گرامی داشت هفته؛ استاد حمید سمندریان

22 تیرماه نهمین سال درگذشت استاد حمید سمندریان بود که یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان عرصه نمایش در این مرز و بوم است که امروز بسیاری از بازیگران و چهره های هنری دنیای سینما، تئاتر و تلویزیون افتخار شاگردی این هنرمند بزرگ و تاثیرگذار عرصه تئاتر را داشته اند. ای کاش استاد حمید سمندریان نمایش گالیله نوشته برتولت برشت را می ساخت و سپس چشم از جهان فرو می بست تا یادگاری همیشه ماندگارش مانند دیگر آثار او مجددا کلاس درسی برای خانواده تئاتر و به خصوص علاقه مندان بازیگری می شد.

157210694

مهمان کن هفته؛ اصغر فرهادی

اصغر فرهادی با فیلم «قهرمان» در کن درخشید و همراه با دخترش، هایده صفی یاری و امیر جدیدی با استقبال خبرنگاران و عکاسان حاضر در کن به تماشای فیلم قهرمان در این جشنواره معتبر جهانی نشست.

ghahreman-cast-cannes202111

حسرت سینمای ایران؛ ناصر تقوایی

بی شک ناصر تقوایی یکی از سینماگران برجسته این مرز و بوم است که متاسفانه به دلایل مختلف به آنچه حقش بوده است نرسیده است. این کارگردان صاحب سبک که هفته گذشته کیک تولد فوت کرد می توانست سالی یک فیلم ماندگار به کارنامه سینمای ایران اضافه کند اما این اتفاق رخ نداد تا خانواده سینما در حسرت کم کاری او بنشینند. ویدیویی که از هدیه تهرانی و خسرو شکیبایی در تقدیر از ناصر تقوایی همزمان با ساخت فیلم سینمایی «کاغذ بی خط» در شبکه های اجتماعی دست به دست شد نشان از این داشت که بی تردید ناصر تقوایی در سینمای ایران تکرار نخواهد شد.

IMAGE634458976069843750

علف و دهان بزی؛ مهران مدیری 

مهران مدیری تصمیم دارد هشتمین اثرش را برای شبکه نمایش خانگی تولید کند. کارگردان و مجری برنامه «دورهمی» که این روز ها این مسابقه تلویزیونی را در حد و اندازه های متوسط تر از نام و نشان خودش روی آنتن شبکه نسیم دارد بعد از سریال «دراکولا» تصمیم دارد در فضای متفاوت سریال جدیدش را کلید بزند.اتفاقی که بی تردید نشان از موفقیت مدیری در پلتفرم های نمایش خانگی دارد و او علاقه مند است دوباره خودش را در موقعیت جدیدی برای هشتمین بار در شبکه نمایش خانگی محک بزند.

5573729

شاکی هفته؛ هستی مهدوی فر

هستی مهدوی فر با انتشار پستی در صفحه شخصی اینستاگرامش اعتراض خود را به عدم پخش برنامه ای که مهمان شهاب حسینب بود اعلام کرد.

 هستی مهدوی با انتشار پستی در صفحه اش، نسبت به عدم پخش برنامه اش در «همرفیق» واکنش نشان داد و نوشت:

«سلام دوستان عزیز

از اول مرداد ماه سال گذشته از برنامه همرفیق با من تماس گرفتند تا مهمانشان باشم.

رفاقت حکم میکرد تا پس از مدتها مهمان برنامه اى باشم که براى عواملش احترام قائل بودم.

مهرماه با برادرم عزیزم مهمان همرفیق بودیم و بنا به دلایلى ، قرار شد تا آذرماه دوباره و اینبار به همراه یک رفیق صمیمى مهمان همرفیق باشم.

از صمیمى ترین دوستم نهال دشتى خواهش کردم که در برنامه کنار من باشد. او هم رفاقت کرد و آمد.

نزدیک به هشت ماه از آن روز و آن برنامه که به گمانم جذاب هم شده بود میگذرد.

اگر شما از آن برنامه چیزى دیده اید من هم دیده ام!

اگر خبرى خوانده اید من هم خوانده ام!

تهیه کننده همرفیق هم ظاهرا در چند ماه گذشته آنقدر گرفتار انواع و اقسام مصائب شده اند که نمیتوانند پاسخى به من بدهند و اگر هم پاسخى باشد در حد امروز و فردا کردن و وعده آینده دادن است. در نتیجه علت پخش نشدن برنامه ، برای شخص من در هاله ای از ابهام باقی ماند.

از سویى شرمنده رفیقى هستم که به خاطر من به همرفیق آمد و از سویى امروز بدهکارِ خودم هستم که چرا رفاقت کردم و به همرفیق رفتم! و حتی خارج از وظایفم کمکی کردم!

میخواهم بگویم کسانى که بر همرفیق نظارت میکنند و مانع پخش آن به واسطه حضور ما و یا به هر دلیلی بودند مفهوم رفاقت را در ذهن من تغییر داده اند.

اگر قرار باشد نظارت هاى کلافه کننده و بى مورد تلویزیون در پلتفرم‌های اینترنتى هم اعمال شود از امروز باید بر عاقبت این پلتفرمها گریست. آنچنان که امروز همه علاقه مندان به هنر به حال وضعیت تلویزیون میگریند.

اینکه با اصرار مهمانى را دعوت کنیم (حتی برای دوبار) و بعد چنین رفتارى با او کنیم یا گفتگویش را پاره پاره کنیم یا صورتش را بیرنگ کنیم نه فقط نامش رفاقت نیست بلکه دشمنى آشکار است و از همه رنج آور تر عدم پاسخگویى است که مستقیما مفهوم بى احترامى دارد.

امیدى ندارم که توضیحى در خور از جانب سانسور کنندگان یا تهیه کننده محترم بگیرم اما قطعا این رفتار ناپسند سبب خواهد شد که در آینده فریب مدعیان رفاقت را نخورم و براى رسم رفاقت وقت و دقت بیشترى صرف کنم. گرچه همیشه زیر تیغ بُرنده ی سانسور بوده ام، خواستم لااقل اینبار دیگر خود سانسوری نکنم.

در پایان از شهاب عزیز، برادر عزیزم‌ هومن و خصوصا دوست مهربانم نهال ممنونم که در کنارم بودند تا همرفیقى تماشایى رقم بزنیم.

حیف

دوستدار شما هستی مهدوی فر»

HastiMahdaviFar1-arse3-min-e1619549153628

تهدید هفته؛ محمد حسین مهدویان

محمد حسین مهدویان که این روز ها سریال «زخم کاری» را درحال پخش از پلتفرم های شبکه نمایش خانگی دارد از سانسور های سریال جدید خود به شدت شاکی است و حتی هانیه توسلی نیز در اینستاگرامش این موضوع را منعکس کرده است. نکته جالب اینکه محمدحسین مهدویان تهدید کرده است که اگر شرایط به این منوال باشد با پیشنهادی از نتفلیکس ایران را ترک می کنم و برای این کمپانی سریال و فیلم خواهم ساخت.

محمدحسین مهدویان کارگردان سینما بعد از انتشار قسمت ششم سریال زخم کاری در شبکه نمایش خانگی در اعتراض به آنچه ممیزی‌های «غیرمنطقی و غیرعرفی ساز» متنی منتشر و صدای اعتراضش را بلند کرد. او در بخشی از این متن مدعی تمایل همکاری پلتفرم‌های جهانی با فیلمسازان ایرانی شد و نوشت: «شنیده‌اید که چند پلتفرم بزرگ بین‌المللی از جمله نت‌فلیکس برای سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و ایده‌های فیلمسازان ایرانی ابراز تمایل کرده‌اند؟ تردید نکنید که به زودی زود پلتفرم‌های خارجی، مقصد هنرمندان خلاق ایرانی خواهند شد و نخبه‌های فرهنگی ما هم مثل نخبه‌های علمی و اقتصادی عرصه را خالی خواهند کرد.»

https://www.borna.news/fa/tiny/news-1205736

تولد-محمدحسین-مهدویان

قصور پزشکی هفته؛ سحر جعفری جوزانی

همان اوایل هفته بود که سحر جعفری جوزانی با انتشار ویدیویی هفت هشت دقیقه ای پرده از اتفاقی عجیب در عالم پزشکی برداشت و به نکته ای در خصوص جراحی فکش اشاره کرد که با واکنش مسعود جعفری جوزانی نیز مواجه شد.

شاید هر یک از ما و یا اطرافیانمان تاکنون درگیر خطای پزشکی شده باشد از مرگ هایی که به این دلیل رخ می دهد تا نقص های وحشتناکی که باید تا آخر عمر با آن دست و پنجه نرم کنیم و گاهی هم حرف هایی در این خصوص می شنویم. یکی از آن هم ویدیویی است در فضای مجازی دست به دست شد. خانم بازیگر از ماجرای عجیب معلولیت فک صورتش بر اثر خطای یک دندان پزشک پرده برداشت. سحر جعفری جوزانی در این ویدیو برای اینکه بتواند حرف بزند، مجبور است فک خود را با دست نگه دارد. او در این ویدیو گفت: قبلا هم سر ماجرایی از پزشکی شکایت کرده و در نهایت به توبیخ جزئی پزشک ختم شده است و او همچنان مشغول طبابت است.

بررسی قصور پزشکی و عارضه های ایجاد شده خانم بازیگر

علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره میزان و تعداد وجود خطاهای پزشکی گفت: نمی توان عنوان کرد موضوع خطای پزشکی زیاد یا کم است اما باید توجه داشت که هر آسیب کوچکی به تنهایی می تواند برای فرد آسیب بزرگی باشد.

او با بیان اینکه دادسرای انتظامی و نظام پزشکی وظیفه ی رسیدگی به شکایت ها را دارد و وظیفه ای مشابه با دادسرای انقلاب دارد، افزود: مسئله ایجاد شده برای این بازیگر جنبه اجتماعی پیدا کرده و درحال حاضر نمی دانم شکایتی عنوان کرده یا خیر.

دعوت از خانم بازیگر برای رسیدگی به پرونده

فتاحی ادامه داد: از معاون دادستان انتظامی تهران درخواست کردم که از این خانم دعوت کند و ما از نزدیک در جریان عمل وعارضه او قرار بگیریم.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: پرونده و اطلاعات بالینی که جمع آوری شد گروه کارشناسی تشکیل می شود و متخصصان این رشته این موضوع را دور هم کارشناسی می کنند که ببینیم قصوری رخ داده است یا خیر و طبق عارضه ای که برای فرد ایجاد شده باشد اتخاذ تصمیم انجام خواهد شد.

برخورد با پزشک متخلف جنبه های گوناگونی دارد

او درباره برخورد با پزشک متخلف در صورت تأیید و اثبات تخلف وی گفت:  در معاونت انتظامی نظام پزشکی، برخورد جنبه ی انتظامی دارند و برخورد با پزشک متخلف می تواند تذکر شفاهی تا محرومیت باشد که محرومیت نیز شامل موقت و دائم از حیطه ی طبابت است.

فتاحی ادامه داد: برخورد با این موضوع بستگی به موضوع پیش آمده، سابقه ی پزشک و شکایت های قبلی از پزشک دارد که قاضی با گروه 13 نفره ی خود رأی پزشک را صادر می کنند. همچنین درباره روند پیگیری موضوع پیش آمده برای این خانم بازیگر نیز بعد از بررسی های نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

سحر-جعفری-جوزانی

مهمان متفاوت هفته؛ گوهر خیراندیش 

گوهر خیراندیش بازیگر دوست داشتنی و پیشکسوت سینمای ایران زودتر از اصغر فرهادی در جشنواره کن دیده شد.

این بازیگر نام آشنای سینمای ایران که اخیرا تصاویر متفاوتی از او در شبکه های اجتماعی به چشم می خورد با انتشار ویدیوهای مختلف از حضورش در جشنواره جهانی کن نماینده دیگری در سینمای ایران در اتفاق بین المللی سینما بود.

IMG_20210712_001909_148