شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصلاح‌طلب
نهاد اجماع‌ساز با دموکراسی برقرار نشده است
ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

نهاد اجماع‌ساز با دموکراسی برقرار نشده است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نهاد اجماع‌ساز با دموکراسی برقرار نشده و چند نفری در تهران به عنوان سران احزاب نشستند و تعیین تکلیف کردند، حضور احزاب در استان ها و شهرستان ها صفر است.

اعتمادآنلاین| «ناصر قوامی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در خصوص چالش های پساانتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: برای اصلاح طلبان زمینه انسجام و اتحاد بهتر فراهم شده است. در دولت آقای روحانی یک عده ای اصلاحات را برای خاطر رفتن در پست ها، مقامات و گرفتن موقعیت ها می خواستند که گاهی به این موقعیت ها دست پیدا نمی کردند و گاهی هم که می رسیدند خوب عمل نمی کردند که این از جمله مشکلات اصلاح طلبان در این دوره هشت ساله آقای روحانی، بود.

 

به گزارش برنا او افزود: حالا اصلاح طلبان یک دست شدند و در بین اصلاح طلبان دیگر هیچ کسی نیست که سهم خواهی کند یا پشت سر پست و مقامی باشد چون می داند که دیگر به آن نمی رسد. من فکر می کنم که زمینه برای اتحاد و انسجام اصلاح طلبان و بازسازی موقعیت و پایگاه اجتماعی آنها فراهم شده که مدت ریاست آقای رئیسی، دوران خوبی است. یک دست شدن قوا زمینه خوبی برای اتحاد و انسجام اصلاح طلبان فراهم کرده است چون الان کسی نیست که ادعا کند که چرا من به جایی نرسیدم. 

 

حجت الاسلام قوامی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر اتمام نقش نهاد اجماع ساز عنوان کرد: من فکر می کنم نهاد اجماع ساز نقش آن چنانی نمی تواند داشته باشد و باید به صورت آزاد، اصلاح طلبان در هر شهرستان و استان کار کنند. چون این نهاد با دموکراسی برقرار نشده و چند نفری در تهران به عنوان سران احزاب نشستند و تعیین تکلیف کردند، حضور احزاب در استان ها و شهرستان ها صفر است. برای مثال یک نفر در تهران نشسته که آقای کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران است و در قزوین هم یک نفر را گذاشتند و هیچ پایگاه و هیچ فعالیتی هم ندارند و نهاد اجماع ساز یک نهاد خیلی مهمی نیست.

 

او افزود: مهم این است که افراد حقیقی اصلاح طلب که پایگاه اجتماعی دارند در شهرستان ها و استان ها، حتی در روستاها تلاش کنند و انسجام را برقرار کنند. نهاد اجماع ساز نه تنها انسجامی ایجاد نکرد بلکه موجب تفرقه هم شد؛ اگر انسجام بود چرا یک عده گفتند رای ندهید یک عده گفتند، ما کاندیدا نداریم و یک عده گفتند بروید به آقای همتی رای بدهید این چه اتحادی بود.

 

این نماینده پیشین در خصوص بازسازی درونی اصلاح طلبان خاطرنشان کرد:  بهترین زمان است تا آنهایی که به مبانی اصلاح طلبی ایمان دارند به بازسازی بپردازند. در حال حاضر در بحران های کشور یک عده برانداز و یک عده سلطنت طلب و یک عده اپوزسیون هستند و اینها هیچ کدام راهکار نیست و راهکار فقط اصلاحات است. منتها اینکه این اصلاحات چه زمانی تحقق پیدا می کند و چه زمانی حاکمیت به اصلاحات تن بدهد، این خودش یک بحث است. راه برون رفت از بحران و رسیدن به دموکراسی و رسیدن به آزادی نسبی مطبوعات و رسانه ها و مردم، اصلاحات سیاسی است؛ اولین اصلاحات باید در قانون اساسی صورت بگیرد.

 

او ادامه داد: اگر آنهایی که قدرت دارند تن به اصلاحات بدهند اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی قانونی تحقق پیدا می کند اینها راهش است وگرنه راه دیگری وجود ندارد. اینکه در خیابان بریزنند و اعتراض کنند راهش نیست البته اعتراض حق مردم است منتها اعتراضات را به خشونت می کشانند و یک عده خشونت طلب به صورت سازماندهی شده می آیند و معلوم نیست از کجا دستور می گیرند و اعتراضات را به خشونت می کشانند و نتیجه ای گرفته نمی شود. راهش این است که اساتید دانشگاه و علما و شخصیت ها و دانشمندان بخواهند و حاکمیت را وادار به قبول اصلاحات کنند.