برخی از عاملان ترور رئیس‌جمهور هائیتی در آمریکا آموزش دیده‌اند

پنتاگون روز پنجشنبه اعتراف کرد شماری از عاملان کلمبیایی ترور رئیس جمهور هائیتی ، در آمریکا تعلیم دیده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «کِن هافمن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای که برای روزنامه «واشنگتن پست» ارسال شده نوشته است، تحقیقات درباره جزئیات حادثه ترور «ژووِنل موئیز» همچنان ادامه دارد.

در این بیانیه آمده است، با این حال «بررسی پایگاه‌های داده مربوط به تعلیمات ما به‌عنوان بخشی از این تحقیقات، نشان می‌دهد که شمار معدودی از افراد کلمبیایی دستگیر شده، هنگامی که عضو فعال نیروی نظامی کلمبیا بوده‌اند، در تعلیمات نظامی و برنامه‌های آموزش گذشته در آمریکا شرکت کرده‌اند».

این اذعان پنتاگون در حالی صورت می‌گیرد که روز سه‌شنبه «خورخه رودریگز» رئیس مجمع ملی ونزوئلا در یک کنفرانس خبری گفت که «سی‌تی‌یو» شرکت امنیتی مستقر در آمریکا که در ترور موئیز مشارکت داشته، در توطئه علیه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ هم دخیل بوده است.

وی افزود این شرکت امنیتی همچنین در عملیات «گیدئون» طرحی برای برکناری مادورو از قدرت که از سوی کاراکاس در سال ۲۰۲۰ خنثی شد، دخیل بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس هائیتی تاکنون ۱۸ کلمبیایی و سه هائیتی آمریکایی از جمله سانون را در ارتباط با این ترور بازداشت کرده است. 

پیشتر مسکو در واکنش به گزارش‌ها در خصوص تابعیت آمریکایی دستکم دو نفر از کسانی که در ارتباط با ترور رئیس‌جمهور هائیتی باداشت شده بودند، در این خصوص ابراز نگرانی کرد.

پلیس هائیتی روز یکشنبه اعلام کرد یک مظنون اصلی در ارتباط با ترور رئیس‌جمهور این کشور را بازداشت کرده که مسئول استخدام مزدوران کلمبیایی برای انجام عملیات ترور بوده است. 

به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، نام این فرد «کریسیتن امانوئل سانون» ۶۳ ساله است که به عنوان پزشک در فلوریدا کار کرده، او سومین مظنون متولد هائیتی است که ارتباطاتی با آمریکا دارد و بازداشت شده است.

«لئون چارلز» رئیس پلیس هائیتی در یک کنفرانس خبری گفت سانون در ماه ژوئن با یک هواپیمای شخصی با اهداف سیاسی وارد هائیتی شد و با یک شرکت امنیتی خصوصی به منظور استخدام افرادی که این اقدام را انجام دادند، تماس برقرار کرد. در گزارش نیویوکر تایمز گفته شده این شرکت با نام «سی‌تی‌یو» یک شرکت ونزوئلایی مستقر در آمریکاست.

از سوی دیگر وبگاه شبکه خبری «سی.ان.ان» به نقل از افراد مطلع به این پرونده نوشته دست‌کم یکی از افرادی که توسط پلیس هائیتی دستگیر شده قبلاً جزو مخبران «اداره مبارزه با مواد مخدر» آمریکا بوده است. این اداره در یک ارتباط ایمیلی با سی‌.ان.ان، مسئله مذکور را تأیید کرده است.

سی.ان.ان نوشته بسیاری از عاملان این ترور با واسطه یک شرکت امنیتی مستقر در ایالت فلوریدا از سوی کلمبیا اجیر شده بودند.

رئیس‌جمهور هائیتی چهارشنبه در منزلش هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و ترور شد. دولت هائیتی گفته دست‌کم ۲۸ نفر در این عملیات ترور مشارکت داشته‌اند.

ژوونل موئیز بیست و چهارمین رئیس‌جمهور هائیتی بود که از سال ۲۰۱۷ قدرت را در دست داشت. او ۵۳ ساله بود.