شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاکستانی

دختری که با لباس مردانه موتورسواری می‌کند! / فیلم

خدیجه دختر ۱۷ ساله پاکستانی در کنار لباس پسرانه از کلاه، دستکش، کفش مردانه و عینک آفتابی استفاده می‌کند تا هر روز خواهر و برادرش را با موتورسیکلت به مدرسه برساند.

دختری که با لباس مردانه موتورسواری می‌کند! / فیلم

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، خدیجه هر روز با لباس پسرانه سوار بر موتورسیکلت از میان ازدحام شهر کویته می‌گذرد تا برادر و خواهرش را به مدرسه برساند.

این داستان مبارزه خدیجه ۱۷ ساله در سرزمینی است که در آن بیرون آمدن زنان به تنهایی به طور سنتی ممنوع است.

بر اساس گزارش عرب نیوز و بر اساس تحقیق و مطالعه سال ۲۰۱۶ دانشکده اقتصاد لندن در مورد تبعیض جنسیتی، این موضوع از نظر تحرک و تردد، موانع اجتماعی و نگرانی‌های ایمنی، رفت‌وآمد زنان به بیرون از خانه در سراسر پاکستان را محدود کرده است، به طوری که در غالب فعالیت‌های اجتماعی (۸۰ درصد) مردان شرکت دارند.

وضعیت زنان در بلوچستان - بزرگ‌ترین و عقب‌مانده‌ترین ایالت پاکستان از نظر مساحت - از هر ایالت دیگری بدتر است؛ به طور مثال در سال ۲۰۲۱، پلیس راهنمایی و رانندگی مرکز استان کویته ۲۸ هزار و ۷۰۰ موتورسوار را ثبت‌نام کرده که در میان آن‌ها حتی یک زن هم نبوده است.

آمار و ارقام پلیس نشان می‌دهد که از دهه ۱۹۹۰ تاکنون، در شهر کویته فقط سه مجوز موتورسیکلت برای رانندگان زن صادر شده است.

بر اساس اطلاعات اداره آمار پاکستان، زنان کارگر بلوچستان تنها ۵.۰۶ از کل زنان این ایالت را تشکیل می‌دهند که کمترین میزان در پاکستان به شمار می‌رود.

خدیجه در گفتگو با عرب نیوز گفته است: بسیاری از دختران در اینجا به دلیل مشکلات حمل‌ونقل ناچار ترک تحصیل می‌کنند. خود من باید پوشش پسرانه اختیار کنم تا در خیابان‌ها جلب توجه نکنم. برای این کار در کنار لباس پسرانه از کلاه، دستکش، کفش مردانه و عینک آفتابی هم استفاده می‌کنم.