شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان

بازپس‌گیری گذرگاه مرزی افغانستان-پاکستان از طالبان

کدخبر: 426439
اقتصادنیوز : یکی از مقامات ارشد دولت کابل امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد، نیروهای امنیتی افغان کنترل یکی از گذرگاه‌های مرزی مهم در مرز افغانستان با پاکستان را که طالبان برای مدت کوتاهی آن را تصرف کرده بود، باز پس گرفتند اما طالبان این ادعای دولت کابل را رد کرده و تاکید دارد که همچنان این گذرگاه را تحت کنترل دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نیروهای طالبان روز چهارشنبه گذرگاه مرزی اسپین بولداک-چمن را تصرف کردند. این گذرگاه دومین گذرگاه هم در مرز افغانستان با پاکستان و یکی از منابع درآمدی مهم برای دولت کابل است.

یکی از مقامات ارشد دولت افغانستان در ولایت قندهار، جایی که این گذرگاه در آن قرار دارد، گفت: اما نیروهای افغان اواخر روز چهارشنبه بازار اصلی، اداره گمرک و دیگر تاسیسات دولتی در این شهر مرزی را از طالبان پس گرفتند.  

وی افزود: نیروهای دولت که ابتدا برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی و نظامی عقب نشینی کرده بودند، عملیات پاکسازی را انجام می‌دهند.

این مقام هشدار داد که این تهدید همچنان جدی است چرا که تعداد شبه‌نظامیان طالبان بیشتر از تعداد نیروهای امنیتی افغان در این منطقه است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: نیروهای طالبان همچنان بر این گذرگاه مرزی مسلط هستند.

وی افزود: این چیزی جز پروپاگاندای صرف و ادعای بی‌اساس دولت کابل نیست.

با وخیم شدن اوضاع امنیتی افغانستان، تلاش‌های دیپلماتیک بر ترغیب طرفین درگیر در این کشور برای رسیدن به یک آتش‌بس در مذاکرات قطر متمرکز هستند.

همزمان با وخیم شدن اوضاع امنیتی و افزایش نگرانی‌ها از وقوع بحران جدید آوارگان افغان، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان امروز با رهبران منطقه‌ای در ازبکستان دیدار کرد. پاکستان نیز گفته است که با هدف دستیابی به راه‌حل‌هایی برای اوضاع افغانستان میزبان کنفرانس رهبران ارشد افغانستان خواهد بود.