به گزارش برنا؛ تابستان با گرمایش اگر چه برای خیلی ها سخت نمی گذرد اما همین تغییر آب و هوایی برای بسیاری از مردم کشور تبدیل به بحرانی می شود که هر سال در چند ماهی از سال با آن رو به رو هستند. از کم آبی بگیر تا شیوع بیماری های مختلف متأثر از گرما. این اتفاق دوسالی است که موضوع را برای ساکنان مناطق گرم خیز ایران دشوار تر کرده است و آن هم به دلیل وجود کروناست. براساس یک سری نظام ها و تصمیمات بین المللی هلال احمر ایران چندسالی است که برای جلوگیری از بحران کم آبی طرحی را اجرا می کند تا بتواند کمی از مشکلات و درد های مردم این منطقه را بکاهد. اما موج های سر به فلک کشیده و تغییر اسم های کرونا انگار امسال حال و هوای طرح هلال احمر را نیز تغییر داده است.

بارش بارندگی در استان های جنوبی کشور

محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: طی سه چهارسال اخیر طرحی به نام نذر آب داشتیم که موضوع تنش آبی را در جنوب شرق ایران با توزیع آب در مناطقی که با کمبود باراش باران مواجه بود، مدیریت می کرد.

او با بیان اینکه هر ساله توزیع دستگاه های آب شیرین و احیای قنات ها در دستور کار قرار می گرفت، افزود: امسال موضوع تنش آبی در همه کشور عمیق تر و وسیع شکل گرفته است و در مناطق جنوب کشور بیشتر است، به طوری که در هرمزگان قریب به 75 درصد و در سیستان و بلوچستان 60 درصد کاهش بارندگی دارد.

نصیری ادامه داد: امسال طبق آخرین آمار تعداد روستاها و مناطق حاشیه ای  که به صورت سقایی آبرسانی می شد، افزایش پیدا کرد.

جلب مشارکت مردم در طرح نذر آب 4

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه طرح نذر آب را امسال محکم تر و وسیع تر آغاز کردیم، گفت: سال های گذشته مشارکت مردمی زیادی جمع آوری نمی کردیم و امسال مشارکت خیرین را در دستور کار قرار دادیم و در حوزه مشارکت مردمی کار ریشه ای و جدی ای را دنبال می کنیم.

او گفت: بسیاری از خیریه ها و مسئولان به مناطق جنوبی کشور توجه کردند و بنا شد تا برای سیستان و بلوچستان اقدامات خاصی انجام شود.

ارائه خدمات امدادی و معیشتی به استان های درگیر ویروس دلتا

نصیری اظهار کرد: ما در طرح نذر آب 4 مناطق جنوب شرقی کشور از جمله خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را تحت پوشش قرار دادیم.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه امسال می خواستیم این طرح را آغاز کنیم به شیوع ویروس جهش یافته دلتا در مناطق مورد نظر برخورد کردیم و تا زمانی که کرونا در این مرحله باشد نمی توانیم درآن مناطق طرح را به درستی پیش ببریم، ادامه داد: با همکاری خیریه ها قرار گاهی ایجاد شد و امدادرسانی به ساکنان سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گرفت و بر این مبنا شهرستان ها تقسیم شد و عملیات و کمک رسانی انجام می شود.

او بیان کرد: روند عملیات به خوبی پیش می رود و اقلام مختلفی به این مناطق ارسال شده است که شامل 400 کپسول اکسیژن، یک میلیون و 300 هزار عدد ماسک، دستگاه اکسیژن ساز، بسته های غذایی و... بود و امیدواریم از این پیک به زودی عبور کنیم و در انتهای مرداد ماه بتوانیم طرح نذر آب را عملیاتی کنیم.

انجام آبرسانی پایدار در استان های جنوبی کشور در دستور کار است

نصیری گفت: موضوع آبرسانی در نذر آب امسال، آبرسانی پایدار است و در کنار ارسال تانکر عملیاتی می شود.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر درباره مشارکت نیروی های داوطلب برای انجام واکسیناسیون در استان های جنوبی کشور، تصریح کرد:  هر زمانی وزارت بهداشت برای تزریق واکسن از ما در خواست نیرو داشته باشد، ما آن را اجرایی می کنیم.

انتهای پیام/4