شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شیفت شب

اختصاصی/ بلایی که کار در شیفت شب به سر زنان می‌آورد‌

اختصاصی/ بلایی که کار در شیفت شب به سر زنان می‌آورد‌

مطالعات نشان می‌دهد کار در شیفت شب یکی از دلایل بروز بی نظمی در عادت ماهانه زنان محسوب می‌شود.

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کار زنان در شیفت شب با بی نظمی قاعدگی در آنها و افزایش احتمال ابتلا به آندومتریوز مرتبط است. بر اساس مطالعه ای که در بیست و سومین کنگره غدد درون‌ریز اروپا (e-ECE 2021) ارائه شده، زنانی که در شیفت شب مشاغل خود مشغول به کار هستند احتمالا بیش از سایر هم‌جنسان خود در معرض خطر بی نظمی قاعدگی و ابتلا به آندومتریوز باشند.

این تحقیق کاهش ظهور ژن PER-2، CRY-1 و CLOCK همراه با افزایش REV-ERBb در خارج رحم را در مقایسه با بافت‌های رحمی نشان داد. قبل از این تحقیق، هیچ مطالعه قبلی در مورد تغییرات ژن‌های ساعت اصلی بدن و تأثیر آن بر زنان مبتلا به آندومتریوز منتشر نشده است.  آندومتریوز بیماری است که در آن بافت‌های مشابه پوشش رحم در مکان‌های دیگر مانند تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی شروع به رشد می‌کند. آندومتریوز تقریباً ۱۰ درصد (۱۹۰ میلیون تن) از زنان و دختران در سن باروری را در سطح جهان درگیر کرده است.

علائم آندومتریوز ممکن است متفاوت باشد؛ برخی از زنان به شدت تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشند. این مشکل زنانه در موارد شدید، می تواند بسیار دردناک بوده و به دلیل اثرات احتمالی آن بر حفره لگن، تخمدان‌ها، لوله‌های رحمی یا رحم، باعث بروز ناباروری، سقط و حاملگی خارج رحمی شود. می‌توان گفت دو اختلال اساسی در ریتم شبانه‌روزی بدن زنان شاغل در شیفت شب بوجود می‌آید که شامل بی نظمی قاعدگی و همچنین افزایش احتمال ابتلا به آندومتریوز و تومورهای تخمدان می‌باشد.

نتایج این مطالعه ۲۷ بیمار مبتلا به آندومتریوز تخمدان را تایید کرد. یازده نمونه از کیست تخمدان(بافتهای آندومتر خارج رحمی) و آندومتر طبیعی(بافتهای خارج رحمی) جمع آوری شد، در حالی که هشت نمونه خارج رحمی و هشت مورد دیگر بافت آندومتر خارج رحمی از ۱۶ بیمار مختلف با تشخیص مشابه جمع‌آوری گردید.

شواهد بالینی مبنی بر اینکه اختلالات ریتم معمول شبانه‌روزی می تواند با ابتلا به آندومتریوز همراه باشد، اکنون با تغییر بیان ژن‌های مرتبط با ساعت بدن در آندومتر خارج رحمی، تأیید می شود. درک علل و اثرات آندومتریوز توانایی پزشکان و متخصصان بیماری‌های زنان را در تشخیص، مدیریت یا درک بهتری از اختلالات ریتم بیولوژیکی کمک می‌کند.

پرستاران یکی از اقشاری هستند که به واسطه شرایط کاری خود ناچارند بخش زیادی از سال‌های اشتغال خود را به صورت شیفت شبانه سپری کنند. علاوه بر مشکلات زنانه،  انواع اختلالات خواب، مشکلات گوارش، مشکلات فشار خون و اختلالات متابولیک از دیگر عواقبی است که عموما گریبان شب‌کارها را می‌گیرد.

منبع: HindustanTimes/ مه ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی