شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#مجلس
ایجاد سامانه‌ای برای پاسخگویی دولت به تذکرات کتبی نمایندگان
علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس:

ایجاد سامانه‌ای برای پاسخگویی دولت به تذکرات کتبی نمایندگان

یک عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس گفت: مصوب شد مجلس با ایجاد سامانه‌ای، تذکرات کتبی را در آن درج کند. به این ترتیب دولت هم موظف می‌شود در همان سامانه پاسخ خود را ثبت کند. 

اعتمادآنلاین| عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس از ایجاد سامانه ای برای پاسخ گویی دولت به تذکرات کتبی نمایندگان خبر داد.
 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اصغر عنابستانی عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی دو فوریت رسیدگی به طرح «الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان» در آخرین نشست‌های این کمیسیون گفت: در سه هفته اخیر، کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی کلیات این طرح را تصویب کرد و چهارشنبه دو هفته گذشته هم مصوب شد مجلس با ایجاد سامانه‌ای، تذکرات کتبی را در آن درج کند. به این ترتیب دولت هم موظف می‌شود در همان سامانه پاسخ خود را ثبت کند. 

 

وی ادامه داد: به علاوه دولت یک ماه برای پاسخگویی فرصت دارد که البته برای تذکرهای مهم و فوری، پاسخگویی دولت هم باید با فوریت باشد و از آن یک ماه مهلت مذکور، مستثنی است. با توجه به این موضوع، تذکرهای نمایندگان انواع مختلفی چون فوری و غیر فوری دارد و اگر هیئت رئیسه تشخیص دهد، در آن سامانه تذکر به عنوان مهم و فوری اعلام می‌شود. سامانه در معرض دید مردم و قضاوت آنها قرار خواهد گرفت.

 

عنابستانی تصریح کرد: یکی از مسائل مورد توجه درباره این طرح اظهارنظر پیشین شورای نگهبان است که بر اساس آن، اعلام کرده تذکر به معنای یادآوری است و نمی‌توان برای پاسخگویی به آن، الزام به وجود آورد. اما ما در مجلس می‌گوییم تذکر با هدف ایجاد تغییر است و دولت باید اقدام‌هایی که در پی تذکر نمایندگان انجام داده، توضیح دهد و ملزم به آن باشد. 

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ششم تیر ماه امسال در صحن علنی دو فوریت طرح «الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان» را با 166 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده موافقت کردند.