شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#شیر#گوشت

زنگ خطر برای شیر و گوشت

کدخبر: 426345
اقتصاد نیوز : این روزها بحث شیر و گوشت همچنان خبرساز است و در حالی که وزارت جهاد با استناد به آمارهای مرکز آمار از افزایش کشتار دام ها، به اصلاح قیمت اصرار دارد برخی نهادهای حمایت از حقوق مصرف کننده باافزایش قیمت مخالف هستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، در حالی که وزارت جهاد با استناد به افزایش ۸۴درصدی کشتار دام ،خواستار افزایش قیمت تولیدات دامی است برخی کارشناسان ردپای ارز ۴۲۰۰ را همچنان در این ماجرا پررنگ می دانند و درباره حذف این اقلام از سبد خانوار هشدار می دهند.

این روزها بحث شیر و گوشت همچنان خبرساز است و در حالی که وزارت جهاد با استناد به آمارهای مرکز آمار از افزایش کشتار دام ها، به اصلاح قیمت اصرار دارد برخی نهادهای حمایت از حقوق مصرف کننده باافزایش قیمت مخالف هستند و برخی هم نه تنها آن را باعث حذف این اقلام از سفره مردم  می دانند بلکه زیان تولیدکننده و فروشنده از کاهش فروش را نیز قابل توجه می‌شمارند. شرایطی که وضعیت مبهمی را پدید آورده است.

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:کاهش تولید شیر و گوشت قرمز در بلند مدت تهدید امنیت غذایی کشور را رقم می زد. به گزارش فارس، وزارت جهاد کشاورزی در گزارشی، ابعاد جدیدی از دلایل افزایش قیمت شیر خام به 6400 تومان که رشد 42 درصدی را در کمتر از یک سال نشان می دهد، توضیح داد. در این گزارش آمده است: افزایش قیمت جهانی نهاده‌های وارداتی (ذرت، جو و کنجاله)، هزینه‌های پرسنلی، کرایه حمل نهاده‌ها و دیگر اقلام هزینه ای در سال جدید به همراه بروز خشکسالی بی سابقه در کشور، تورم سطح عمومی قیمت‌ها و افزایش قابل توجه قیمت مواد علوفه‌ای نسبت به سال قبل، موجب افزایش قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر خام از رقم ۴۵۰۰ تومان در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۶۴۰۰ تومان در خرداد سال ۱۴۰۰ شد. این در حالی است که با توجه به این رشد قیمت تمام شده شیر خام و در صورت اصلاح نشدن قیمت شیر، دامداران به ازای تولید هر کیلوگرم شیر بیش از ۱۹۰۰۰ ریال ضرر می‌دهند. این زیان برای یک گله کوچک ۱۰۰ رأسی با تولید روزانه 3 تن شیر خام، روزانه بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ماهیانه بیش از ۱۷۱ میلیون تومان خواهد بود.

وزارت جهاد کشاورزی در ادامه این گزارش به پدیده ماه های اخیر صنعت دامداری کشور که فزونی گرفتن کشتار دام اعم از مولد و غیر مولد بوده، اشاره کرده و گفته است: به دلیل ناتوانی در تحمل این زیان سنگین، دامداران مجبور به کشتار دام‌ها شده اند به گونه‌ای که بر اساس گزارش مرکز آمار، کشتار دام سبک و سنگین در دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۷۱ و ۸۴ درصد افزایش  را نشان می‌دهد و این روند در هفته‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است. این در حالی است که حذف دام‌های مولد علاوه بر از دست دادن سرمایه و ذخایر ژنتیکی دام‌های کشور، در مدت کوتاهی موجب کاهش تولید شیر و گوشت قرمز  می شود و جمعیت کل دام را به شدت کاهش می‌دهد. از سوی دیگر با توجه به فاصله نسل 5/3 تا ۴ سال، به هیچ وجه در میان مدت کاهش جمعیت دام قابل جبران نخواهد بود  و کشور را با خطر کمبود شیر و گوشت مواجه خواهد ساخت.

داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد که در دو ماه امسال، تعداد کشتار دام سبک و سنگین نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب بیش از 70 و 84 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که وزن دام سبک و سنگین کشتار شده، به ترتیب بیش از 64 و 78 درصد افزایش یافته که حاکی از ذبح دام با وزن کمتر و در تعداد بالاتر در ماه های ابتدای امسال است. روندی که به استناد گزارش وزارت جهاد، در هفته های اخیر نیز شدت یافته است.در هر حال به نظر می رسد مجوز افزایش قیمت اگرچه می تواند بحران تولید را حل کند ولی مشکل مصرف را افزایش خواهد داد. آمارها نشان می دهد که طی سال های اخیر به دلیل جهش قیمت گوشت و لبنیات،این محصولات از سفره بخشی از جامعه حذف شده است و افزایش بیشتر قیمت آن موجب حذف بیشتر این محصولات از سبد خانوارها و در نتیجه تبعات منفی آن بر سلامت جامعه و نسل های بعد خواهد شد.آیا باید همچنان به روند معیوب و پراشکال اعطای ارز 4200 ادامه داد یا با پذیرش افزایش قیمت و حذف ارز 4200 یارانه نقدی آن را به حساب مصرف کننده واریز کرد؟