شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#هنرمند

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

بیان تجربه زیسته‌ای از مفهوم «خانه»/هنر معاصر نیاز به دیالوگ دارد

بیان تجربه زیسته‌ای از مفهوم «خانه»/هنر معاصر نیاز به دیالوگ دارد

پارسوآ مهتاش معتقد است هنر معاصر نیاز به دیالوگ دارد و نه مونولوگ؛ بنابراین آن مدیوم تحت تأثیر کانسپت (مفهوم) قرار خواهد گرفت تا بتواند این ارتباط بین هنرمند و مخاطب را شکل دهد.

پارسوآ مهتاش هنرمند نقاش و مدرس هنر که نمایشگاه انفرادی نقاشی‌هایش با عنوان «اسباب کشی یک سه‌گانه» در گالری پروژه‌های آران برپاست، درباره این نمایشگاه و ایده آن به خبرنگار مهر گفت: مفهوم اصلی مجموعه، توصیف یک موقعیت بین دو موقعیت مشخص و تعریف شده است. این موقعیت، تعلیق‌گونه است اما تعلیق نیست چراکه تعلیق نیز واژه‌ای است که تعریف مشخصی دارد. این موقعیت کمی پیچیده‌تر است و همان‌طور که در استیتمنت نیز نوشته‌ام ما بین دو موقعیت زندگی می‌کنیم و هیچ‌کدام. به همین دلیل من از عنوان «اسباب کشی» استفاده کردم چون این عنوان می‌تواند بار معنایی یا باری که انسان در آن موقعیت تجربه می‌کند، راحت‌تر انتقال دهد.

وی بیان کرد: برای من نقاشی، یک مدیوم است که با استفاده از آن بتوانم روایتی را به مخاطب ارائه دهم. معتقدم هنر معاصر نیاز به دیالوگ دارد و نه مونولوگ؛ بنابراین آن مدیوم تحت تأثیر کانسپت (مفهوم) قرار خواهد گرفت تا بتواند این ارتباط بین هنرمند و مخاطب را شکل دهد.

بیان تجربه زیسته‌ای از مفهوم «خانه»/هنر معاصر نیاز به دیالوگ دارد

عنوان اثر: «گسستگی» روایت میانی

مهتاش، خانه را سوژه بسیار مهمی برای پرداختن هنری دانست و گفت: در نمایشگاه آثار من، به خانه به عنوان تمثیلی پرداخته شده است و در واقع آن خانه می‌تواند بخشی از تجربه زیسته ما باشد یا یک موقعیتی باشد که آن را زندگی کردیم. علاوه بر این، من از اُبژه‌هایی در آن محیط داخلی استفاده کردم که ما آن را «خانه» می‌نامیم، اُبژه‌هایی که در موقعیت اصلی‌شان قرار ندارند و این در واقع بازگو کننده مفهوم و تجربه زیسته‌ای است که ایده اولیه آن را دنبال می‌کند.

وی درباره آثارش که در اندازه واقعی تصویر شدند، توضیح داد: هدف اصلی من، خلق یک تابلوی نقاشی نبود بلکه قصد داشتم بستری برای ارتباط با مخاطب ایجاد کنم که در واقع اندازه کارها، رئال بودن‌شان و سوژه‌هایی که به ویژه در قسمت اول در اندازه واقعی نمایان شدند مثل فرشی که در اندازه واقعی‌اش است، همگی کمک می‌کند که آن بستر را مهیا کنم تا مخاطب این احساس را کمتر داشته باشد که فقط با یک تابلوی نقاشی روبرو شود و چیزی بیشتر از این نیاز بود. نیاز بود که بتوانیم نقاش و مخاطب از طریق اثر، به یک همپوشانی و تجربه مشترک برسند که این واقعی بودن سوژه‌ها از نظر اندازه، خیلی می‌تواند به شکل‌گیری این تجربه نزدیک کند. می‌توان گفت این ظاهر رئال یا واقعی آثار، اولین لایه کارهایم است که با گذشت از این لایه، می‌توانیم به تجربه کردن آن موقعیت برسیم. در واقع این تکنیک به خاطر هدفی که در مجموعه داشتم، انتخاب و اجرا شده است.

این هنرمند نقاش با بیان اینکه ۷ اثر در مجموعه «اسباب کشی یک سه‌گانه» به نمایش گذاشته، گفت: بخش اول و دوم این سه‌گانه، هر کدام دارای ۳ اثر است و بخش سومش یک اثر دارد. همه آثار با رنگ روغن روی بوم خلق شده‌اند. در بخش آخر نمایشگاه، یک تابلو است که همراه با چیدمان قرار گرفته است و می‌توان گفت این اثر بین‌رشته‌ای به حساب می‌آید. همچنین تمام آثار با استانداردهای کیفیت موزه‌ای اجرا شده‌اند.

بیان تجربه زیسته‌ای از مفهوم «خانه»/هنر معاصر نیاز به دیالوگ دارد

عنوان اثر: «گسستگی» روایت آغازین و روایت پایانی

وی در توضیح کیفیت موزه‌ای اظهار کرد: «کیفیت موزه‌ای» در رتبه‌گذاری آثار هنری از لحاظ کیفی، جایگاه بسیار مهمی دارد. مهمترین شاخص‌های اثر موزه‌ای دائمی بودن، جاودانگی و مرمت‌پذیر بودن است. در واقع، با نگهداری اصولی اثری در سطح کیفیت موزه‌ای می‌توان اطمینان داشت که این اثر برای زمانی طولانی، سالم و احیاشدنی باقی خواهد ماند.

مهتاش در پایان و در توضیح بیشتر درباره یک اثر چیدمان و اینکه آیا برای تکمیل سوژه اصلی بوده است، گفت: این اثر چیدمان جدا از مجموعه «اسباب کشی یک سه‌گانه» نیست و در ادامه مسیر و در واقع بخش نهایی نمایشگاه است. لازم بود این چیدمان را داشته باشم تا بتوانم روایتی که در پایان این سه‌گانه بدهم، بتوانم بهتر و کامل‌تر ارائه دهم.

پارسوآ مهتاش هنرمند نقاش و مدرس هنر متولد ۱۳۵۹ در بندرعباس است. وی از سنین نوجوانی تحت آموزش اساتید برجسته و حرفه‌ای، وارد عرصه هنرهای تجسمی شد و در ۱۸ سالگی آغاز به فعالیت حرفه‌ای در زمینه طراحی و نقاشی کرد. بعد از شرکت در چند نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور و چاپ برخی از آثارش، خودخواسته از حضور مستقیم و مستمر در حوزه هنرهای تجسمی و ارائه عمومی آثارش دست کشید و در آتلیه شخصی‌اش به تجربه و مطالعه تخصصی تکنیک‌ها و آثار اساتید تاریخ هنر پرداخت. در این میان تجربه‌گرایی و کنجکاوی باعث شد که سال‌ها همراه با حرفه اصلی‌اش به فعالیت و موشکافی در زمینه‌های مختلف از جمله عکاسی، طراحی صحنه، موسیقی، گرافیک دیزاین، تبلیغات، برندینگ و… بپردازد. مهتاش، در ۱۷ سال اخیر به آموزش استاندارد طراحی و نقاشی بر اساس متد آکادمی‌های بین‌المللی در مراکز و آموزشگاه‌های معتبر پرداخته است و تا به امروز، دانش اصولی طراحی و نقاشی را به تعداد کثیری از هنرجویان جوان انتقال داده است.