به گزارش برنا و به نقل از رادیو ورزش؛ مهین فرهادی زاد معاون وزیر ورزش و جوانان در گفت و گو با برنامه ایراندخت درباره هفته حجاب و عفاف بیان کرد: در بازی های آسیایی ۱۹۹۰ اولین بانوان تیرانداز با پوشش اسلامی و در مراسم افتتاحیه حاضر شدند. دختران ما شرایط حضور بانوان را در رشته های دیگر مهیا شد. آرام آرام زنان ورزشکار از کشورهای دیگر با پوشش های اسلامی که فدراسیون های ورزشی ما تلاش می کردند تا مجوزش را دریافت کنند، در مسابقات حاضر شدند. رفته رفته تعداد رشته هایمان هم افزایش یافت و حالا با حجاب اسلامی در عرصه های بین المللی حضور داریم.

او گفت: شورای تایید لباس را کنار خود داریم که از افراد خبره و مجرب تشکیل شده است. فدراسیونی که فضای فنی اش تایید و لباس هایش در بعد حجاب مورد ارزیابی قرار بگیرند مسیرشان برای حضور در تورنمنت های بین المللی باز است. همچنین سعی می کنیم موارد زیبایی شناسی، پزشکی ورزشی و ... را مورد توجه قرار دهیم. اخیرا روی لباس های تایید شده گذشته بازنگری انجام  شده است تا شرایط مطلوب برای بانوان ایجاد شود.

فرهادی زاد در مورد انفعال فدراسیون ورزش‌های اسلامی بانوان بیان کرد: این فدراسیون ۲ سالی است کار خود را آغاز کرده است که مشکلاتی مانند ثبت وجود و بروزرسانی اطلاعات وجود داشت و حالا برطرف شد. این فدراسیون اگر فعالیتش به تاخیر افتاد به واسطه مسابقات کشورهای اسلامی بود که از سوی برخی برداشت می شد نیازی به حضور و فعالیت رسمی این فدراسیون نیست اما این فدراسیون زمینه ساز حضور بانوان با حجاب ما در ورزش است و نقش موثری دارد.

او افزود: برخی از رشته ها مانند شنا، ژیمناستیک و ... زیر نظر این فدراسیون می توانند تلاش و فعالیت خود را ادامه دهند. این رشته ها که امکان حضور تورنمنت های بین الملی را ندارد در این فدراسیون قابلیت شکوفایی دارند.

معاون وزیر ورزش و جوانان در مورد خاطره خود با یکی از این ورزشکاران باحجاب در مسابقات بین المللی بیان کرد: ورزشکاران باحجاب ما روی ورزشکاران دیگر که علاقه مند به پوشش هستند تاثیرگذار بودند. در بازی های آسیایی سال ۱۹۹۰ یکی از ورزشکاران باحجاب ما توسط عکاسان شکار شد، من شاهد بودم حدود ۶۰ یا ۷۰ عکاس از ورزشکار با حجاب ما عکس گرفتند و یک عکاس ایرانی پشت سر عکاسان رفت و اثر هنری خاصی از این صحنه را خلق کرد. در واقع در این مسابقات کشورهای مختلف روی حجاب و عفاف دختران ایرانی معطوف شدند.

او گفت: همچنین در جاکارتا رئیس جمهور کشور اندونزی حضور داشت و دختر ورزشکار ما روی سکو حین مدال آوری برای دست دادن با او در کمال احترام اعلام کرد مسلمان است و این صحنه هم جهانی شد. ورزشکاران آنچه فراگرفته اند را با عفافشان در عرصه های بین المللی نشان داده اند‌. ورزش در صدور ارزش های انقلاب موثر بوده است.