شهر خبر

بازتاب وسیع پیام تسلیت آیت الله رئیسی درباره حادثه آتش سوزی بیمارستان «ذی‌قار » در رسانه‌های عراق


بازتاب وسیع پیام تسلیت آیت الله رئیسی درباره حادثه آتش سوزی بیمارستان «ذی‌قار » در رسانه‌های عراق

رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب عراق پیام تسلیت آیت الله رئیسی در پی جان باختن ده‌ها تن از شهروندان این کشور در حادثه بیمارستان امام حسین (ع) شهر ناصریه را به طورگسترده پوشش دادند.

به گزارش خبرنگار تسنیم از بغداد، رسانه‌های عراق پیام تسلیت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران در پی حادثه بیمارستان امام حسین (ع) شهر ناصریه را با علاقه خاصی پوشش دادند. آیت الله رئیسی در این پیام جان باختن نزدیک به صد تن از شهروندان عراقی در آتش‌سوزی این بیمارستان را به ملت و دولت عراق تسلیت گفته بود.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم در بغداد گزارش داد که رسانه‌های تصویری، صوتی و مکتوب و الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی عراق با عناوین مختلفی پیام تسلیت رئیس جمهور منتخب ایران را پوشش دادند.

به عنوان مثال، وب‌سایت خبری «موسوعة الرافدین» با تیتر «رئیس جمهور منتخب ایران جان باختن قربانیان حادثه بیمارستان ناصریه را تسلیت گفت»، متن کامل پیام تسلیت را کار کرده است.

خبرگزاری «الایام نیوز» عراق نیز با تیتر «آیت الله ابراهیم رئیسی فاجعه ذی‌قار را به عراق تسلیت گفت»، این خبر را کاملاً منتشر کرده است. ذی قار یکی از استان‌های عراق به مرکزیت شهر الناصریه است.

اما خبرگزاری «الوطنیة العراقیه» (نینا) با تیتر «رئیسی به ملت و دولت عراق جان باختن قربانیان آتش‌سوزی بیمارستان امام حسین (ع) را تسلیت گفت»، نوشت: «رئیس جمهور منتخب ایران شهادت شماری از شهروندان عراقی در حادثه آتش سوزی بیمارستان امام حسین (ع) در الناصریه، مرکز استان ذی‌قار را به ملت و دولت عراق تسلیت گفت». این رسانه عراقی نیز متن کامل پیام آقای رئیسی را کار کرده است.

وب‌سایت خبری «المسله» نیز با تیتری برگرفته از پیام تسلیت نوشت: «رئیس جمهور منتخب ایران به عراقی‌ها اینگونه تسلیت گفت: "آتش‌سوزی در این بیمارستان ما را اندوهگین و دردمند کرده است».

و اما خبرگزاری «بغداد الیوم» عراق با تیتر «رئیس جمهور منتخب ایران به فاجعه الناصریه واکنش نشان داد»، نوشت:‌ «رئیس جمهور منتخب ایران به حادثه آتش سوزی در بیمارستان الناصریه واکنش نشان داد و به دولت و ملت عراق جان باختن شماری از شهروندان عراقی در حادثه آتش‌سوزی را تسلیت گفت».

 در خبر این رسانه عراقی همچنین آمده است: «رئیس جمهور منتخب ایران در پیام تسلیت خود تأکید کرد که حادثه اندوهبار آتش‌سوزی در بیمارستان [امام]‌ الحسین [(ع)] باعث جان باختن و زخمی شدن شماری از شهروندان عراقی عزیز شده است. این حادثه ما را اندوهگین و دردمند کرده است». بغداد الیوم در ادامه می‌نویسد: «رئیس جمهور منتخب به دولت و ملت برادر و دوست عراق تسلیت گفته و از خداوند متعال برای قربانیان رحمت و غفران الهی و برای خانواده‌های آن‌ها صبر و اجر مسئلت داشته و برای زخمی‌های این حادثه طلب شفای عاجل کرده است».

خبرگزاری بدر عراق نیز با تیتر «رئیس جمهور منتخب ایران آیت الله رئیسی حادثه بیمارستان الناصریه را به عراق تسلیت گفت»، نوشت: «رئیس جمهور اسلامی ایران روز چهارشنبه به دولت و ملت عراق جان باختن شماری از شهروندان عراقی در حادثه آتش سوزی بیمارستان الناصریه استان ذی‌قار واقع در جنوب عراق تسلیت گفت». این رسانه عراقی نیز متن کامل پیام تسلیت آقای رئیسی را منتشر کرده است.

وب سایت خبری «صحافتی» نیز با تیتر «رئیس جمهور منتخب حادثه بیمارستان [امام] حسین را تسلیت گفت: این حادثه ما را اندوهگین و دردمند کرد»، متن کامل بیانیه وی را کار کرده است.

وب‌سایت «هذا الیوم» عراق نیز به نوبه خود به این خبر پرداخت و نوشت که «آیت الله رئیسی فاجعه ذی‌قار به تسلیت گفت». این رسانه عراقی نیز متن کامل پیام تسلیت آقای رئیسی را کار کرده است.

رسانه‌‌های دیداری عراق مانند شبکه‌های الفرات، الأیام، العهد، الاتجاه، الطلیعه، العراقیه، المسار، المشرق، السومریه، آسیا و شبکه‌های ماهواره‌ای دیگر نیز این خبر و پیام تسلیت آیت الله رئیسی را پخش کردند. روزنامه‌ها، رادیوها و وب‌سایت‌های خبری محلی با عناوین و تیترهای مختلفی به جزئیات این پیام پرداخته‌‌اند.

هفته گذشته وزارت بهداشت عراق در بیانیه‌ای رسمی آمار رسمی قربانیان آتش سوزی در بیمارستان امام حسین علیه السلام را که مختص بیماران مبتلا به کرونا بود، اعلام کرد و گفت که بعد از اقدامات دفاع شهری و پزشک قانونی در استان ذی قار، این حادثه 92 «شهید» و 50 زخمی داشته است.

این دومین آتش سوزی از این نوع طی سه ماه است که اولین آن در بیمارستان «ابن الخطیب» بغداد رخ داد و منجر به انفجار کپسول اکسیژن شد که 82 کشته و 110 زخمی برجای گذاشته بود که اغلب قربانیان و مجروحان این حادثه از مبتلایان به کرونا بودند.

احمد الصحاف، سخنگوی دولت عراق دیروز از همه کسانی که در حادثه مذکور با دولت و ملت عراق ابراز همدردی کرده و تسلیت گفته بودند، تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام /