شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان

عربستان برای لبنان نسخه می‌پیچد؟

در حالی که بسیاری از کارشناسان سیاسی بخش اعظم مشکلات کنونی لبنان را به دخالت های خارجی به ویژه رفتار برخی حکام عرب در مقابل این کشور نسبت می دهند ، یک روزنامه سعودی پیشنهاد کرد لبنان برای حل مشکلات خود با اسراییل گفت‌وگو کند.

عربستان برای لبنان نسخه می‌پیچد؟

به گزارش منیبان؛ آخرین نوآوری عربستان سعودی در ارائه راه حل بحران اقتصادی و تبعات آن در لبنان  انتشارمقاله ای است که در آن از لبنان برای عادی سازی روابط  با دشمن اسرائیلی دعوت کرده است.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط با اشاره به اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونسیتی که آمادگی تل آویو را برای کمک به لبنان آماده کرده بود ، در مقاله ای با عنوان " آیا می توانیم در مورد اسرائیل گفتگوی صریح داشته باشیم" این سخن بنی گانتس را که دست او به خون هزاران زن و کودک فلسطینی آلوده است نشانه ای برای لزوم دعوت لبنانی ها به گفتگوی صریح با  اسرائیل دانست.

این مطلب که با واکنش منفی گسترده ای روبرو شد مورد انتقاد برخی رسانه های لبنانی هم قرار گرفت .

پایگاه خبری العهد در این ارتباط نوشت :روزنامه سعودی سعی کرد اختلافات موجود بین اعراب و نهاد اسرائیلی را به مواردی مانند مشکلات بین یک زوج تنزل دهد که برای حل آنها نیاز به گفتگوی صریح است.

العهد با انتقاد از این روزنامه سعودی اقدام  آن را  با توجه به نزدیک شدن به پانزدهمین سالگرد حمله اسرائیل به لبنان در ژوئیه ۲۰۰۶  مشکوک ارزیابی کرد و نوشت : این مقاله تلاشی با هدف  کمرنگ جلوه دادن اختلافات موجود بین اعراب و نهاد اسرائیلی است .

به نوشته العهد انتشار این مقاله در الشرق الاوسط اجرای سناریوی سعودی- امریکایی از طریق روزنامه ها و رسانه ها برای نشان دادن اسرائیل به عنوان حلال بحران داخلی لبنان و در حقیقت مقابله با محور مقاومت است که به عنوان عامل بازدارنده قوی در برابر این رژیم عمل می کند.

روز بیست و یکم تیرماه سال ۱۳۸۵ تیمی از یگان های ویژه حزب‌الله لبنان طی عملیاتی به یک گشتی صهیونیستها متشکل از دو خودروی نظامی حمله کردندکه در نتیجه آن دو نظامی اسرائیلی به اسارت نیروهای مقاومت درآمدند و سه تن دیگر از آنان به هلاکت رسیدند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این اقدام به لبنان اعلام جنگ کرد و با انواع سلاح های پیشرفته به اهداف مختلف مسکونی، اداری، تاسیسات زیربنایی، فرودگاه، جاده ها و پل ها در لبنان به ویژه در مناطق شیعه نشین حمله کرد و خسارات های زیادی به بار آورد.

این جنگ در واقع ششمین نبرد رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی بود، اما بر خلاف جنگ های قبلی که در اندک زمانی توانسته بود اعراب را شکست دهد این بار با اراده قوی، توان مبارزاتی بی نظیر و مدیریت جنگی حزب الله مواجه شد، مواردی که موجب گردید با وجود برتری نظامی در مقابل جنبش مقاومت اسلامی تا ۳۳ روز جنگ فرسایشی را تحمل کند و دست آخر با وساطت و میانجیگری سازمان ملل و با صدور قطعنامه ای توانست از باتلاقی که در آن گیر کرده بود خارج شود.

جنگی که  میزان کارآمدی و مبارزاتی حزب الله و تجهیزات نظامی و دفاعی  آن را به این رژیم نشان داد و تجربه تلخی را برای آنان به جا گذاشت.