شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات

اخذ مالیات سالانه از «بنزسواران»، دستکم 260 میلیارد تومان

اخذ مالیات از دارندگان خودروهای لوکس، وارد ایستگاه اجرایی شده است. طی روزهای اخیر، وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد اطلاعات کامل خودروهای لوکس (خودروهایی که ارزش روز آنها بیش‌از یک‌میلیارد تومان باشد)، ازسوی نیروی انتظامی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

 با رئیس سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد مبلغ مالیات پرداختی بابت در اختیار داشتن خودروهای لوکس می‌تواند سالانه به ده‌ها و حتی صدها میلیون تومان هم برسد. این در حالی است که براساس محاسبات روزنامه ، به‌عنوان تنها یک نمونه، درآمد مالیاتی دولت از حدود 6 هزار و 500 دستگاه خودرو مرسدس بنز با سال ساخت بالای 2010 در ایران، در کمترین حالت به سالانه 260 میلیارد تومان می‌رسد.


چه کسانی باید مالیات بدهند؟

به نظر می‌رسد پرداخت گونه‌ای از مالیات که تا امروز وجود نداشته، مالکان خودروهای گران را نگران کرده است. اما چه کسانی مشمول این مالیات می‌شوند؟ نکته‌ای که شاید بسیاری ندانند این است که اگر خودروهایی که یک فرد یا افراد تحت‌تکفل او در اختیار دارند نیز به صورت تجمیعی ارزشی بیش از یک‌میلیارد تومان داشته باشند، باز هم فرد مشمول پرداخت مالیات مورداشاره خواهد بود.

امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی و معاون وزیر اقتصاد، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» در این مورد گفت: «تعداد سازمان‌ها و نهادهایی که اطلاعات مالیاتی را به سازمان امور مالیاتی گزارش می‌کنند، از 47 دستگاه در سال 1399، اکنون به بیش‌از 90 دستگاه رسیده و این صرفا شامل مالیات بر خودروهای لوکس هم نمی‌شود، بلکه انواع مالیات ازجمله مالیات بر عایدی سرمایه را هم در برمی‌گیرد.»

او ادامه داد: «در مورد خودروهای لوکس هم نیروی انتظامی، اطلاعات کامل خودروهای موردنظر را به سازمان امور مالیاتی تحویل داده و منتظر اعلام آیین‌نامه‌های اجرایی در این خصوص هستیم تا اخذ مالیات را شروع کنیم.» پارسا ادامه داد: «این مالیات به‌صورت پله‌ای محاسبه می‌شود، به این صورت که از مالکان خودروهایی که قیمت روز آنها بین یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد تومان باشد، مبلغی معادل یک درصد ارزش روز خودرو مالیات دریافت می‌شود و هر چه ارزش روز خودرو از این مبلغ بالاتر باشد، میزان مالیات اخذ شده هم به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.»

این مقام مسئول ادامه داد: «بر اساس قانون، مالکان خودروهایی که قیمت روز آنها بین یک تا 1.5میلیارد تومان باشد، یک‌درصد مالیات پرداخت خواهند کرد. مالکان خودروهایی که از 1.5 تا 3میلیاردتومان قیمت دارند، 2درصد و مالکان خودروهایی که بین 3 تا 4.5 میلیارد تومان قیمت دارند نیز سالانه معادل 3درصد قیمت روز خودرو را به‌عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت می کنند. خودروهایی که ارزش روز آنها بالاتر از 4.5 میلیارد تومان باشد هم مشمول پرداخت سالانه 4درصد ارزش روز خودرو به عنوان مالیات خواهند بود.»


لوکس‌سوارها و پرداخت‌های سالانه چند ده‌میلیون تومانی

رئیس سازمان امور مالیاتی در این گفت‌وگو به درصد مشخص مالیات برای خودروهای موجود در بازار اشاره نکرد، اما بررسی‌های روزنامه «دنیای‌خودرو» نشان می‌دهد مبلغ این مالیات، بازه گسترده‌ای را در برمی‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، مالک یک خودرو «آزرا» که قیمت آن حدود 2.5میلیاردتومان است، باید سالانه حدود 49میلیون‌تومان مالیات پرداخت کند. مالک یک خودرو «سوناتا» به ارزش حدود 1.7میلیاردتومان هم باید سالانه حدود 33 میلیون تومان مالیات پرداخت کند. 

کمترین مالیات در این زمینه، به خودروهایی برمی‌گردد که قیمت روز آنها در بازه یک تا 1.5میلیارد تومان باشد و به این ترتیب، در اختیار داشتن یک خودرو «سراتو اتوماتیک» به ارزش حدود 1.2میلیارد تومان، مشمول پرداخت مالیاتی در حدود سالانه 11میلیون تومان خواهد بود. (قیمت‌ها تقریبی هستند.)
اما وقتی پایِ خودروهای گران‌تر به میان می‌آید، ارقام مالیات بر خودروهای لوکس، واقعا نجومی می شوند. به‌عنوان نمونه، مالک یک «لکسوس RX» به قیمت حدود 6.5 میلیارد تومان، مشمول پرداخت مالیات سالانه حدود 264 میلیون تومانی خواهد بود.

اما این سقف مالیاتی نیست که لوکس‌سواران به زودی ناگزیر از پرداخت آن خواهند بود. مرکز پژوهش ‌های مجلس شورای اسلامی، در زمان بررسی گزارش لایحه بودجه سال 1399، به برخی داده‌های آماری اشاره کرد که نشان می‌دهند اخذ مالیات بر خودروهای لوکس، می‌تواند درآمد زا باشد.

براساس این گزارش، حدود ۰.۰۳ درصد خودروهای سواری کشور (۳ در ده‌هزار) مرسدس‌بنز با سال ساخت بالای ۲۰۱۰ هستند. این رقم برای بالای ۲۰۱۵ به ۷ در صد هزار می ‌رسد. ازآنجاکه براساس آمارهای رسمی حدود 21میلیون خودرو در کشور پلاک شده‌اند و واردات خودرو هم از سال 1397 تاکنون ممنوع بوده است، می‌توان گفت حدود 6 هزار و 500 دستگاه بنز با سال ساخت بالاتر از 2010 در ایران وجود دارد.

اما مالکان این بنزها چقدر باید مالیات بدهند؟ مالک یک خودرو «بنز E200» که حدود 7میلیارد تومان قیمت دارد، باید سالانه حدود 280میلیون تومان (یا ماهانه حدود 23 میلیون تومان) مالیات بدهد. اگر حداقل قیمت یک بنز با سال ساخت بالای 2010 را حدود 2 میلیارد تومان در نظر بگیریم و حدود 6 هزار و 500 دستگاه از این بنزها هم در ایران موجود باشند، این به معنای آن است که مالک هر یک از این بنزها سالانه حدود 40 میلیون تومان مالیات خواهد داد و مجموع این مالیات‌ها هم در کمترین حالت به سالانه 260 میلیارد تومان می‌رسد.