به گزارش برنا؛ در برنامه هفت اورنگ که به معرفی ثبت ملی و جهانی میراث ناملموس ایران زمین اختصاص دارد امروز در بخش اول،  فریبا کاهانی؛ کارشناس مردم شناسی و کارشناس ارشد پژوهش هنر، در خصوص ثبت ملی کوزه شکنی شهرستان قائن مطالبی را بیان می کند.

مراسم کوزه شکنی شهرستان قاین خراسان جنوبی با شماره ۸۱۷ در تاریخ چهارم بهمن ماه ۹۱ در فهرست میراث ناملموس (معنوی ) کشور به ثبت رسیده است.

در این مراسم کوزه های کهنه و قدیمی را که آب از آن تراوش نمی کند و آب داخل آن سرد نمی شود و به مرور زمان و استفاده طولانی از آن، داخلش را جلبک گرفته و دیواره های آن سبز رنگ شده از سر در حیاط خانه به داخل کوچه می انداختند و بر این اعتقاد و باور بودند که با شکسته شدن این کوزه بلا و بیماری از این خانواده دور خواهد شد.

در بخش دوم برنامه نیز، امیر انواری مقدم؛ کارشناس ثبت میراث ناملموس خراسان جنوبی و کارشناس ارشد پژوهش هنر و صنایع دستی، چرایی ‌‌چگونگی ثبت ملی قلم زنی طبس را شرح می دهد.

مهارت هنرمندان و صنعتگران طبسی در ایجاد نقوش ظریف با تقسیم سطح به واحد‌های هندسی منظم با کمک پرگار و قلم‌های فولادی و خراشیدن سطح مس و سپس پر کردن زمینه با نقوش هندسی و گل و گیاه ریز و سرآمد هنر‌های دستی استان و کشور است و گردشگران از این تولیدات به عنوان یکی از سوغات و هدایای ویژه طبس یاد می‌کنند.

قلم زنی طبس به دو صورت سفید قلم و قرمز قلم رواج دارد که هر دو منحصر به فرد بوده و تنها در شهر طبس به شیوه‌ی یاد شده اجرا می‌شود.

استفاده از نگاره‌های بومی از جمله درخت نخل و پلیکان و نوشته‌ها که عموماً اسامی پنج تن، آیات مشهور قرآنی، دوازده امام و امثال آن‌ها است بسیار استفاده می‌شود.

برنامه هفت اورنگ را به همت  گروه ادب و هنر ساعت ۲۱:۰۰ به تهیه کنندگی حسین رحمانی، اجرای کارشناسی، نویسندگی و پژوهش ، ‌مشاور محتوایی سید حامد موسوی،  ساعت ۲۱:۰۰برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .