شهرخبر

دلیل لرزش فرمان در حین ترمزگیری

ممکن است وقتی با خودروی خود در حال حرکت هستید و قصد دارید توقف کنید، ناگهان پس از ترمزگیری احساس کنید فرمان دچار لرزش شده است. شاید همانند بسیاری از رانندگان از علت یا علل این پدیده آگاهی نداشته باشید و مایل باشید این علل را بدانید. بدون شک دانستن این علل می تواند به شما کمک کند تا برای رفع این مساله زودتر اقدام کنید و از وارد آمدن آسیب به سیستم فرمان و ترمز جلوگیری کنید.

دلیل لرزش فرمان در حین ترمزگیری

به گزارش منیبان، در ادامه به بررسی علل لرزش فرمان در حین ترمزگیری پرداخته ایم.

ایراد داشتن دیسک ترمز

فرایند ترمزگیری به این نحو انجام می شود که به محض فشار دادن پدال ترمز توسط راننده، لنت ترمز با دیسک ها تماس پیدا کرده و به آن می چسبد. در اثر اصطکاکی که در اثر این تماس ایجاد می شود انرژی جنبشی حاصل از حرکت چرخها به حرارت تبدیل می شود. روتورهای ترمز در واقع همین دیسک های ترمز است. هر بار که راننده ترمز می گیرد مقدار زیادی حرارت در این دیسک ها تولید می شود که به مرور زمان باعث نازک شدن دیسک ها و کاهش کارایی آن ها می شود. در صورت کاهش ضخامت دیسک ها و افت عملکرد آن ها، به هنگام ترمزگیری، به ویژه در مواقعی که با سرعت بالا در حال حرکت هستید، آن ها دچار لرزش می شود. در چنین حالتی لرزش روتورها به فرمان هم انتقال می یابد.

دلیل لرزش فرمان حین ترمزگیری

تاب داشتن دیسک ترمز

جنانچه دیسک ترمز تاب داشته باشد، مانع از تماس و اتصال مناسب بین دیسک و لنت ها می شود. نتیجه این وضعیت، انتقال تاب دیسک به لنت ها و سرانجام فرمان است که باعث لرزش آن به هنگام ترمزگیری می شود.

دیسک ترمز

وجود خرابی و ایراد در کالیپر ترمز

تماس لنت ها و دیسک ترمز با کمک کالیپرها انجام می شود. به این صورت که دو صفحه فلزی درون کالیپرها باعث انتقال نیروی جنبشی لنت ها به دیسک ها می شود. می توان گفت وظیفه ایجاد اصطکاک بین لنت ها و دیسک ترمز بر عهده کالیپرهاست. اگر کالیپرها ایراد پیدا کرده یا خراب شود، برخورد و اتصال یکنواخت و مناسبی بین دیسک و لنت ها انجام نمی شود که نتیجه آن لرزش دیسک  و لنت ها می شود که به هنگام ترمزگیری در فرمان هم احساس می شود.

 

سفت شدن پدال ترمز

در حالت عادی برای ترمزگیری کافی است پدال ترمز با یک فشار معمولی به پایین حرکت داده شود. اگر پدال ترمز سفت شده و به راحتی پایین نرود باعث لرزش فرمان خودرو هم می شود.

 

خرابی و ایرادات سیستم تعلیق

از دیگر علل لرزش فرمان به هنگام ترمزگیری، وجود خرابی و ایرادات در سیستم تعلیق است. البته تشخیص این مساله و عیب یابی آن را تنها یک تعمیرکار ماهر می تواند انجام دهد.

 

کلام آخر

در این مقاله کوشش کردیم تا علل لرزش فرمان خودرو به هنگام ترمزگیری را بررسی کنیم. لرزش فرمان به هنگام ترمزگیری نشانه ای از ایراد و خرابی در سیستم ترمز است. در صورت بی توجهی به این لرزش ها قطعات لنت و دیسک به مرور ساییده شده و هزینه های زیادی را بابت تعمیر به دنبال داشته باشد. هم چنین پایداری خودرو در صورت لرزش فرمان هم دچار اختلال می شود. که در این صورت احتمال سوانح رانندگی بالا می رود. پس لازم است در صورت وقوع چنین پدیده ای هر چه سریع تر نسبت به رفع عیب و تعمیر قطعات معیوب اقدام کنید.