شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#شیر#بدهی#وزارت

افزایش ۴۷ درصدی نرخ شیر خام از محل ایجاد بدهی برای دولت آینده


افزایش 47 درصدی نرخ شیر خام از محل ایجاد بدهی برای دولت آینده

برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای خرید شیر خام توسط سازمان تعاون روستایی چیزی جز افزایش بدهی برای دولت آینده نیست که هم اینک نیز این سازمان ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدهی بالا آورده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  موضوع افزایش قیمت شیر خام و به طبع آن افزایش قیمت لبنیات وارد مراحل و مسائل پیچیده ای شده و از سوی مسئولان مختلف به کرات تایید و تکذیب شده است.

موضوع افزایش قیمت شیر خام برای اولین بار توسط انجمن صنفی گاو داران مطرح و اعلام شد که قیمت مصوب جدید هر کیلوگرم از این محصول 6400 تومان تعیین شده که حدود 47 درصد در مقایسه با قیمت قبلی خود افزایش دارد.

در ابتدا احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: تنظیم بازار تصمیم گیری درباره قیمت شیر خام را به وزارت جهاد کشاورزی وا گذار کرده و در جلسه ای در وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلوگرم  شیر خام 6400 تومان تعیین شد. 

پس از آن بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اعلام کرد: با توجه به افزایش قیمت شیرخام به 6400 تومان، احتمال افزایش قیمت 70 درصدی قیمت لبنیات نیز وجود دارد هر چند ممکن است سناریوهای دیگر نظیر آزاد سازی قیمت لبنیات اجرا شود. 

*تنظیم بازار مصوبه ای برای افزایش قیمت شیر خام ندارد

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در  اولین واکنش رسمی اعلام کرد: «بر اساس دستور رئیس جمهور، با وزیر صمت صحبت کردم و آنها گفتند که پیشنهاد افزایش قیمت شیرخام را وزارت جهاد کشاورزی و اصناف داده‌اند، اما ما هیچ تصمیمی در وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار نگرفته‌ایم.»

واعظی تاکید کرد: «هر گونه گرانفروشی بیش از نرخ مصوب تخلف است و با آن مقابله می‌شود.»

*افزایش قیمت شیر خام غیر قانونی است 

بعد از رئیس دفتر رئیس جمهور محمدعلی اسفنانی  مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران هم در این ارتباط اظهار کرد: هنوز هیچ مصوبه‌ای برای افزایش قیمت شیر خام نداریم و چون برخی مسئولان اعلام کردند قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا نمی‌کند پس افزایش قیمت شیرخام هم غیر قانونی است و اگر ستاد تنظیم بازار، مصوبه‌ای داشت به ما ابلاغ می‌شود.

بنابراین گزارش بعد از این همه تکذیب یا اعلام بی اطلاعی از افزایش قیمت شیر خام کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای اعلام کرد که شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت هرکیلوگرم شیرخام را 6,400 تومان تصویب کرد و براساس مصوبه این شورا صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است.

در متن این نامه آمده است؛

1- شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ 14 تیر 1400 به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در راستای حمایت از دامداران و پایداری تولید قیمت هر کیلوگرم شیرخام را با 3.2 درصد چربی و بار میکروبی زیر 100 هزار، 6,400 تومان تصویب کرد.

در این نامه همچنین آمده است: صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است.

* دلیل اختلافات تصمیم گیری مستقل وزارت جهادکشاورزی از تنظیم بازار است

بنابراین گزارش در صورتی که بخواهیم دلیل این ناهماهنگی باید به قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی  که به انتزاع معرف است توجه داشت که به تازگی مسئولیت های تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارتخانه مطبوع خود برگشته است و به همین دلیل وزارت جهادکشاورزی راسا و خارج از ستاد تنظیم بازار اقدام به افزایش قیمت شیر خام کرده است.

از نکات دیگری که در روزهای اخیر کمتر به آن توجه شده است چکونگی اعمال این افزایش قیمت است زیرا مردم توان خرید لبنیات با این حجم از افزایش قیمت را ندارند خود کارخانجات صنایع لبنی نیز حاضر به خرید با این نرخ نیستند.

 بر اساس اطلاعات به دست آمده وزارت جهاد کشاورزی برنامه خرید شیر خام به قیمت مصوب را در دستور کار دارد؛ اما باید توجه داشت که سازمان تعاون روستایی که مسئولیت این کار را  بر عهده دارد اکنون 2500 میلیارد تومان به بانک ها بدهکار است.

این شرایط باعث شده که بدهی های سنگینی به دولت آینده منتقل شود و از ابتدای کار خود با مشکلات عدیده رو به رو باشد.

انتهای پیام/