شهر خبر

هشدار روسیه به آمریکا: استقرار پایگاه نظامی در همسایگی افغانستان پذیرفتنی نیست


هشدار روسیه به آمریکا: استقرار پایگاه نظامی در همسایگی افغانستان پذیرفتنی نیست

معاون وزارت خارجه روسیه بار دیگر درباره استقرار نظامیان آمریکایی در کشورهای همسایه افغانستان و آسیای مرکزی به مقامات واشنگتن هشدار داد و گفت که این اقدام احتمالی پذیرفتنی نیست.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه گفت که حضور نظامیان آمریکایی در کشورهای آسیای مرکزی که با افغانستان هم مرز هستند برای مسکو «غیرقابل پذیرش» است.

وی خاطرنشان کرد که در دیدار اخیر پوتین با بایدن، رئیس جمهور روسیه به همتای آمریکایی‌اش این پیام را بطور روشن انتقال داده است.

به گزارش «صدای آمریکا» ریابکوف اظهارداشت: «ما به آمریکایی‌ها بطور مستقیم و روشن گفتیم که این کار بسیاری چیزها را نه تنها در درک ما از اینکه در آسیای مرکزی چه اتفاق می‌افتد را تغییر خواهد داد، بلکه روابط ما با آمریکا را نیز تغییر می‌دهد».

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه پوتین برای افغانستان و مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه چندی قبل اظهارداشت که تاجیکستان و ازبکستان پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به این نیروها اجازه استقرار در خاک خود و ایجاد پایگاه را نخواهند داد.

کابلوف با اشاره به گزارش‌ها مبنی بر احتمال ایجاد پایگاه‌های نظامی آمریکا در تاجیکستان و ازبکستان پس از خروج نیروها از افغانستان به «ایزوستیا» گفته بود: مقامکات ازبکستان و تاجیکستان مشخص کردند که ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در این کشورها غیرممکن است، بنابراین لازم نیست روسیه با این اقدام مخالفت کند.

انتهای پیام/.