شهرخبر

جزئیات ساختار موردنظر حریری برای دولت آینده

لبنان| جزئیات ساختار موردنظر حریری برای دولت آینده/ دیدار نماینده فرانسه با مقام حزب‌الله

منابع ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کردند محدود کردن میشل عون به یک مهلت چند ساعته برای پاسخ دادن به پیشنهاد سعد حریری یک امر غیرعادی است.

به گزارش مشرق به نقل از المیادین، «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان عصر روز گذشته بعد از بازگشت از مصر اعلام کرد که لیست کابینه را تحویل «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان داده است.

ساختار جدید حریری برای دولت آینده

او گفت که ساختار مورد نظر خود را برای دولت آینده با حضور 24 وزیر از متخصصان و بر اساس ابتکار «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه تنظیم کرده است.

نخست وزیر مکلف لبنان اظهار داشت که از نظر من این دولت می‌تواند جلوی فروپاشی کشور را بگیرد اما امیدوارم فردا جوابی از رئیس‌جمهور به دست بیاورم تا بتوانیم بر اساس آن عمل کنیم.

منابع ریاست جمهوری لبنان نیز به نوبه خود درباره دیدار روز گذشته سعد حریری و میشل عون اعلام کردند که رئیس جمهور به نخست وزیر مکلف اطلاع داد که فهرست پیشنهادی او برای کابینه آینده و نیز توزیع پست‌های وزارتی را مورد بحث و رایزنی قرار خواهد داد.

این منابع گفتند که سعد حریری یک فهرست شامل اسامی جدید و ساز و کار جدید برای توزیع پست های وزارتی و متفاوت از آنچه قبلا درباره آن توافق شده بود را تحویل رئیس جمهور داده و از عون خواست تا قبل از ظهر امروز پنجشنبه نظر خود را در این زمینه اعلام کند.

منابع گزارش دادند که میشل عون در حال مطالعه و بررسی ساختار مورد نظر حریری بوده و شاخص‌ها نشان می‌دهد که قصد ندارد پاسخ منفی به نخست وزیر مکلف بدهد. همچنین عون به هیچ وجه قصد ندارد سعد حریری را به سمت استعفا سوق دهد.

منابع لبنانی اعلام کردند، آنچه که درباره اتفاقات دیروز قابل توجه به نظر می‌رسد این است که یک نیروی محرک عربی و بین‌المللی به سرعت در حال تحت فشار قراردادن میشل عون برای تشکیل کابینه هستند.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد احتمال توافق میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف این بار نسبت به دفعات قبلی بیشتر است.

منابع نزدیک به کاخ ریاست جمهوری لبنان اعلام کردند که اگر بحث و رایزنی درباره موضوع تشکیل دولت و فهرست کابینه که سعد حریری آن را تهیه کرده است غیر ضروری بود رئیس جمهور آن را رد می‌کرد اما محدود کردن رئیس جمهور به یک مهلت چند ساعته برای پاسخ به پیشنهاد نخست وزیر مکلف نیز یک امر غیر عادی است.

میشل عون در پاسخ به مهلت چند ساعته حریری به او برای جواب دادن با پاسخی کنایه آمیز گفت: انشاالله که خیر است.

منابع آگاه گزارش دادند که حریری در ساختار مورد نظر خود 2 وزیر مسیحی را معرفی کرده و وزارت خارجه را در اختیار مارونی‌ها و وزارت دفاع را در اختیار ارتدوکس ها قرار داده و وزارت کشور در اختیار گروه سنی قرار گرفته، در حالی که پیش از این در اختیار مسیحیان بود.

انتقاد نیروهای سیاسی از رفتارهای عجیب نخست‌وزیر مکلف

منابع جریان آزاد ملی اعلام کردند، تغییراتی در فهرست کابینه حریری ایجاد شده و رئیس جمهور اسامی مطرح شده را نمی‌شناسد به ویژه اینکه زندگینامه آنها به شکل شفاف مشخص نشده است. بر همین اساس رفتارهای حریری نشان می‌دهد که او قصد واقعی و صادقانه برای همکاری در تشکیل دولت ندارد و تنها برای اتلاف وقت تلاش می‌کند.

«غسان عطاالله» عضو فراکسیون لبنان قوی نیز با انتقاد از از رفتارهای حریری گفت که او 9 ماه کشور را در وضعیت تعلل نگه داشته و از صحنه غایب بود وبعد از گردش‌ها و سفرهای خارجی خود اکنون تنها چند ساعت به رئیس‌جمهور مهلت داده تا بدون مطالعه و بررسی دقیق با تشکیل دولت موافقت کند.

همچنین روز گذشته حریری در قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر و «سامح شکری» وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد و علاوه بر راه‌های تقویت چارچوب همکاری دو جانبه میان دو کشور و مسائل منطقه‌ای، اوضاع سیاسی لبنان را با آنها در میان گذاشت.

دیدار نماینده فرانسه با مقام حزب‌الله

از طرف دیگر منابع آگاه لبنانی گزارش دادند که فرانسه برای غلبه بر موانع تشکیل دولت در لبنان از حزب‌الله کمک خواسته است.

در همین راستا روز گذشته «پاتریک دورل» نماینده فرانسه با «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان دیدار کرد.

منابع گزارش دادند که دیدار میان دو طرف فضای مثبت و صمیمی داشت و آخرین تحولات مربوط به اوضاع سیاسی لبنان مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: تسنیم