شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارشناسی ارشد

مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و پاسخگویی به شکایات دانشگاه جامع علمی کاربردی:

اعمال محدودیت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مناسب نیست/ روند معادل‌سازی مدرک در دانشگاه علمی و کاربردی

احمد رضا پیش‌بین گفت: ایجاد محدودیت در ادامه تحصیل چندان مناسب نیست این در حالی است که فرد باید در تمامی نظام‌های آموزشی در هر مقطعی قدرت انتخاب داشته باشد.

اعمال محدودیت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مناسب نیست/ روند معادل‌سازی مدرک در دانشگاه علمی و کاربردی

به گزارش منیبان؛ طی روزهای اخیر تصمیم وزارت علوم درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد مطرح شد. فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره این تصمیم وزارت علوم گفت: «مصوبه لغو پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط باید در شورای سنجش و پذیرش بررسی شود و تا زمانی که این مصوبه در شورا بررسی و تصویب نشود، قابل اجرا نیست.»

احمد رضا پیش‌‎بین، مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و پاسخگویی به شکایات دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره تصمیم  اخیر وزارت علوم درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد گفت: باید مصوبات را  تحت بررسی قرار داد. این محدودیت چندان مناسب نیست. این در حالی است که فرد باید در تمامی نظام‌های آموزشی در هر مقطعی قدرت انتخاب داشته باشد.

او افزود: برای حفظ  استانداردها باید شرایط را برای انتخاب رشته ایجاد کرد. برای مثال فرد در صورت تحصیل در رشته‌ای غیر مرتبط واحدهای درسی پیش نیاز را گذرانده و دانش  اولیه نسبت به رشته تحصیلی خود اخذ کند.

 پیش بین تاکید کرد: دروس باید از مقطع قبل گذرانده شود تا بتوان مقطع را انتخاب کرد. بسیاری از افراد با چند ترم تحصیل در رشته مورد نظر را رها کرده و در رشته تحصیلی دیگر ادامه تحصیل می‌دهند. اینکه ادامه تحصیل برای فرد در یک رشته تحصیلی اجبار باشد چندان مناسب نیست. این مقوله به نفع آموزش عالی و دانشجو نیست، چون رغبت و نیاز دانشجو در ادامه تحصیل و انتخاب رشته تحصیلی از اهمیت برخوردار است و در صورت عدم رغبت دانشجو در رشته تحصیلی قبلی لزوم بر اسرار بر ادامه تحصیلی او در رشته مذکور نیست.

مدیر کل حوزه ریاست، روابط عمومی و پاسخگویی به شکایات دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره روند ارائه مدارک معادل برای دانشجویان گفت: طی یکسال اخیر کرونایی آمار دانشجویان مشروط شده نسبت به قبل از کرونا کاهش یافته است. شاید دانشجو در  دو سال اخیر فرصت‌هایی برای مطالعات بیشتر داشته است. مطالب ارائه شده مکتوب بوده و از همان مطالب آزمون اخذ شده است. این مقوله به همگان کمک کرده تا دانشجویان واحدهای درسی را به شکل مناسب بگذرانند.

پیش بین تاکید کرد: درورس عملی در مشروط دانشجویان نقش نداشته و اغلب دانشجویان در درورس نظری مشروط می‌شوند. 

پیش‌بین درباره معادل‌سازی مدرک در دانشگاه علمی کاربردی افزود: میان مقطع در دانشگاه جامع علمی کاربردی نداریم و مقاطع این دانشگاه کاردانی و کارشناسی و این مقاطع ناپیوسته است. دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته با گذراندن 74 واحد می‌تواند مدرک کاردانی اخذ کند. اگر دانشجو واحدهای کاردانی را نگذراند نمی‌توان مدرک معادل در اختیار او قرار داد.

منبع: برنا