به گزارش برنا ؛ سید امیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: تولیدات شبکه نمایش خانگی در بستر پلتفرم‌ها به شدت افزایش  پیدا کرده و قطعاً تعطیلی سینماها دلیل اصلی این اتفاق است و از آنجا که اگر سینماها تعطیل نباشند هم با بلیت 25 هزار تومانی فیلم‌های بی کیفیتی که اکران شده‌اند کیفیت چندانی ندارند مخاطب ترجیح می‌دهد آثار شبکه نمایش خانگی را دنبال کند.

سیدزاده تصریح کرد: تولیدات شبکه نمایش خانگی هزینه بسیار بالایی دارد و قطعاً اکثر این آثار برای تولیدکنندگان بازگشت سرمایه نخواهد داشت ولی پلتفرم‌ها از طریق فروش اینترنت، اشتراک و تبلیغاتی که دارند درآمدزایی می‌کنند و حتی به درآمدی بیشتر از هزینه تولید فیلم می‌رسند.

او افزود: کیفیت محصولات شبکه نمایش خانگی به دلیل نگاه حاکم که فقط گیشه را در نظر دارد به شدت افت کرده و برای تولیدکنندگان دیگر کیفیت ملاک نیست و فقط به درآمدزایی فکر می‌شود. این نگاه هنر را به شدت تهدید می‌کند و باید این تهدید را جدی بگیریم. اگر همین شش ماهه اخیر را نگاه کنید به جز سریال «می‌خواهم زنده بمانم» که کمی قصه و درام دارد دیگر آثار ضعیف و سطحی هستند که هیچ استانداردی در آن‌ها لحاظ نمی‌شود. این آثار بنیاد خانواده را هدف قرار داده‌اند و فرهنگ ما را به نابودی می‌کشانند. من از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعجب می‌کنم که اجازه ساخت و پخش به این محصولات داده‌اند و زنگ خطری که وجود دارد را اصلاً جدی نگرفته‌اند.

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «پیامک از دیار باقی» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: مدت کمی است که تولید محصولات شبکه نمایش خانگی به سفارش پلتفرم‌ها صورت می‌گیرد. پیش‌تر اینگونه بود که تولیدکنندگان خودشان بودجه ساخت را برآورد می‌کردند و بعد اثر را می‌ساختند و به پلتفرم‌ها می‌فروختند و بعضاً این آثار استانداردی نداشتند و با استقبال روبرو نمی‌شدند. اما مدتی است که سفارش‌دهنده‌ها خودشان تولید اثر را سفارش می‌دهند و این ریسک مادی را پایین می‌آورد ولی از طرفی تولیدکنندگان که دیگر خطر شکست مالی را احساس نمی‌کنند به محتوا توجهی ندارند و نتیجه همین می‌شود که امروز می‌بینیم آثار بی‌کیفیت بسیاری تولید می‌شوند. باید برای شبکه نمایش خانگی یک چارچوب و ضوابط مشخص تعریف شود که دیگر شاهد این بی بند و باری نباشیم. وزارت ارشاد، ساترا و پلتفرم‌ها باید به این نکته توجه کنند و تنها دغدغه‌شان درآمد مالی نباشد.

سیدزاده درباره بالا رفتن قیمت اشتراک پلتفرم‌ها گفت: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات پلتفرم‌ها بالا رفتن قیمت اشتراک آن‌ها است که قطعاً با ریزش مخاطب مواجه خواهند شد. این بزرگ‌ترین صدمه‌ای است که پلتفرم‌های اینترنتی به خود وارد کردند و قطعاً مخاطب با دیدن آثار بی کیفیت و هزینه بالایی که متحمل می‌شود پس از مدتی ترجیح می‌دهد دیگر آثار را با وسواس انتخاب کند و تنها آثاری دیده می‌شوند که بسیار مورد توجه قرار گرفته باشند.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: یکی از معضلات امروز ما کمبود بازیگر است. از آنجا که راه برای ورود جوانان با استعداد بسته است و معمولاً افراد با رابطه به سینما و تلویزیون راه پیدا می‌کنند. اگر شرایطی فراهم باشد که افراد با استعداد و جوانان تحصیل‌کرده و با تجربه با شایسته‌سالاری به این عرصه وارد شوند قطعاً تغییرات بزرگی را در حوزه تولید شاهد خواهیم بود. تولید فیلم و سریال توسط پلتفرم‌ها شاید به تولید آثار در کشورهای پیشرفته توسط کمپانی‌ها شبیه باشد اما تفاوت اصلی ما با این کشورها در این است که ما در آمارمان شفاف‌سازی نداریم و مشخص نیست که آمار مطرح شده درباره میزان کلیک و در واقع میزان مخاطبان آثار درست است یا خیر اما در این کشورها آمارها کاملاً شفاف‌سازی شده و دقیق مطرح می‌شوند.