شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#آمریکا#رئیس جمهور

مذاکرات سخت بایدن و مرکل درباره خط لوله گازی روسیه و چین


مذاکرات سخت بایدن و مرکل درباره خط لوله گازی روسیه و چین

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که مذاکرات پنجشنبه رئیس جمهور آمریکا و صدر اعظم آلمان درباره خط لوله گازی روسیه و فشار واشنگتن برای مقابله با چین، با پیشرفت چشمگیری روبرو نخواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حالی قصد دارند روز پنجشنبه در کاخ سفید دیدار کنند که کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند بعید است این مذاکرات درباره موضوعات اصلی و مهم مثل خط لوله گازی روسیه و تلاش آمریکا برای مقابله با چین، دستاورد و پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

 

بر اساس این گزارش، هر دو طرف بر این مساله تاکید کرده‌اند که قصد دارند روابط خود را که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، متشنج شده است، بار دیگر بهبود بخشند. ولی با این حال مواضع آلمان و آمریکا درباره بسیاری از مسائل مهم بین‌المللی و دو جانبه، فاصله زیادی دارد.

مرکل مخالفت آمریکا و کشورهای شرقی اروپا در قبال خط لوله گازی نورد استریم 2 را رد کرده است. آمریکا و برخی متحدانش نگران آن هستند که روسیه قصد دارد با استفاده از این خط لوله، جایگاه مهم اوکراین به عنوان یک راهگذر مهم انتقال انرژی به اروپا را از بین ببرد و کی یف را از یک منبع مهم و سرشار درآمد محروم کند.

مرکل در طول 16 سال زمامداری اش سعی زیادی کرده است تا روابط اقتصادی آلمان و اروپا با چین را توسعه دهد. این در حالی است که دولت بایدن، گسترش نفوذ چین را یک تهدید جهانی می داند و خواستار تشکیل جبهه مشترک از سوی کشورهای دموکراتیک علیه پکن شده است.

بایدن بارها با پروژه خط لوله گازی نورد استریم مخالفت کرده ولی هنوز هم از سوی نمایندگان کنگره زیر فشار قرار دارد تا تحریم های بیشتری را علیه این خط لوله وضع کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده، در این باره گفت: بایدن در این دیدار بار دیگر بر مخالفت خود با پروژه نورد استریم تاکید خواهد کرد. تیم های ما به مذاکره درباره این موضوع ادامه خواهند داد که چطور می توانیم به طور معتبر از این مساله مطمئن شویم که روسیه از انرژی به عنوان ابزاری برای فشار وارد کردن و مختل کردن اوکراین، کشورهای شرق اروپا یا سایر کشورها استفاده نخواهد کرد.

مرکل پیش از این در دیدار با رئیس جمهور اوکراین تاکید کرده است که آلمان و اتحادیه اروپا تضمین خواهد داد که جایگاه اوکراین به عنوان یک کشور ترانزیت کننده انرژی به خطر نخواهد افتاد.

با این حال مساله چین پیچیده تر است. مرکل حامی جدی امضای پیمان سرمایه گذاری بین اتحادیه اروپا و چین است.

انتهای پیام/