شهر خبر

یک روایت از روزهای ابراهیم رئیسی بعد از پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰

کدخبر: 426375
اقتصاد نیوز : رئیس‌جمهور منتخب حدود ۲۰ روز دیگر به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد. این در حالی است که آیت‌الله رئیسی بعد از اخذ رأی اعتماد ملت ایران به طور جدی پا در میدان گذاشته و برای رفع مشکلات و آبادانی کشور تلاش می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از میزان، رئیس‌جمهور منتخب حدود ۲۰ روز دیگر به‌طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد؛ این در حالی است که رئیسی بعد از اخذ رأی اعتماد ملت ایران به‌طور جدی پا در میدان گذاشته و اقدام عملی خود را برای رفع مشکلات و آبادانی کشور آغاز کرده است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه ۲۸ خرداد ماه با حضور ۵ نامزد برگزار و سید «ابراهیم رئیسی» با احتساب بالغ بر ۱۸ میلیون رای ماخوذه از سوی ملت بزرگ ایران به عنوان رئیس جمهور سیزدهم برگزیده شد.  

رئیس‌جمهور منتخب حدود ۲۰ روز دیگر به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد. این در حالی است که آیت‌الله رئیسی بعد از اخذ رأی اعتماد ملت ایران به طور جدی پا در میدان گذاشته و برای رفع مشکلات و آبادانی کشور تلاش می‌کند.

رئیسی ۳۱ خرداد اولین نشست خبری خود را به عنوان رئیس جمهور منتخب با حضور ۳۸۰ نماینده از «۲۰۱ رسانه داخلی و خارجی»؛ به تفکیک ۱۹۸ نماینده از «۸۸ رسانه داخلی» و ۱۸۲ نماینده از «۱۱۳ رسانه خارجی» برگزار کرد و در این نشست بسیاری از مسائل مهم کشور را که دغدغه خود و ملت ایران است، مطرح کرد.

رئیسی با بیان اینکه پیام ملت ایران در انتخابات پیام پافشاری بر ارزش‌های انقلاب شکوهمند اسلامی بود، گفت: پیام ملت ایران پیام تداوم راه امام بزرگوار ما و شهدای عالی‌قدر انقلاب اسلامی به ویژه شهید عزیز سردار دل‌ها حاج «قاسم سلیمانی» بود؛ این پیام را ملت ایران با حضور خودشان به عنوان وفاداری به خون مطهر شهیدان به مبانی انقلاب اسلامی و در لبیک گفتن به پیام رهبری معظم انقلاب اسلامی داشتند.

رئیسی سیاست داخلی و اولویت‌های دولت سیزدهم را بهبود وضعیت کسب‌وکار مردم عنوان کرد؛ عقب‌ماندگی‌هایی از جمله در جهت اجرای عدالت داریم که کشور باید در جهت اجرای عدالت گام بردارد. در این دوره از مدیریت دولت، محور تحول اجرای عدالت بر بستر گام دوم انقلاب اسلامی است و در این راستا، حتماً به تمام اسناد بالادستی یعنی قانون اساسی جمهوری اسلامی، سیاست‌های مصوب نظام و برنامه‌های توسعه توجه خواهد شد.

رئیس‌جمهور منتخب گفت: ما در آستانه تشکیل یک دولت جدید برنامه توسعه هفتم را با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس ان‌شاءالله دنبال خواهیم کرد.

از جمله مواردی که رئیسی در اولین نشست خبری خود به آن اشاره کرد؛ ترکیب احتمالی اعضای کابینه دولت سیزدهم بود. وی خود را وام‌دار ملت ایران دانست و  با اشاره به تشکیل دولت آتی افزود: در تشکیل دولت، نگاه من به انقلابی بودن، کارآمد بودن، فساد ستیز بودن و مردم‌دار بودن است. این‌ها شاخص‌هایی است که حتماً موردتوجه من خواهد بود. اما توصیه‌ام به رسانه‌ها این است که گمانه‌زنی نکنید.

رئیسی خاطرنشان کرد: ما برتر از این سامانه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهیم نه فقط اصحاب رسانه که نخبگان کشور و همه آحاد مردم با شاخص‌هایی که آنجا اعلام می‌کنیم افرادی که در هر کوی و برزن موردنظرشان هست و فکر می‌کنند به‌عنوان یک خدمتگزار و مدیر در دولت آتی می‌تواند تأثیر داشته باشد حتماً معرفی کنند.

رئیسی تصریح کرد: من در این قضیه از نگاه مردم و نخبگان استقبال می‌کنم و در این سامانه‌ای که تا چند روز دیگران ان‌شاءالله در اختیار همگان قرار خواهد گرفت حتماً پیشنهادات خود را در مورد اشخاص مختلف ارائه خواهیم دادان ان‌شاءالله برنامه مردمی محور شایسته خواهی بود.

این در حالی است که با گذشت یازده روز از این وعده رئیس جمهور منتخب شاهد راه‌اندازی این سامانه بودیم و با عنوان «یاران رئیسی» راه‌اندازی شد. در این سامانه از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم دعوت شد تا چنانچه فردی را در تراز دولت مردمی می‌شناسند نسبت به معرفی وی اقدام کنند. این سامانه با آدرس https://yaran.raisi.ir/managers هم اینک در دسترس عموم مردم قرار دارد.

از سویی رئیس جمهور منتخب در اولین سفر استانی یکم تیرماه به دعوت تولیت آستان قدس رضوی در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی در مشهد مقدس حاضر شد و گفت: خادمان این آستان نورانی و مقدس، خدمتگزارند، خادم‌اند؛ اما خدمت به معنای آن است که در پرتو خدمت به این آستان نورانی، کار برای مردم، زائر و مجاور برای آن‌ها موضوعیت دارد.

رئیسی اضافه کرد: همه عزیزان بدانند همه‌کسانی که در جای دولت مشغول به‌کارند، از وزرا، مدیران میانی تا همه کارشناسان و کارکنان، قبول داشتن بنده شرط کار در دولت نیست. اما حفظ کرامت مردم شرط خدمت به این دولت است.

رئیسی بیان داشت: امروز همه‌کسان بدانند هرکسی در جای‌جای کشور به مردم خدمت می‌کند بداند به نام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) و در کنار مضجع نورانی، ولی‌نعمتمان عرض می‌کنم که باید کرامت مردم را حفظ کرد. هیچ‌کس حق ندارد کوچک‌ترین خدشه‌ای به کرامت مردم وارد کند.گام دیگر رئیس جمهور منتخب سفر به استان مقدس قم و دیدار با نخبگان و اساتید حوزه علمیه بود که ۱۹ تیرماه انجام شد و حاکی از حضور «امیدوارکننده» آیت‌الله رئیسی بود. دیداری که به زعم مراجع تقلید می‌تواند نقطه عطفی برای آغاز راه دولت سیزدهم در شناخت از دغدغه‌های ملت بزرگ ایران و رفع مشکلات آنان باشد.

در جریان این سفر یک روزه که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا انجام شد، رئیس جمهور منتخب با مراجع تقلید از جمله آیت‌الله «ناصر مکارم‌شیرازی»، آیت‌الله سید «حسین نوری‌همدانی»، آیت‌الله «جعفر سبحانی»، آیت‌الله سید «محمدعلی علوی‌گرگانی»، آیت‌الله «لطف‌الله صافی‌گلپایگانی»، آیت‌الله سید «موسی شبیری‌زنجانی» و آیت‌الله «عبدالله جوادی‌آملی» دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان سفر یک روزه به استان قم همچنین رئیس جمهور منتخب در جلساتی با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه شرکت کرد و در جریان نقطه نظرات آنان قرار گرفت. جلساتی که به گفته آیت‌الله سید «هاشم حسینی‌بوشهری» امیدوارکننده بود چرا که آیت‌الله رئیسی روش مناسبی را در پیش گرفته است که در آغاز راه دغدغه مردم را از زبان نخبگان جامعه و اساتید حوزه می‌شنود.

از سویی طی روزهای گذشته رؤسای قوا و وزاری مختلف کابینه دولت دوازدهم با رئیس جمهور منتخب دیدار و گزارش عملکرد وزارتخانه مطبوع خود را به آیت‌الله رئیسی ارائه کردند.

 روایتی از روزهای رئیسی بعد از پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰

با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشورمان به دیدار آیت‌الله رئیسی رفت.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس نیز با حضور در دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، با رئیس جمهور منتخب دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری دیدار و گفت‌گو کرد و انتخاب وی را توسط مردم ایران تبریک گفت.

از سویی نهم تیرماه شش کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری  با حضور در دفتر آیت‌الله رئیسی با وی دیدار کردند. در این دیدار صمیمانه که به دعوت رئیس جمهور منتخب برگزار شد، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره وضعیت کشور و راه‌های حل مشکلات موجود با رئیس جمهور منتخب هم‌اندیشی و تبادل نظر کردند.

سید «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محسن مهرعلیزاده»، «علیرضا زاکانی»، «عبدالناصر همتی»، «سعید جلیلی» و «محسن رضایی» کاندیداهایی بودند که در رقابت‌های انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری حضور داشتند و با پایان یافتن رقابت‌ها، برای تبریک به رئیس جمهور منتخب و اعلام همکاری با دولت آینده، با آیت‌الله رئیسی ملاقات کردند.

رئیسی در این دیدار صمیمانه با بیان اینکه دوران رقابت انتخاباتی پایان یافته و دوره رفاقت و همکاری و همدلی برای مشکلات مردم آغاز شده است، تاکید کرد: احساس مردم باید این باشد که همه نگاه‌های سیاسی و دیدگاه‌ها منتهی به رفع مشکلات و گره‌ها از زندگی آن‌ها می‌شود.

دیدار رئیسی با شخصیت‌ها و وزاری دولت در حالی انجام شد که رئیس دولت سیزدهم پیشتر و در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم در پاسخ به اینکه این روزها چقدر چهره‌های مختلف درخواست ملاقات با حضرت‌عالی را دارند، گفته بود: مسئولین مختلفی درخواست ملاقات دادند. اما من سعی می‌کنم ملاقات‌ها صرف تبریک نباشد؛ زیرا از آن چیزی برای مردم برنمی‌آید. باید در نشست ما با هر کسی ثمره‌ای برای دولت آینده داشته باشد.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه ملاقات‌هایم را به نشست کاری تبدیل کرده‌ام ادامه داد: به این صورت اگر در خدمت مسئولان باشم بحث‌هایی را شروع می‌کنیم که بدانیم با هم چگونه همکاری کنیم. تقریبا بدون استثنا قبل و بعد از این، در ملاقات‌ها باید همکاری بین ما و دستگاه مربوطه حاصل شود. یا اگر آقایان وزار دیدار دارند گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند یا پیشنهاد بدهند که چه کارهایی باید در مجموعه آن‌ها انجام شود؟ قصد چه کارهایی داشتند که موفق نشدند و علت آن چیست؟ تلاش می‌کنیم دیدارها صرفا تشریفاتی و تبریک نباشد. به نظرم مردم انتظار دارند نشست‌های ما کاری باشد. 

دیدار علی اکبر ولایتی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر ورزش، معاونین امور مجلس، حقوقی و امور زنان و خانواده رئیس جمهور، وزرای علوم و آموزش و پرورش، رئیس سازمان محیط زیست و معاون علمی و فناوری، وزیر نیرو،  رییس سازمان امور اداری و استخدامی ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزرای کشور، بهداشت، راه و شهرسازی، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون اقتصادی دولت، وزرای دفاع، ارتباطات و جهاد و رؤسای سازمان برنامه و بانک مرکزی، وزیر نفت، وزیر صمت، وزیر اطلاعات و معاونین وی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین  دومین دیدار مشترک با روحانی از جمله این موارد به شمار می‌رود که همراه با ارائه گزارش عملکرد از سوی وزرا همراه بود.

همچنین روزهای گذشته خبر عملیاتی شدن اولین گام رئیس جمهور منتخب در رسانه‌ها با بازتاب گسترده‌ای روبرو شد و بعد از شروع فعالیت سامانه «یاران رئیسی» برای تشکیل دولت مردمی مدیران دولت، مردم و نخبگان برای معرفی مدیران آینده کشور مشارکت فعالی در این سامانه داشته‌اند.

بر اساس آخرین آمار استخراج شده از سامانه «یاران رئیسی» ۳۶ درصد از معرفی‌کنندگان که از این سامانه برای ارائه پیشنهادات خود استفاده کردند دارای مدرک دکتری تخصصی، ۳۴۰ نفر از معرفی‌کنندگان وزیر، معاون وزیر یا معادل آن و ۱۱۳۵ نفر از اعضای هیئت علمی هستند.

اگرچه افرادی که به عضویت این سامانه درآمدند از همه استان‌ها هستند، اما تهران، فارس، خراسان رضوی و خوزستان بیشتری مشارکت را تاکنون داشتند.

 اما انتخاب اعضای کابینه دولت سیزدهم نیز موضوعی است که این روزها بسیاری از افراد جامعه را کنجکاو کرده و می‌خواهند بدانند کابینه دولت جدید چه کسانی خواهند بود. موضوعی که توسط رییس جمهور منتخب وارد مرحله ارزیابی شایستگی توسط کارگروه‌های تخصصی شده است.

براساس این گزارش در این مرحله افراد معرفی شده، که چندبرابر ظرفیت مسئولیت‌های مورد نیاز در کابینه هستند، توسط کارگروه‌های تخصصی متناسب با «ماموریت‌های هر وزارت‌خانه» و» «رویکردهای کلان دولت جدید» در هر حوزه، ارزیابی تخصصی می‌شوند.

نتایج این ارزیابی‌ها جهت طی مراحل بعدی در اختیار رئیس جمهور منتخب قرار خواهد گرفت. 

همچنین طی روزهای گذشته  و در ادامه اقدامات عملی رئیس جمهور منتخب، شاهد آغاز مقدمات خشکاندن ریشه‌های فساد در دولت سیزدهم و گام نخست دکتر رئیسی برای تدوین راهکارهای اصلاح بسترهای فسادزا بودیم که گام مهم دولت آینده برای غربالگری کشور از حیث وجود نیروهای ناسالم به شمار می‌رود.

بر این اساس رئیسی شخصاً اولین جلسه کمیته‌ای متشکل از روسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی کشور را تشکیل داد تا پیش از زمان رسمی استقرار دولت جدید، براساس آسیب‌شناسی‌ها و تجارب پیشین خود در مبارزه با فساد، راهکارهای اجرایی برای ایجاد تحول در سازوکارهای فسادزای دولت و اقدامات اولویت‌دار را پیشنهاد دهد.

تدوین دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های موردنیاز به منظور اصلاح سازوکارهای اقتصادی فسادآفرین و رانت‌زا، زمینه‌های بروز فساد و نیز پیشگیری از وقوع جرم در نظام بانکی، مالیات، گمرک، مناقصات دولتی، قاچاق سازمان یافته و ارایه نقشه راه عملیاتی برای ایجاد شفافیت در نظامات اقتصادی کشور و تحقق سامانه جامع اطلاعات اقتصادی کشور، از جمله ماموریت‌های محوله به این کمیته است.

طی روزهای باقیمانده تا ۱۴ مرداد یعنی مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب، فاصله زیادی باقی نمانده است. به نظر می‌رسد رئیسی؛ قاضی‌القضات پیشین و رئیس جمهور آینده کشورمان قدم‌های خود را محکم و با جدیت در راه آبادانی و رفع مشکلات کشور برداشته است.