شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دارای

نحوه مصرف داروها در بیماران کرونایی دارای فشار خون چگونه باید باشد؟

نحوه مصرف داروها در بیماران کرونایی دارای فشار خون چگونه باید باشد؟

یک کارشناس ارشد علوم تغذیه درباره نحوه استفاده از داروهای کاهنده فشار خون از نوع مهارکننده‌های RAAS در زمان ابتلا به کووید – ۱۹ توصیه‌هایی ارائه کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، معصومه تهرانی اظهار کرد: فشار خون بالا در میان بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ بسیار شایع است و می‌تواند شدت بیماری و عوارض ناشی از آن را در این بیماران افزایش دهد به گونه‌ای که احتمال رسیدن به مراحل وخیم بیماری شامل بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و یا استفاده از دستگاه تهویه مکانیکی و یا نهایتا مرگ در بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ دارای فشار خون بالا نسبت به سایر بیماران مبتلا به کووید بیشتر مشاهده شده است.

وی افزود: می‌توان گفت که اگرچه فشار خون بالا عاملی در افزایش حساسیت ابتلا به کووید – ۱۹ به شمار نمی‌رود اما چنانچه فرد مبتلا به فشار خون بالا به کووید - ۱۹ نیز دچار شود، عوارض شدیدتر و ناخوشایندتری را تجربه خواهد کرد.

این کارشناس ارشد علوم تغذیه تصریح کرد: در خصوص استفاده از داروهای کاهنده فشار خون از نوع مهارکننده‌های RAAS (مانند کاپتوپریل، انالاپریل، لوزارتان و والزارتان) هیچ گونه شواهد بالینی مبنی بر محدودیت یا قطع مصرف این داروها در زمان ابتلا به کووید - ۱۹ وجود ندارد.

وی افزود: توصیه می‌شود استفاده از داروهای مهارکننده RAAS در بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ دارای فشار خون بالا همچنان ادامه یابد و یا اینکه حداقل مصرف آن‌ها در این زمان قطع نشود.

عضو گروه پژوهشی آموزش سلامت جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: مهارکننده‌های RAAS علاوه بر کاهش فشارخون، نقش بسیار مهمی نیز در درمان نارسایی قلبی و اختلالات کلیوی به ویژه آلبومینوری (دفع آلبومین از طریق ادرار) دارند بنابراین ترک این داروها و یا جایگزین کردن آن‌ها با سایر داروهای کاهنده فشارخون بالا اگرچه می‌تواند فوایدی داشته باشد اما قطعا بسیاری از اثرات نامطلوب مانند فشار خون بالای کنترل‌نشده، نارسایی قلبی و اختلال عملکرد کلیوی ممکن است در نتیجه قطع مصرف آن‌ها ایجاد شوند که می‌توانند عوارض بیشتر و شدیدتری را در بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ نسبت به زمانی که این بیماران تنها به کووید دچار شده و فاقد هر گونه بیماری زمینه‌ای باشند، ایجاد کنند.

تهرانی افزود: به طور کلی، در دوران همه‌گیری کووید – ۱۹ توصیه می‌شود که تمام بیماران مبتلا به فشار خون بالا به خودمراقبتی و خودکنترلی فشار خون در منزل تشویق شوند و همچنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه شستن دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و عدم حضور در مکان‌های شلوغ اهتمام ورزند.

منبع: ایسنا