شهرخبر

مزیت گردشگری نسبت به ساختمان سازی و خودروسازی

ایسنا/ این خبر پیرامون مزیت گردشگری نسبت به ساختمان سازی و خودروسازی برای شما نگارش شده است.

علی اصغر شالبافیان، عضو هیأت علمی دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان در نشست «تحول در حوزه گردشگری و دولت سیزدهم» این سوال را طرح کرد که آیا گردشگری مزیت است؟ و در پاسخ به آن گفت: گردشگری در قبال سایر صنایع مثل خودروسازی و مسکن مزیت است. اما سوال این است چه مزیت هایی در این صنعت مستتر است که در سایر صنایع نیست. سوال دیگر این است که آیا گردشگری برای ایران مزیت است؟ ممکن است تصویر فعلی گردشگری ایران مطلوب نباشد، اما مزیت هایی دارد که باید از آن استفاده کرد و دولت جدید برای آن برنامه ریزی کند.

او افزود: بدیهی است قدرت پیشرانی که صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال دارد، قابل مقایسه با هیچ صنعت دیگری نیست، بدلیل حجم سرمایه گذاری و مزیت منطقه ای و جغرافیایی که دارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: رشد مستمر در گردشگری داخلی، خروجی و ورودی نشان دهنده این است که گردشگری برای حاکمیت غیرقابل چشم پوشی است و به اجبار تبدیل شده و حتی به سبد خانوار راه پیدا کرده است.

شالبافیان به نتیجه تحقیقات گروه اقتصاددانان آکسفورد به نمایندگی از شورای جهانی سفر و گردشگری اشاره کرد که تخمین زد گردشگری داخلی 79 درصد اثرات اقتصادی در ایران دارد و ادامه داد: درست است که گردشگری ایران برنامه ریزی نشده، غیرمسنجم و فصلی است و مشکلات متعدد دیگری هم دارد، ولی در مزیت و اثربخشی اقتصادی آن همین کفایت می کند که وقتی کرونا شایع شد، مشکل اشتغال در بسیاری از شهرها پدید آمد.

وی با اعتقاد بر اینکه گردشگری در ایران مزیت است، به مزایای آن پرداخت و افزود: مزیت جغرافیایی و اقلیمی که سایر صنایع از آن کم و بی بهره اند، مزیت فرهنگی با توجه به جاذب بودن آن به عنوان قطب زیارتی برای کشورهای همسایه به ویژه عراق و جمهوری آذربایجان، مزیت تاریخی و مزیت پزشکی که با وجود کرونا، تعداد تقاضا برای سفر به ایران به قدری زیاد است که وزارت خارجه صدور ویزای درمان را سهمیه بندی کرده است.

عضو هیأت علمی دانشکده گردشگری همچنین بر لزوم داشتن بسته سیاسی برای صنعت گردشگری تاکید کرد و گفت: نمی توانیم فی البداهه، سلیقه ای و غیرکارشناسی تصمیم هایی بگیریم که درباره آن اجماع نیست. مهمترین نیاز گردشگری در هر جای دنیا، مفاهمه و اجماع است.

شالبافیان همچنین تبیین نگاه حاکمیت در گردشگری را یکی از فرصتهایی که دولت سیزدهم در اختیار دارد، دانست و تاکید کرد: این دولت همگام با دیگر تحولات و نگاهی که مقام معظم رهبری به گردشگری دارد، باید نگاه دیگر دستگاه های حاکمیتی را همراه کند.

وی بیان کرد: تبیین مزیت های درون زا، یعنی گردشگری از تکان های بیرونی حداقل ضربه را ببیند، برای همین از گردشگری داخلی صحبت می شود، چون قابل مدیریت است. تجربه دنیا هم این را نشان داده است، مثلا بحران اقتصادی که در اروپا اتفاق افتاد، به جای آنکه از گردشگران بیرونی دعوت کنند به اروپا سفر کنند، مردم داخل این اتحادیه را به سفر درون منطقه ای تشویق کردند. ولی ما برنامه منسجم گردشگری داخلی نداشتیم و از جمعیت مایل به سفر نتوانستیم بهره ببریم.

این استاد دانشگاه گفت: در حوزه سیاستی نیاز داریم گردشگری متناسب با سیاست های آمایشی پیش برود. ایلام یکی از محروم ترین استان های کشور است، اما چقدر توانسته از آن حجم زائری که بین ایران و عراق تردد می کنند، بهره ببرد؟ اگر برنامه ریزی ها مبتنی بر آمایش بود، می دانستیم در مسیری که بیش از هفت میلیون رفت و آمد دارد به چه زیرساخت هایی نیاز خواهیم داشت.

مزیت گردشگری نسبت به ساختمان سازی و خودروسازی