شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#عراق

بهانه ماند آمریکایی‌ها در عراق و سوریه جور شد!

برخی کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس و فرانسه بیش از آمریکایی ها این روزها اصرار بر هراس افکنی درباره احتمال بازسازی داعش در عراق و سوریه دارند.

بهانه ماند آمریکایی‌ها در عراق و سوریه جور شد!

به گزارش منیبان، رصد رسانه ای نشان می دهد که رسانه های انگلیسی و فرانسوی به علاوه اظهارات منتسب به مقامات ارشدی از این دو کشور بیش از خود آمریکایی ها اصرار دارند که گروه تروریستی داعش در حال بازسازی عناصرش در عراق است و گزارش اخیر روزنامه «گاردین» انگلیس که در «بی بی سی» انگلستان نیز بازتاب داشته، بارزترین نمونه زنده این ادعا است.

این نشریه ادعا کرده است که گروه تروریستی داعش در قلب عراق در منطقه واقع در جنوب شهر کرکوک (غنی از نفت) در میان غارهای زیر زمینی، ارتفاعات و تپه ماهورهای منطقه در حال بازسازی مجدد عناصر خود است.

این نشریه مدعی شده است که بعد از چهار سال از شکست این گروه تروریستی در جنگ موصل، عناصر مسلح این گروه تروریستی در حال تجمیع نیرو هستند و به صورت گروه های کوچک به پست های ایست و بازرسی نیروهای امنیتی و نظامی عراق در منطقه حمله، برخی از شخصیت های محلی را ترور و دکل های انتقال برق و تاسیسات نفتی را منفجر می کنند.

به ادعای نشریه، این مجموعه از داعش در مقایسه با دوره ای که این گروه تروریستی بخشی از خاک عراق و سوریه را تسخیر کرده بود، کوچکتر است و به دلیل از دست دادن پایگاه اجتماعی در منطقه، قادر به رویارویی با نیروهای مسلح عراق نیست و به همین دلیل به زندگی کوچ نشینی روی آورده است.

 این نشریه انگلیسی در عین حال از احتمال اینکه داعش بتواند دوباره خود را بازسازی کرده و اوضاع امنیتی عراق را دستخوش تحول کند، ابراز نگرانی کرده است.

رسانه های انگلیسی و فرانسوی درست همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که به ادعای آنها، شرایط نسبتا مشابهی از حیث امنیتی با عراق دارد و تسخیر بخش قابل توجهی از خاک این کشور توسط گروه تندرو طالبان، این گزارش های هراس افکنانه را درباره داعش در عراق نیز آغاز کرده اند.

فرانسوی ها و انگلیسی بیش از هر کشور دیگر اروپایی در طول این مدت نسبت به خطرات بازیافت داعش در عراق و سوریه هشدار داده اند، این درحالی است که یکی از علل فعال شدن دوباره داعش در عراق و سوریه، نوع کنش و رفتارهای آمریکا در منطقه است، بطوری که طی ماه های اخیر  بیشترین چالش های امنیتی و سیاسی را برای نیروهای صف مقدم نبرد با تروریست ها در منطقه - محور مقاومت- همین آمریکایی ها ایجاد کرده اند که در حقیقت در روند پاکسازی کامل منطقه از تروریست ها اخلال ایجاد کرده است.

فرانسه و ادعای ظهور مجدد داعش

«فلورانس بارلی» وزیر دفاع فرانسه اوائل امسال در اظهاراتی تاکید کرد که پاریس معتقد است داعش همچنان زنده است و احتمال دارد به شکل تازه ای در عراق و سوریه پدیدار شود.

وزارت دفاع فرانسه در نهم آوریل گذشته (۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰) همزمان با اعلام انگلستان در خصوص انجام حملات هوایی انگلیس علیه مواضع داعش در عراق گفت که داعش دوباره در عراق و سوریه ظاهر شده است.

وزارت دفاع فرانسه افزود که گروه تروریستی داعش از حیث جغرافیایی، شکست خورده اما همچنان قادر  به تحرک است.

انگلیس: آموزه های داعش در منطقه ریشه دارد

انگلیسی ها بیش از فرانسوی ها نسبت به خطر بازگشت داعش ادعای نگرانی دارند.

انگلیسی ها در چهارم ماه می گذشته (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) در واکنش به حملات کاتیوشایی به پایگاه نظامیان آمریکایی در بغداد، از ارسال ناو «الیزابت» به همراه تعدادی از نیروهای دریایی و زیردریایی ها و ۱۴ فروند جنگنده و چند بالگرد برای مقابله با داعش در عراق و سوریه خبر داد.

وزارت دفاع انگلیس پیش از این نیز در ماه مارس گذشته (فروردین ماه۱۴۰۰) به مدت ۱۰ روز آنچه مواضع داعش در ارتفاعات مخمور در شمال عراق نامید را بمباران کرد.

مارشال «مایک ویجستون» فرمانده نیروهای هوایی انگلیس نیز در اوائل ماه می گذشته گفت: شک ندارم که تندروی خشن و آموزه های مسمومی که گروه تروریستی داعش به آن استناد می کند، همچنان در منطقه ریشه دار است.

عراق: داعش دیگر قدرت رویارویی با ما را ندارد

ادعاها درباره ریشه دار بودن آموزه های داعشی در مناطق سنی نشین در عراق بر خلاف باور عراقی ها و حتی به میزان کمتری آمریکایی ها است.

«احمد عبدالساده» روزنامه نگار برجسته نزدیک به مقاومت در توئیتی درخصوص مقایسه اتفاقات افغانستان با عراق که رسانه های اروپایی می کوشند این دو کشور را شبیه هم ترسیم کنند نوشته است که طالبان برخلاف داعش، در افغانستان همچنان دارای پایگاه اجتماعی بزرگی است.

به اعتقاد او، اگر وجود این پایگاه و پذیرش اجتماعی نبود هرگز طالبان قادر به بازگشت به صحنه سیاسی افغانستان و تسخیر بخش زیادی از اراضی آن نبود اما در عراق، داعش کاملا پایگاه و پذیرش اجتماعی خود را از دست داده است.

گزارش اخیر «فارن پالیسی» آمریکا نیز درباره زنان داعشی در اردوگاه «الهول» سوریه جالب توجه است.

این نشریه آمریکایی در دهم ژولای گذشته (۱۹ تیرماه ۱۴۰۰) برخلاف نشریات فرانسوی و انگلیسی در گزارشی نوشته است که زنان داعشی کاملا از افکار داعش فاصله گرفته و اصلاح شده اند.

این نشریه بعد از رصد کردن گروه تلگرامی زنان داعشی در اردوگاه الهول افزوده است: آنها فقط حول مسائل عادی مثل آشپزی، لباس، چادرها، زیورآلات دارو و پرورش حیواناتی مانند سگ و گربه صحبت می کنند.

خلاصه گزارش این نشریه آمریکایی این است که می خواهد بگوید زنان داعشی دیگر خطری بالقوه به شمار نمی روند و کاملا از تروریسم و افکار تروریستی برگشته اند.

بازگشت استعمار انگلیسی به عراق و فرانسه به سوریه

کارشناسان عراقی معقتدند که هراس افکنی های انگلیس و فرانسه درباره خطر بازسازی داعش، به نوعی بستر سازی برای بازگشت استعمار قدیمی انگلیسی ها و فرانسوی ها به دو کشور عراق و سوریه است.

براساس این باور، با توجه به تصمیم آمریکا به ترک منطقه و متمرکز شدن بر قدرت رو به صعود چین، لندن و پاریس همانند اوائل قرن گذشته می کوشند، بر حوزه های تاریخی استعمار خود در منطقه مسلط شوند.

پیش از این برخی از صاحب نظران عراقی مانند «سمیر عبید» به صراحت گفته بودند که آمریکا از انتخابات ۲۰۱۸، پرونده عراق را تا حد زیادی به انگلیس واگذار کرده و برای همین اغلب اعضای کابینه دولت «حیدر العبادی» از چهره های انگلیس نشین و دوتابعیتی (عراقی – انگلیسی) بودند.

«کاظم الحاج کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی عراق در این خصوص در گفت وگو با ایرنا گفت که انگلیس و فرانسه درصدد تقسیم مجدد منطقه هستند تا به این ترتیب، عراق سهمیه انگلیس و سوریه سهمیه فرانسه باشد.

وی تاکید کرد که هراس افکنی ها درباره خطرات داعش واقعیت ندارد زیرا اولا دیگر داعش عناصر جنگجو همانند ۲۰۱۴ ندارد و همه گروه های کوچک پراکنده هستند و دوم اینکه قدرت نظامی عراق بیشتر و پخته تر شده است.

وی وجود نیروهای مسلح مختلف و همچنین الحشد الشعبی را یک قدرت تضمین کننده در برابر داعش دانست و بر این واقعیت تاکید می کند که در نبرد سه ساله با داعش (۲۰۱۴ – ۲۰۱۷) نیروهای ائتلاف بین المللی، کمترین حضور را در جنگ داشتند.

الحاج اضافه کرد که انگلیس وفرانسه و برخی کشورهای اروپایی عضو «ناتو» و ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا می دانند که فاقد پوشش قانونی برای ماندن در منطقه هستند برای همین می خواهند آمریکا را به ماندن در منطقه متقاعد کنند تا حضور خود را تحت پوشش آمریکایی ها پنهان کنند.

وی استدلال می کند با توجه به اینکه واشنگتن در هر دو نیروی ناتو یا ائتلاف بین المللی، بیشترین حضور نظامی را دارد و می تواند، سیاست های خود را با استفاده از اهرم زور، بر جامعه جهانی تحمیل کند، فرانسوی ها و انگلیسی ها با هراس افکنی درباره داعش می کوشند، آمریکا را به ماندن در منطقه متقاعد کنند.

الحاج خاطر نشان کرد از نظر عراق و به ویژه گروه های مقاومت، آمریکا، انگلیس و فرانسه همه دو روی یک سکه هستند و داعش نیز طرح و توجیه آنها برای اشغال در منطقه و به تاراج بردن آن است، از این رو توزیع نقش ها در حال اتفاق افتادن است.

به اعتقاد الحاج و بسیاری از صاحب نظران عراقی، انگلیس و فرانسه می کوشند، جای خالی آینده آمریکا را در منطقه پر کنند تا واشنگتن با فراغ بال بیشتری برای مقابله با چین آزاد باشد.