شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#لوازم خانگی

۷ نکته کلیدی برای‌ محافظت از لوازم خانگی در برابر نوسان و قطعی برق

این روزها نوسان و قطعی برق به یک مشکل جدی تبدیل شده که متاسفانه راه حل مطلوبی برای آن وجود ندارد. اما با کمک روش‌هایی می‌توانید از وسایل الکترونیکی در برابر نوسان و قطعی برق محافظت کنید. در این مطلب به واکاوی ۷ نکته برای‌ آن‌که از وسایل الکترونیکی در برابر نوسان و قطعی برق محافظت کنید، می‌پردازیم.

لوازم خانگی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، نوسان و قطعی برق حالا به یکی از مشکلات شهروندان در شهرهای مختلف کشور تبدیل شده است. مشکلی بزرگ که به نظر می‌رسد برای مدتی مهمان مردم باشد. راه‌های در دسترس و ارزانی برای تامین برق در ساعات قطعی آن وجود ندارد اما واقعیت آن است که روش‌های مطلوبی وجود دارد که می‌تواند آسیب‌دیدگی وسایل الکترونیکی در برابر نوسان و قطعی برق را به حداقل ممکن برساند.

در ادامه به واکاوی ۷ نکته برای‌ آن‌که از وسایل الکترونیکی در برابر نوسان و قطعی برق محافظت کنید، می‌پردازیم. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا سلامت وسایل الکترونیکی خود در برابر نوسان و قطعی برق را مدیریت کنید.

جداول قطعی برق را بررسی کنید

یکی از راه‌های موجود برای حفظ سلامتی وسایل الکترونیکی در برابر نوسان و قطعی برق آن است که جداول قطعی برق را بررسی کنید. این جداول به خوبی توضیح می‌دهند که برق کدام مناطق از شهر در چه ساعتی قطع می‌شوند. بنابراین می‌توانید در آن ساعت‌ها استفاده از وسایل الکترونیکی گران‌قیمت مانند کامپیوترهای قدرتمند را کنار بگذارید. این جداول معمولا دقیق نیستند اما تصویر مطلوبی از قطعی برق ارائه می‌کنند.

جعبه فیوز مناسبی خریداری کنید

جعبه فیوزها یکی از مهم‌ترین اجزای الکتریکی یک واحد هستند. استفاده از آن‌ها به شما کمک می‌کند تا مدیریت جریان برق خود را برعهده بگیرید. اما خرید یک جعبه فیوز مناسب که امکانات بهتری داشته باشد و جریان برق را بهتر از قبل مدیریت کند، ضروری به نظر می‌رسد.

جعبه فیوزهایی که ارزان هستند چندان در برابر نوسان برق مقاوم نیستند و به همین دلیل بهتر است جعبه فیوز مناسبی خریداری کنید. جعبه فیوز از نوسانات برقی و ولتاژی که از طریق سیم‌کشی خانه به وسایل برقی می‌رسد، محافظت می‌کند و خطر ایجاد خسارت به دستگاه‌ها را کاهش می‌دهد.

دسترسی برق را با کمک جعبه فیوز محدود کنید

اگر بخشی در خانه یا محل کار شما وجود دارد که به برق دائمی نیاز ندارد، می‌توانید دسترسی آن قسمت به برق را محدود کنید. بنابراین در شرایط بی‌برقی هیچ آسیبی به وسایل الکترونیکی حاضر در آن بخش وارد نمی‌شود. با این حال این این راهکار تنها برای بخش‌هایی که عملا ناکارآمد هستند ضروری به نظر می‌رسد. بنابراین تنها بخش‌هایی مانند انباری داخل خانه و سایر اتاق‌های مشابه از این قاعده پیروی می‌کنند.

از محافظ برق استفاده کنید

بهتر است همه محصولات الکترونیکی خانه را به محافظ برق مجهز کنید. تفاوتی نمی‌کند این محافظ‌ها از جنس متصل به پریز باشند یا چندراهی باشند. آن‌چه اهمیت دارد، آن است که این محافظ برق‌ها را به وسایل الکترونیکی خود وصل کنید. سعی کنید نمونه‌های بهتر درون بازار را خریداری کنید. نیازی به یادآوری نیست که سه‌راهی‌ها و مبدل‌های برق لزوما محافظ در برابر نوسان برق نیستند.

از محافظ ولتاژ یاری بگیرید

می‌توانید برای کامپیوتر خانگی، تلویزیون و سایر وسایل مشابه از محافظ‌های برق استفاده کنید اما این محافظ‌ها برای کلیدی‌ترین وسایل خانه مناسب نیستند. بنابراین بهتر است که از محافظ ولتاژ استفاده کنید. محافظ ولتاژ روی وسایلی مانند یخچال قرار می‌گیرد و با قرارگرفتن در مسیر انتقال جریان الکتریسیته، جریانی یک‌دست و منظم را به یخچال و سایر وسایل خانگی مانند لباسشویی و ظرفشویی منتقل می‌کند.

از GFCI استفاده کنید

یکی از حرفه‌ای‌ترین وسایلی که می‌تواند قطعی و نوسان برق را برای محصولات الکترونیکی مدیریت کند، GFCI است. این دستگاه که نام آن حالت مختصر عبارت ground fault circuit interrupter لقب می‌گیرد به شدت کاربردی به نظر می‌رسد. GFCI وسیله‌ای است که جریان برق را تحت نظر دارد و اگر جریان برق بیشتر از حد مجاز باشد، برق را قطع می‌کند تا از سوختن لوازم برقی جلوگیری شود. تعدادی از GFCIها  تنظیمات حرفه‌ای و جذابی دارند که امنیت الکتریکی محصولات الکترونیکی را بیشتر می‌کند.

از UPS یاری بگیرید

یکی دیگر از محصولات جانبی که می‌تواند قطعی و نوسان برق محصولات الکترونیکی را تامین کند، UPS است. UPSها دستگاه‌هایی هستند که برای کاهش و جلوگیری آسیب دیدن لوازم برقی در مقابل نواسانات و قطعی برق استفاده می‌شوند. طرز کار این دستگاه‌ها بدین صورت است که یک باتری یدکی در دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و در صورت قطعی ناگهانی برق، جریان برق از سیم‌کشی یا جعبه فیوز به دستگاه UPS منتقل شده تا از باتری برق تامین شود. بنابراین با قطع ناگهانی برق، دستگاه‌های الکترونیکی به کار خود ادامه می‌دهند.

باید بدانید که UPSها نمی‌توانند برای مدتی طولانی به کار خود ادامه دهند و تنها مانع خاموشی ناگهانی دستگاه‌های الکترونیکی شما می‌شوند. بنابراین توانایی تامین همیشگی برق محصولات شما را ندارند. ضمن اینکه استفاده از UPS در خانه چندان منطقی نیست. بهتر است از این دستگاه برای اداره یا محل کار استفاده شود.