به گزارش برنا، جوسپ بورل در سخنانی در کنفرانس «آسیای مرکزی و جنوبی: اتصال منطقه‌ای، فرصت‌ها و چالش ها» در تاشکند (ازبکستان) بیان داشت: افغانستان در صلح و امنیت، برای ثبات و توسعه کل منطقه، امری حیاتی است، اما امروز شاهد واقعیت دیگری هستیم و عمیقا نگران ادامه خشونت‌ها توسط طالبان، افزایش شدید آمار مجروحان غیر نظامی و شمار فزاینده افغان‌هایی هستیم که احساس می‌کنند ناگزیر به ترک کشورشان هستند.

وی هشدار داد: هرج‌ومرج در افغانستان باعث گسترش قاچاق مواد مخدر و توسعه اندیشه‌های افراطی، تروریسم و خشونت در منطقه می‌شود و امنیت ما در اروپا را نیز به مخاطره می‌اندازد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه چالش‌های افغانستان نیازمند پاسخ فوری و یکپارچه است بیان داست: صلح و ثبات در افغانستان هدف و وظیفه مشترک همه ماست و اگر به این هدف دست نیابیم نه فقط افغان‌ها، که همه شکست می‌خوریم.

وی در این زمینه کشتار غیر نظامیان و اقلیت‌ها در افغانستان را تحولاتی هولناک خواند که مانع ثبات و توسعه اقتصادی می‌شود. بورل بابیان اینکه نا آرامی‌ها در افغانستان راه حل نظامی پایدار ندارد تصریح کرد: کنترل نظامی افغانستان از سوی طالبان برای بسیاری از افغان‌ها، کشورهای منطقه و جامعه جهانی پذیرفتنی نیست و منجر به انزوای این کشور می‌شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا از روند صلح فراگیر افغانستان  که به حل و فصل سیاسی مذاکره‌محور منجر شود حمایت می‌کند، اما لازم است طالبان نشان دهد که واقعا به راه حل مذاکره محور متعهد است.