شهرخبر

حل بحران پلاستیک با کمک ربات‌ها

حل بحران پلاستیک با کمک ربات‌ها

محققان استارت آپ "Open Ocean Engineering" مستقر در هنگ‌کنگ با هدف پاکسازی اقیانوس‌ها و رودخانه‌های سطح جهان ربات‌هایی مجهز به هوش مصنوعی و خودران توسعه داده‌اند که می‌تواند زباله‌ها را به راحتی جمع آوری کند.

به گزارش ایسنا، این ربات‌ها " کلیربات"(Clearbot) نام داشته و قادرند به صورت خودکار و بدون ایجاد مزاحمت در حیات وحش، زباله‌های موجود در آب را شناسایی و جمع‌آوری کنند.

بحران پلاستیک موجود در اقیانوس‌ها یکی از مشکلاتی است که جهان با آن روبرو است و دانشمندان سراسر جهان در حال تلاش برای حل این بحران هستند. این استارت آپ نیز در جهت کمک در این راه، کلیربات را به منظور جمع آوری زباله از آبراه‌های محلی و پیش از ورود و انتقال آنها به اقیانوس، طراحی کرده است.

کلیربات یک ربات با آلایندگی صفر است که با استفاده از دوربین داخلی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود قادر به شناسایی زباله‌های مختلف است و می‌تواند زباله‌های در مقیاس وسیع را جمع آوری کند. علاوه بر این کلیربات اطلاعاتی درباره مواد جمع‌آوری شده نیز گردآوری می‌کند که این اطلاعات می‌توانند در تغییر رویکرد دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان کمک کننده باشند.

کلیربات می‌تواند روزانه حداکثر یک تن زباله جمع‌آوری کرده و همزمان ۲۰۰ لیتر (۵۳ گالن) زباله را نیز در داخل خود نگهداری کند. علاوه بر آن ربات یاد شده می‌تواند در عرض هشت ساعت مساحتی حدود یک کیلومتر مربع را پاکسازی کند.

استارت آپ توسعه دهنده این ربات با شرکت‌های فعال در حوزه بازیافت همکاری می‌کند تا زباله‌ها را با کمک آنها تقسیم بندی و بازیافت کرده و سپس پلاستیک بازیافت شده را به محصولاتی کاربردی تبدیل کند.

گفتنی است افراد می‌توانند در لحظه یک یا چند کلیربات را از راه دور کنترل کنند. این ربات‌ها به طور خودکار عمل می‌کنند و هم می‌توانند به یک منطقه از پیش تعیین شده رفته و بازگردنند و هم می‌توانند طی مسیر از سیستم بینایی رایانه‎ای یکپارچه خود برای یافتن پلاستیک‌های شناور استفاده می‌کنند. در کل در هر دو حالت زباله وارد بخش باز ربات شده و درون یک سطل زباله که داخل آن ربات تعبیه شده، جمع آوری می‌شود.

هنگامی که سطل زباله آن پر شده یا باتری ربات رو به اتمام است ربات به ایستگاه متصل مرکزی بازمی‌گردد. در این مرحله اگر تنها سطل زباله آن پر شده باشد، به طور خودکار خالی شده و ربات به عقب رفته و مجدد شروع به کار می‌کند و اگر باتری آن رو به اتمام باشد نیز با استفاده از سیستم شارژ خورشیدی خود به آن ایستگاه متصل و شارژ می‌شود. با یک بار شارژ کامل باتری ربات قادر به حرکت برای ۴۸ ساعت می‌باشد.

انتهای پیام