شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#هندبال#کرونا

از بهانه ای به نام کرونا تا وطن فروشی در هندبال

از بهانه ای به نام کرونا تا وطن فروشی در هندبال/چرا برخی مربیان به ایران نیامدند؟

رئیس فدراسیون هندبال دلایل عدم حضور مربیان مطرح جهان در کشورمان را شفاف سازی کرد.

به گزارش مشرق، فدراسیون هندبال ایران مدتی است که به دنبال جذب یک مربی مطرح خارجی برای تیم ملی کشورمان است. در این راستا علیرضا پاکدل با گزینه های زیادی وارد مذاکره شد اما هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است.

وی در مجمع عمومی فدراسیون هندبال موضوعاتی را مطرح کرد که قطعا برای اهالی هندبال جالب توجه بود. او با چندین مربی مطرح خارجی وارد مذاکره شد اما هر کدام از آنها به دلایل از جمله شیوع کرونا در ایران حاضر به حضور در کشورمان نشدند؛ البته به گفته پاکدل برخی شیطنت های بین المللی و وطن فروشی ها هم موجب شد تا برخی از گزینه ها حاضر به سفر به ایران نشوند.

در ادامه نگاهی به رزومه مربیانی که پاکدل با آنها مذاکره کرده است را بررسی خواهیم کرد:

آرون کریستنسون؛ او آگوست ۲۰۱۲ تا ژانویه ۲۰۱۶ سرمربی تیم ملی هندبال ایسلند بود. در سال ۲۰۱۸ سرمربی بحرین شد. او به عنوان بازیکن ۸۵ بازی برای ایسلند انجام داد و ۱۲۸ گل به ثمر رساند. همراه با تیم ملی ایسلند به عندر مسابقات هندبال قهرمانی اروپا در سال ۲۰۰۲ به نیمه نهایی راه یافت.

از بهانه ای به نام کرونا تا وطن فروشی در هندبال

پاکدل درمورد دلیل عدم حضور او در ایران گفت: آرون کریستنسون ۸ ماه وقت ما را گرفت و در نهایت گفت که خانواده اش اجازه فعالیتش را در ایران نمی‌دهد و منتفی شد.

فرناندو باربیتو دلگادو؛ وی بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا بوده است. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ به عنوان مربی روی نیمکت تیم ملی کشورش نشست. او از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ هدایت تیم ملی بحرین را برعهده گرفت. در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ سکان هدایت عربستان را در دست گرفت. در سال ۲۰۱۹ هم باربیتو سرمربی تیم ملی امارات شد. او همچنین از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ هم به عنوان مربی بارسلونا فعالیت کرد.

از بهانه ای به نام کرونا تا وطن فروشی در هندبال

رئیس فدراسیون هندبال درمورد دلیل عدم توافق با وی تصریح کرد: دلگادو اسپانیایی بود که تا قرداد پیش رفتیم در عدد قرارداد هم توافق کردیم اما در نهایت به دلیل پیک قرمز کرونا قبول نکرد. 

اسلاوکو گولوژا؛ وی در فرانسه برای پاری سن ژرمن و در مجارستان برای وزپرم بازی کرد. او عضوی از تیم ملی کرواسی بود که دو بار مدال طلای المپیک (۱۹۹۶ و ۲۰۰۴) را کسب کرد. اسلاوکو در مسابقات جهانی مدال طلا در ۲۰۰۳، مدال نقره در ۱۹۹۵ و ۲۰۰۵ و در مسابقات قهرمانی اروپا مدال برنز در سال ۱۹۹۴ را کسب کرد.
وی مربی تیم ملی کرواسی در سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ بود. او در سال ۲۰۱۰ سرمربی تیم ملی کرواسی شد و در سال ۲۰۱۲ مدال برنز مسابقات قهرمانی اروپا را به دست آورد. او همچنین به المپیک ۲۰۱۲ و پیکارهای مسابقات جهانی ۲۰۱۳ رسید. در سال ۲۰۱۵ هم از تیم ملی کرواسی جدا شد. 

از بهانه ای به نام کرونا تا وطن فروشی در هندبال

پاکدل در خصوص دلیل عدم حضور وی کشورمان گفت: او سرمربی تیم ملی کرواسی است  اما اخیرا گفت در کنار باشگاهش با تیم ملی ادامه خواهد داد و خواست ۵ اردوی خارجی داشته باشد که این شرایط برای ما که میزبان هستیم منطقی نبود.

دیوید دیویس کامارا؛ این مربی ۴۴ ساله توانسته است ۴ عنوان قهرمانی اروپا و ۶ عنوان قهرمانی اسپانیا و همچنین قهرمانی در مسابقات جهانی ۲۰۰۵ را کسب کند. دیویس در سال ۲۰۱۷ به عنوان مربی تیم ملی روسیه کار کرد و در سال ۲۰۱۸ هم هدایت تیم ملی مصر را برعهده گرفت.  در کارنامه وی مدال برنز مسابقات المپیک ۲۰۰۸ پکن هم به چشم می خورد.

از بهانه ای به نام کرونا تا وطن فروشی در هندبال

پاکدل درخصوص شرایط این مربی عنوان کرد: اولین گزینه ما دیوید دیویس کامارا بود که نخواست باشگاه خود را کنار بگذارد که ما قبول نکردیم. او نمی‌خواست تنها با یک تیم ملی کار کند و می‌خواست در کنار باشگاه فعالیت کند. 

زلاتکو بابیچ؛ وی در سال ۲۰۰۶ از دنیای بازی خداحافظی کرد. بابیچ کارش را به عنوان مربی در تیم ملی کرواسی آغاز کرد و با این تیم توانست مدال برنز مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۱۲، مدال برنز بازی های المپیک ۲۰۱۲ و مدال برنز مسابقات جهانی ۲۰۱۳ و مدال نقره بازی های مدیترانه ۲۰۱۳ را به دست آورد. در سال ۲۰۱۵ وی به عنوان سرمربی تیم ملی کرواسی منصوب شد و تیم را در مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۱۶، المپیک ۲۰۱۶ و مسابقات جهانی ۲۰۱۷ هدایت کرد و در سال ۲۰۱۷ از سمت خود کنار رفت.

از بهانه ای به نام کرونا تا وطن فروشی در هندبال

پاکدل در خصوص این مربی گفت: یکی از گزینه های ما بابیچ سرمربی تیم ملی کرواسی بود بعد از چند ماه گفت می‌توانم قراردادم را با باشگاه یک ساله کنم که با باشگاه مذاکره کرد و بعد اعلام‌کرد که باشگاه قبول نکرده است و حضورش منتفی شد. 

ولادیمیر سولا؛ این مربی ۵۲ ساله است. پست تخصصی وی دروازه بان بوده و در المپیک ۲۰۰۴ هم حضور داشت و در سال ۲۰۰۸ هم از دنیای بازی خداحافظی کرد. او از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به عنوان مربی دروازه بان های تیم ملی کرواسی فعالیت کرد. در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به عنوان سرمربی تیم الدحیل قطر بود. از سال ۲۰۱۷ هدایت تیم دوبراوای کرواسی را برعهده گرفت. سال ۲۰۲۰ هم سرمربی زاگرب شد. او دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۰۴ آتن همراه با تیم ملی کشورش است. در المپیک ۲۰۱۲ لندن هم به عنوان مربی دروازه بان ها توانست با تیم ملی کرواسی مدال برنز را به دست بیاورد. او دارنده مدال نقره مسابقات قهرمانی جهان در سال های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۵ و مدال طلای ۲۰۰۳ است.

از بهانه ای به نام کرونا تا وطن فروشی در هندبال

رئیس فدراسیون هندبال در مورد شرایط سولا گفت: او مدال طلای المپیک را دارد  و سرمربی تیم ملی جوانان کرواسی نیز بود که هنوز با او در حال مذاکره هستیم.

میشل بیگلر؛ این مربی ۶۰ ساله از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ هدایت تیم ملی لهستان را برعهده داشت. از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ هم به عنوان سرمربی تیم ملی هندبال بانوان آلمان کار کرد. او همراه با تیم ملی لهستان عنوان ششمی مسابقات قهرمانی اروپا را کسب کرد. مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان هم از دیگر افتخارات وی است. او همچنین در سال ۲۰۱۷ همراه با تیم ملی لهستان عنوان هفتمی مسابقات قهرمانی اروپا را به دست آورد.

پاکدل درمورد شرایط این مربی عنوان کرد: او قرار بود سه شنبه هفته قبل به ایران بیاید اما طی ۱۰ ساعت قرارداد منتفی شد که در حال جمع آوری اطلاعات هستیم تا ببینیم چه کسی شیطنت کرد تا نتوانیم مربی خارجی داشته باشیم. خیلی بد است که یک نفر حاضر شود که وطن فروشی کند تا نتوانیم سرمربی خوب خارجی را جذب کنیم. هر زمان که مطمئن شویم همه چیز را عنوان خواهیم کرد. 

از بهانه ای به نام کرونا تا وطن فروشی در هندبال

رئیس فدراسیون هندبال گفت: ما در حال مذاکره با دو گزینه هستیم. با کمک کمیته فنی دستیاران ایرانی را مشخص می‌کنیم تا زمان را از دست ندهیم و اردوها را شروع کنیم. البته هنوز دیر نشده تیم‌های ملی همچون قطر هم دو ماه به مسابقات اردوها را شروع می‌کنند. اما به هر حال اردوها را با کادر ایرانی آغاز می‌کنیم تا با گزینه خارجی به توافق برسیم.

اهالی هندبال امیدوار هستند که تکلیف سرمربی تیم ملی هندبال زودتر مشخص شود تا یک بار دیگر شاهد موفقیت های این رشته باشند. هندبال ایران باید خود را برای حضور در رقابت های قهرمانی آسیا آماده کند. پس از اعطای میزبانی بیستمین دوره رقابت های هندبال قهرمانی مردان آسیا و انتخابی جهان به ایران، فدراسیون هندبال کشورمان بنا به درخواست کنفدراسیون هندبال آسیا طی نامه ای چند شهر را به عنوان گزینه های برگزاری این رقابت ها معرفی کرد که کنفدراسیون هندبال آسیا از بین شهرهای معرفی شده، تهران و سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی «آزادی» را به عنوان میزبان بیستمین دوره رقابت های هندبال قهرمانی مردان آسیا معرفی کرد.

از بهانه ای به نام کرونا تا وطن فروشی در هندبال

بر این اساس این رقابت ها از یکم تا ۱۲ بهمن ماه سال جاری با حضور قدرت های هندبال آسیا برگزار خواهد شد. طبق سنوات گذشته قرعه کشی این رقابت ها پس از اعلام آمادگی کشورها، حدود یک ماه قبل از مسابقات با حضور نمایندگان کنفدراسیون هندبال آسیا در تهران برگزار خواهد شد.

منبع: فارس