شهرخبر

واکنش فوری چین به تحریم‌های جدید آمریکا

کدخبر: 426675
سخنگوی وزارت خارجه چین شامگاه جمعه به تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه تعدادی از مقام‌های چینی واکنش نشان داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تحریم‌های روز جمعه آمریکا علیه تعدادی از مقام‌های چینی گفت که پکن در مخالفت با مداخله آمریکا در امور هنگ‌کنگ هیچ تردیدی نخواهد داشت.

آمریکا روز جمعه هفت مقام چینی را به بهانه آنچه «سرکوب دموکراسی در هنگ‌کنگ» خوانده شده به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

بر اساس لیستی که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده، این تحریم‌ها افرادی را که در دفتر ارتباطی چین در هنگ‌کنگ هستند هدف قرار داده است.

پیشتر دو منبع مطلع امروز (جمعه) به خبرگزاری «رویترز» گفتند که آمریکا تحریم‌هایی را برای اعمال علیه تعدادی از مقام‌های دولت چین به بهانه‌های حقوق بشری درخصوص هنگ‌کنگ آماده کرده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز توصیه‌نامه تجاری جدیدی منتشر کرده که در آن به شرکت‌های داخلی و خارجی هشدار داده شده به دلیل وضعیت وخیم و قوانین پارلمان چین، در هنگ‌کنگ فعالیت نکنند.

پیش از این، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین با دفاع از قانون مرتبط با هنگ‌کنگ در پارلمان این کشور با هرگونه دخالت آمریکا در امور داخلی این منطقه مخالفت کرده بود.

سال گذشته در پی مطرح شدن قانون استرداد مجرمین به سرزمین اصلی، مخالفان دولت هنگ‌کنگ با تحریک دولت‌های غربی دست به تظاهرات گسترده زدند. رفته رفته این اعتراضات به تخریب اموال عمومی و حمله به نیروهای پلیس کشیده شد.

پس از آن قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین به تصویب رسید و اجرایی شد که بر اساس آن، پکن می‌تواند با اعمال این قانون جرائم مربوط به ایجاد جدایی، براندازی، تروریسم و تبانی با نیرو‌های خارجی را مجازات کند. این مجازات می‌تواند شامل حکم حبس ابد نیز باشد.