شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت#اتمی
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

ادامه مذاکرات برجامی در دولت رئیسی/اسرائیل به دنبال مقابله با برنامه اتمی ایران

کدخبر: 426392
رویترز تیم مذاکرات هسته‌ای ایران تا قبل از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی برای دور هفتم مذاکرات احیای برجام به وین باز نخواهد گشت و دور بعدی مذاکرات توافق برجام تا اواسط ماه اوت آغاز نخواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز، آغاز دور جدید مذاکرات از نیمه دوم ماه آگوست، معرفی کابینه جدید در لبنان، ادامه مذاکرات به رغم طرح ادعاهای جدید، درخواست بودجه بیشتر برای مقابله با ایران، انتقاد جورج بوش نسبت به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، آغاز مرحله آزمایشی یورو دیجیتال، نگرانی از طرحی زیست محیطی اروپا، انتظار افزایش تورم در ایالات متحده و کاهش قیمت نفت در پی توافق اولیه عربستان و امارات سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

آغاز دور جدید مذاکرات از نیمه دوم آگوست

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دیپلماتیک در آمریکا که نامش فاش نشده ادعا کرده جمهوری اسلامی به مقام‌های اروپایی اطلاع داده که تیم مذاکرات هسته‌ای ایران تا قبل از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی برای دور هفتم مذاکرات احیای برجام به وین باز نخواهد گشت و بر این اساس دور بعدی مذاکرات توافق برجام تا اواسط ماه اوت آغاز نخواهد شد. نیک شیفرین، خبرنگار دیپلماتیک شبکه پی‌بی‌اس هم به نقل از یک مقام ارشد دولتی این موضوع را گزارش کرده است. روز گذشته بلومبرگ هم از قول منابعی گزارش داد که مذاکرات برجام احتمالا حدود یک ماه دیگر از سر گرفته می‌شود.

1

از سوی دیگر هم پالتیکو از جلسه محرمانه سناتورهای آمریکایی با آنتونی بلینکن»‌ وزیر امور خارجه درباره ایران خبر داده که در آن درباره ابعاد دیپلماسی هسته‌ای با تهران اظهار بدبینی شده است. یک مقام آمریکایی - که نامش فاش نشد - به این نشریه گفته پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران همچنان یکی از نگرانی‌ها و اهداف بسیار مهم و فوری ایالات متحده است. پالتیکو به نقل از باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم نوشته که به‌نظر می‌رسد که به این زودی‌ها توافق با ایران حاصل شود.

ادامه مذاکرات به رغم طرح ادعاهای جدید

به گزارش بلومبرگ، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی پیرامون اتهام طرح ربودن یک خبرنگار و تاثیر این اتفاق بر مذاکرات احیای برجام مدعی شد آمریکا ایران را به‌عنوان بازیگری مناسب در جهان ارزیابی نکرده اما با توجه به منافع آمریکا، این کشور مذاکرات هسته‌ای با ایران را ادامه می‌دهد.

9

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در نشست خبری خود در واکنش به این ادعا گفت که نگرانی فوری ایالات متحده محدود کردن  برنامه هسته‌ای ایران است. او تاکید کرد که ایالات متحده به چالش‌های دیگر با ایران رسیدگی خواهد کرد. به گفته او بازگشت آمریکا به توافق هسته ای مواضع واشنگتن را در قبال سایر چالش ها آفرینی های ایران بهبود می بخشد. هر اندازه برنامه هسته ای ایران از کنترل خارج شود به همان اندازه پیچیدگی و دشواری سایر چالش ها با ایران افزایش می یابد. توافق هسته ای هنگامی که اجرا می شد موفق بود و به همین خاطر ما تلاش می کنیم روند پایبندی متقابل به آن را احیا کنیم.

درخواست بودجه بیشتر برای مقابله با ایران

کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل گزارش داده ارتش اسرائیل خواستار افزایش بودجه خود به منظور آمادگی برای مقابله احتمالی با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران شده است. درخواست ارتش همزمان با مذاکرات اولیه برای تدوین لایحه بودجه این کشور مطرح شده و از دولت خواسته است که چند میلیارد شِکِل به بودجه ارتش اضافه کند. به گزارش کانال ۱۱، اسرائیل خود را برای این احتمال که مذاکرات ایران و آمریکا در وین به نتیجه نرسد، آماده می‌کند.

8

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، نیز خواستار افزایش آمادگی اسرائیل برای سناریوی احتمالی پیشرفت در برنامه اتمی ایران شده است. گانتس در سخنرانی در کالج نظامی گفت که اسرائیل در چنین شرایطی چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه خود را از نظر نظامی تقویت کند و با تکیه بر سرمایه انسانی خود، توانایی‌ها و برنامه‌هایش را با یکدیگر تطبیق دهد. او همچنین خواهان آن شد که اسرائیل برتری نظامی خود را در منطقه حفظ کند.

هم چنین بر اساس گزارش برخی مقام‌های امنیتی این کشور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین، را متهم می‌کنند که به رغم اظهارات تند علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی، چندان به نیازهای نظامی اسرائیل برای رویارویی احتمالی با ایران توجه نکرد. برخی مقام‌های نظامی اسرائیل گفته‌اند که در صورت وقوع چنین رویارویی، اسرائیل باید از ماه‌ها پیشتر برای آن آمادگی داشته باشد تا بتواند جلوی رسیدن ایران به نقطه گریز اتمی را بگیرد. برخی مقام‌های امنیتی اسرائیل نیز گفته‌اند که نگرانی آنها این است که چنین آمادگی‌ وجود نداشته باشد و سخنان اسرائیل عملا به تهدیدی توخالی تبدیل شود.

انتقاد جورج بوش نسبت به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در مصاحبه‌ای با دویچه‌وله خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان را یک اشتباه توصیف کرده است. بوش گفته که با خروج این نیروها غیرنظامیان در افغانستان در معرض کشتار گروه طالبان قرار خواهند گرفت.

6

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا همچنین افزوده است که زنان و دختران دچار آسیب‌های غیرقابل بیان خواهند شد.  بوش همچنین از در معرض خطر قرار گرفتن مترجمان و همکاران افغان نیروهای خارجی ابراز نگرانی کرده است. او اضافه کرده که به اعتقاد او آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم احساس مشابهی نسبت به این مسئله دارد.

این در حالی است که روز گذشته بابر بلوچ، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در جریان یک نشست خبری در ژنو، درباره یک بحران انسانی قریب‌الوقوع در افغانستان در پی افزایش درگیری‌ها و آوارگی شمار بیشتری از غیرنظامیان هشدار داد. به گفتۀ او برآورد می‌شود که از ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی دست‌کم ۲۷۰ هزار نفر در داخل این کشور به دلیل خشونت‌ها و ناامنی‌ها آواره شده باشند؛ رقمی که شمار کل آوارگان افغانستان را به بیش از ۳.۵ میلیون نفر می‌رساند.

یورو دیجیتال وارد مرحله آزمایشی شد

به گزارش یورونیوز، با چراغ سبز روز چهارشنبه بانک مرکزی اروپا، پروژه عرضه یورو دیجیتال وارد مرحله ارزیابی و آزمایش شد. همزمان با کاهش استفاده از پول نقد در پی همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش محدودیت‌های بانک‌های مرکزی جهان برای معاملات رمزارزهایی همچون بیت‌کوین که سرازیری قیمت آنها چندی است که آغاز شده است.

2

در واقع یورو دیجیتال که گاهی نیز «ای‌-یورو»(e-euro) نامیده می‌شود، نسخه الکترونیکی اسکناس و سکه یورو است؛ نسخه‌ای که برای نخستین بار این امکان را به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌دهد که بر پایه آن مستقیما در بانک‌ مرکزی اروپا سپرده‌گذاری کنند. مزیت اصلی این سپرده‌گذاری این است که امن‌تر از سپردن پول به بانک‌های تجاری است که هم امنیت آنها کمتر از بانک مرکزی و هم همواره در خطر ورشکستگی قرار دارند.  بانک مرکزی اروپا به مردم وعده داده که یورو دیجیتال، روشی سریع ، آسان و ایمن برای پرداخت‌ها و نقل و انتقالات آتی آنها خواهد بود. همچنین ارائه این خدمت از سوی بانک مرکزی اروپا رایگان خواهد بود و توسط کارت‌ یا تلفن هوشمند قابل استفاده خواهد بود. البته بانک مرکزی اروپا تأکید دارد که یورو دیجیتال «مکمل پول نقد است، نه جایگزین آن.»  یورو دیجیتال همچنین این امکان را برای بانک مرکزی اروپا فراهم می‌کند تا با شرکت‌های آمریکایی فعال در زمینه ارائه خدمات پرداخت و نقل و انتقالات دیجیتال مانند ویزا، مستر کارت و پی‌پل رقابت کند و جای خالی شرکت‌های اروپایی فعال در این زمینه را پُر کند.

عرضه یورو دیجیتال نگرانی روزافزون بانک مرکزی اروپا را در مورد رواج خرید رمزارزها از سوی مردم کاهش خواهد داد. در واقع، رواج استفاده از رمز‌ارزهایی که توسط نهادهای خصوصی عرضه می‌شوند، افزون بر رواج معاملات خارج از نظارت، می‌تواند کنترل بانک مرکزی اروپا بر امور پولی منطقه یورو را کاهش دهد. رخدادی که زمینه‌ساز بی‌ثباتی اقتصاد ۱۹ کشور حاضر در این منطقه خواهد شد چرا که اتخاذ سیاست‌های پولی برای تحقق اهداف اقتصادی منطقه یورو را دشوار می‌کند و در عین حال، کارآیی آنها را کاهش خواهد داد.

اما از سوی دیگر بانک‌های تجاری نگرانند. نگران از به حقیقت پیوستن کابوس این روزهای آنها مبنی بر استقبال گسترده مردم از یورو دیجیتال و انتقال بخش قابل توجهی از سپرده‌های نزد این بانک‌ها به بانک مرکزی اروپا برای خرید یورو دیجیتال.  برای جلوگیری از وقوع این بحران، برخی از اعضای هیات مدیره بانک مرکزی اروپا پیشنهاد کرده‌اند که سقف موجودی یورو دیجیتال برای هر فرد حدود سه هزار یورو تعیین شود.  البته مخالفان عرضه یورو دیجیتال همچنان نسبت به وجود امکان رفع کامل زمینه سوء استفاده از یورو دیجیتال برای پولشویی و دستبرد هکرها به حساب‌های دیجیتالی افراد تردید دارند.

نگرانی از طرح زیست محیطی اروپا

به گزارش یورونیوز، کمیسیون اروپا از ارائه طرحی زیست محیطی خبر داد که بر پایه آن فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در تمامی کشور‌های عضو این اتحادیه از سال ۲۰۳۵ ممنوع می‌شود. بروکسل هدف از اجرای این ممنوعیت را به صفر رساندن انتشار گاز دی‌اکسید کربنِ حاصل از مصرف سوخت‌های فسیلی در خودروهای در حال تردد در اتحادیه اروپا اعلام و در بیانیه‌ای که به همین منظور منتشر شده تاکید کرد: «این اقدام به تحقق اهداف زیست محیطی اتحادیه اروپا کمک می‌کند و کاهش هزینه سوخت و بهبود کیفیت هوا از جمله مزایای مستقیمی است که نصیب شهروندان این اتحادیه خواهد شد.»

3

کمیسیون اروپا همچنین در طرح تازه خود برای مقابله با گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی، پیشنهاد کرده که انتشار گاز دی‌اکسید کربن حاصل از تردد خودروهای غیر الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ نیز ۵۵ درصد در مقایسه با سال جاری میلادی کاهش یابد. بروکسل در این طرح پیشنهاد کرده است که کشورهای عضو اتحادیه تا سال ۲۰۲۵ در فواصل ۶۰ کیلومتری در جاده‌های اصلی نسبت به احداث ایستگاه‌های شارژ عمومی خودروهای الکتریکی اقدام کنند که بر این اساس پیش‌‌بینی شده که ایستگا‌ه‌های شارژ عمومی در این اتحادیه تا سال ۲۰۳۰ به ۳.۵ میلیون و تا سال ۲۰۵۰ به ۱۶.۳ میلیون ایستگاه برسد. کمیسیون اروپا تخمین زده است که برای احداث مراکز شارژ عمومی و خصوصی مورد نیاز جهت اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای بنزینی و گازوئیلی تا سال ۲۰۴۰ باید بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

هر چند بسیاری از خودروسازان اروپایی پیش از این از انجام سرمایه‌گذاری لازم برای تولید خودروهای الکتریکی و انطباق برنامه تولیدی‌شان با طرح کمیسیون اروپا خبر داده‌اند ولی از هم اکنون نگران آسیب‌هایی هستند که این جراحی بزرگ در ۱۴ سال آینده به صنایع و مشاغل وابسته به تولید، تردد و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی وارد خواهد کرد. تغییر خط تولید قطعه‌سازان و تقاضای مواد اولیه آنها، متقاعد کردن تعمیرکاران به شرکت در دوره‌های آموزشی تازه، تبدیل سوخت خودروهای موجود و نیز نحوه جبران خسارت دارندگان خودروهای بنزینی و گازوئیلی که قابلیت الکتریکی شدن را ندارند، از جمله تبعات مختلفی است که اجرایی شدن طرح کمیسیون اروپا می‌تواند به همراه داشته باشد.

انتظار افزایش تورم در ایالات متحده

پالیتیکو گزارش داده جروم پاول، رییس فدرال رزرو به مجلس نمایندگان آمریکا اطلاع داده تورم در این کشور برای ماه ها با روند صعودی همراه خواهد بود. جنت یلن ، وزیر خزانه داری آمریکا نیز پیشتر اعلام کرده بود، انتظار می رود تورم در آمریکا تا پایان سال جاری در سطح بالا باقی بماند.

4

بر اساس اعلام وزارت کار آمریکا شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور  در ماه ژوئن  5.4 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش یافته است که بزرگترین جهش از سال 2008 و بالاتر از حد انتظار به حساب می آید. بیشتر این افزایش متاثر از افزایش قیمت بنزین است که 45.1 درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافت. نتایج جدیدترین نظرسنجی در آمریکا نشان می‌دهد، اکثر مردم این کشور از روند صعودی نرخ تورم در آمریکا نگران هستند.

کاهش قیمت نفت در پی توافق اولیه عربستان و امارات

در پی توافق اولیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مورد سیاست عرضه بیشتر نفت، رویترز به نقل از یک منبع آگاه در اوپک پلاس پیش‌بینی کرد، این توافق از افزایش بیشتر قیمت نفت خام جلوگیری کند. پس از انتشار خبر توافق دو تولیدکننده عمده اوپک، قیمت نفت برنت بیش از دو درصد کاهش و به ۷۵ دلار در هر بشکه رسید. اما هنوز هم نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۱ رشدی ۴۵ درصدی دارد.

10

روز گذشته، وزارت انرژی امارات متحده عربی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هنوز توافق با اوپک‌پلاس ابتدایی است و رایزنی‌ها ادامه دارد. دور پیشین گفت‌وگوها به دلیل اختلاف عربستان و امارات بدون نتیجه متوقف شده بود. اختلافات بین ریاض و ابوظبی در مورد جزئیات یک توافق است که می‌تواند تولید روزانه بازار نفت را دو میلیون بشکه اضافه کند تا قیمت نفت را که اخیراً به بالاترین میزان خود در دو سال اخیر رسیده، کاهش دهد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی هر دو با افزایش سریع تولید موافق بودند اما امارات با تمدید توافق موجود تا دسامبر ۲۰۲۲ به شرط افزایش سهم تولیدش موافق بود. در غیر این صورت توافقنامه تنها تا آوریل ۲۰۲۲  تمدید می‌شد.

یک منبع در اوپک‌پلاس گفته ریاض با درخواست ابوظبی موافقت کرده است تا این توافق تا پایان سال ۲۰۲۲ لازم الاجرا باشد. روسیه که بر افزایش سریع تولید اصرار دارد یکی از چندین کشور میانجی میان ریاض و ابوظبی بود تا توافق در اسرع وقت حاصل شود. تولیدکنندگان عمده نفت گفته‌اند که به زودی در مورد تاریخ جدید جلسه بعدی تصمیم خواهند گرفت تا توافقنامه نهایی در مورد میزان تولید نفت بررسی و تصویب شود.

حریری کابینه جدید معرفی کرد؛ خروج لبنان از بحران؟

به گزارش آسوشیندپرس،  سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان که برای تشکیل کابینه تعیین شده بود، اعلام کرده فهرستی از وزیران مورد نظر خود را به میشل عون، رئیس جمهوری لبنان ارائه داده است. او اظهار امیدواری کرد که به سرعت پاسخ در مورد کابینه را برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی‌ای که بیش از ۹ ماه به طول انجامیده است، دریافت کند. به گفته حریری این دولت می‌تواند کشور را از وضعیت کنونی نجات دهد و با جدیت برای جلوگیری از فروپاشی کشور تلاش کند

7

آخرین دولت در لبنان چند هفته پس از انفجار ۴ اوت ۲۰۲۰ که منجر به کشته شدن صدها نفر و ویران شدن بیروت، پایتخت این کشور شد، استعفا داد. از آن زمان لبنان دولتی ندارد. بن‌بست سیاسی، بحران اقتصادی و مالی این کشور را تشدید کرده است، بحرانی که بانک جهانی آن را بدترین رکود تاریخ معاصر خوانده است. سعد حریری در اکتبر گذشته برای تشکیل دولت منصوب شد اما بزرگترین مشکلات را در تشکیل کابینه وحدت ملی تجربه کرد. فرانسه ماه‌هاست تشکیل دولت جدید و اجرای اصلاحات در لبنان را شرط میلیاردها دلار کمک قرار داده است. گفته می‌شود در صورت رد کابینه پیشنهادی سعد حریری از سوی میشل عون، او از مأموریت تشکیل دولت انصراف خواهد داد.