شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#سعد حریری#تشکیل دولت

۲ سناریو پیش روی لبنانی‌ها بعد از استعفای سعد حریری


2 سناریو پیش روی لبنانی‌ها بعد از استعفای سعد حریری

محافل سیاسی لبنان معتقدند که استعفای سعد حریری از ماموریت تشکیل دولت در این کشور ۲ سناریو پیش روی لبنانی‌ها برای مرحله آینده قرار می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره، چند هفته قبل «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان یک معادله برای آینده این کشور ترسیم و اعلام کرد، اگر «سعد حریری» انخست وزیر مکلف از ماموریت خود برای تشکیل دولت استعفا دهد این به معنای سقوط کامل کشور خواهد بود و من از پیامدهای امنیتی آن می‌ترسم.

اما اکنون به نظر می‌رسد که این اتفاق قرار است بیفتد؛ چراکه روز گذشته «مصطفی علوش» معاون رئیس جریان المستقبل لبنان اعلام کرد که سعد حریری تصمیم خود را برای استعفا گرفته و اواخر هفته جاری استعفا خواهد کرد. از سوی دیگر منابع سیاسی نیز اعلام کردند که سعد حریری در دیداری که قرار است امروز با رئیس جمهوری کشور داشته باشد ساختاری را به او ارائه می‌دهد که از قبل می‌داند مورد پذیرش رئیس جمهور واقع نخواهد شد و در واقع به نوعی در این دیدار نیز برای استعفای خود زمینه‌سازی می‌کند.

بنابراین اکنون با توجه به جدی شدن مسئله استعفای سعد حریری، لبنانی‌ها دو سناریو پیش روی خود دارند: اول اینکه پیش‌بینی نبیه بری تحقق یافته و کشور به فروپاشی کامل می‌رسد، دوم وضعیت به همین منوال ادامه دارد و ممکن است با اندکی پیشرفت فرد دیگری به جای سعد حریری انتخاب شده و ساز و کار برای تشکیل دولت ادامه یابد.

اما انتظار درباره ایجاد یک تغییر بنیادین جهت نجات لبنان از وضعیت کنونی - چه سعد حریری به ماموریت خود ادامه داده و نخست وزیر لبنان شود و چه از این ماموریت استعفا کند تقریباً غیر قابل تحقق است. بسیاری از کسانی که در محافل سیاسی لبنان و محافل آگاه از شرایط این کشور درباره وضعیت لبنان صحبت می‌کنند در توصیف شرایط این کشور به بحرانی ترین حالت ممکن اغراق کرده و معتقدند که تنها جامعه بین المللی می‌تواند لبنان را نجات دهد که همین امر زمینه را برای مداخلات خارجی فراهم می‌کند.

در همین راستا تحرکات مستقیمی از جانب آمریکا و فرانسه برای پایان دادن به بحران تشکیل دولت لبنان- البته با اهداف خاص این دو کشور صورت گرفته و دو طرف تاکید کردند که در حال حاضر فروپاشی کامل لبنان نباید اتفاق بیفتد.

منابع سیاسی لبنان درباره دلایلی که نبیه بری را وادار کرده تا استعفای سعد حریری را بپذیرد، آن هم بعد از اصرار زیادی که به ادامه ماموریت او داشت سوال می‌کنند که آیا رئیس پارلمان در برابر تمایل خارجی‌ها تسلیم شده تا با جایگزین شدن فرد دیگری به جای سعد حریری مخالفت نکند؟ به ویژه اینکه دیگر حمایت خارجی برای نخست وزیری سعد حریری در لبنان وجود ندارد و فرانسه نیز که همه تلاش خود را برای به قدرت رسیدن حریری انجام داد بعد از شکست ابتکار عمل «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری این کشور برای انجام اصلاحات در لبنان به این نتیجه رسید که برای تقویت نفوذ خود در این کشور باید از دروازه دیگری وارد شود.

در هر صورت واضح است که ماندن یا رفتن سعد حریری تغییر خاصی در صحنه عمومی پرونده تشکیل دولت لبنان به وجود نمی‌آورد. هر چند که برخی از طرف‌های لبنانی معتقدند استعفای حریری با ابتکارهای میشل عون و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی همخوانی دارد اما این امر عملا امور را پیچیده می‌کند؛ ضمن اینکه جبران باسیل پیش از این اعلام کرده بود موافق انتخاب حریری برای ماموریت تشکیل کابینه در لبنان نبود اما اکنون با استعفای او مخالف است؛ چرا که این امر به روند تشکیل دولت آسیب میزند.

اما به نظر می‌رسد که بعد از استعفای حریری امور تا حدودی پیچیده شود؛ چرا که انتخاب سریع یک جایگزین برای او به شکلی که مورد توافق همه طرفین مربوطه در تشکیل دولت باشد خوشبینانه به نظر می‌رسد و تقریباً غیر ممکن است. علاوه بر آن لبنانی‌ها یک مسیر پیچیده در روند برگزاری انتخابات پارلمانی و نیز انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دارند که به احتمال زیاد تحت تاثیر بحران سیاسی کنونی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/