزام نظامیان خود به هائیتی ندارد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در اظهاراتی گفته است که ایالات متحده در شرایط کنونی طرح و برنامه‌ای برای اعزام نظامیان خود به هائیتی ندارد تا به برقراری ثبات سیاسی در این کشور کمک کند.

تحقیقات درباره ترور رئیس جمهور هائیتی همچنان ادامه دارد. بررسی اطلاعات رسمی نشان می دهد تعداد محدودی از افراد کلمبیایی دستگیر شده، در برنامه های آموزش نظامی آمریکا شرکت داشته اند، آن هم در شرایطی که عضو فعال ارتش کلمبیا بوده‌اند.

اذعان پنتاگون به آموزش نظامی عاملان ترور رئیس جمهور هائیتی در آمریکا در حالی است که خورخه رودریگز رئیس پارلمان ملی ونزوئلا نیز اخیرا تاکید کرده است که شرکت امنیتی "سی تی یو" در آمریکا در ترور رئیس جمهور هائیتی نقش داشته است، این شرکت پیش از این در توطئه ترور نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در سال 2018 نیز دست داشته است.

پلیس هائیتی تاکنون 18 تبعه کلمبیایی و 3 آمریکایی هائیتی تبار را به اتهام دست داشتن در این حادثه تروریستی بازداشت کرده است.

5 مظنون دیگر در ترور جوونیل مویس رئیس جمهور هائیتی شناسایی شده‌اند که در بین آنها چند مقام دولتی هستند.

هائیتی در حال تحقیق و تفحص برای بازداشت 5 مظنون دیگر حادثه ترور رئیس جمهور این کشور است، از جمله جان خوئل ژوزف سناتور پیشین و ژوزف فلیکس بادیو مقام دولتی که به علت قانون شکنی چندی پیش اخراج شده است.

مقام های رسمی هشدار داده‌اند که این مظنونان مسلح و به شدت خطرناک هستند.

پس از ترور هفته گذشته رئیس جمهور هائیتی، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که یک تیم متشکل از کارشناسان امنیتی قرار است به هائیتی اعزام شوند تا درباره کمک های احتمالی واشنگتن به این کشور تصمیم گیری کنند.

هائیتی خواستار کمک آمریکا برای تحقیق درباره حادثه ترور رئیس جمهور این کشور شده است.هنوز مشخص نیست این تیم آمریکایی تا چه زمانی در هائیتی خواهد ماند.

این در حالی است که یک مقام اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا گفته است که یکی از مردان آمریکایی-هائیتی تبار که به اتهام دست داشتن در ترور رئیس جمهور هائیتی بازداشت شده، مخبر اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا بوده است.

مویس 53 ساله روز چهارشنبه هفته گذشته در خانه‌اش هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. مقام های رسمی اعلام کرده‌اند که گروهی از قاتلان خارجی و آموزش دیده در این ترور نقش داشته‌اند.

انتهای پیام/