شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تحریم‌ها
وال استریت‌ژورنال مطرح کرد

استراتژی بایدن؛ کاهش تحریم‌ها برای هماهنگی بیشتر با متحدان!

کدخبر: 425784
اقتصادنیوز: روزنامه وال استریت‌ژورنال گزارش داده است که وزارت خزانه‌داری دولت جوبایدن در حال بازنگری در سیاست تحریم‌های این کشور است و در این راستا واشنگتن قصد دارد تا پایان تابستان جاری، رژیم تحریم‌ها -از جمله علیه ایران- را تسهیل، و در عوض میزان هماهنگی با متحدانش را در این زمینه را تقویت کند.

به گزارش اقتصادنیوز ؛ دولت جو بایدن در حال بررسی امکان تغییر سیاست‌های تحریم اقتصادی آمریکا، از جمله در قبال ایران است و به گفته یک مقام دولتی انتظار می‌رود تا پایان تابستان جاری نتیجه کار اعلام شود.

روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داده است که هدف دولت آمریکا افزایش هماهنگی نظام تحریم‌ها با متحدان واشنگتن و جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی ناخواسته است. دولت بایدن در تلاش است تا تحریم هایی را که هدف آن‌ها مفسدان و ناقضان حقوق بشر است، گسترش دهد.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال دولت بایدن و مقامات تازه وارد آن معتقدند که استفاده از تحریم ها باید بخشی از تلاش های بزرگ دیپلماتیک شامل همکاری متحدان و اقناع آنها برای تحقق اهداف سیاست خارجی باشد. اگر چه هنوز جزییات طرح مشخص نیست، اما مقام‌های دولت نمونه‌هایی از این تغییرات را درباره تحریم‌های علیه ایران اجرایی کرده‌اند.

کاهش تحریم‌ها

 به نوشته این روزنامه، این بازنگری به موازات تلاش جو بایدن برای احیای توافق هسته ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران صورت گرفته است. جزییات رویکرد تازه دولت آمریکا توسط مقام های فعلی و سابق دولت، و یا مقام‌‌هایی که ممکن است در آینده به دولت بپیوندند، تشریح شده و در برخی جلسات کنگره این کشور نیز در این باره رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا درباره رویکرد تحریمی دولت جو بایدن به روزنامه وال استریت ژورنال گفته تمرکز فعلی ما بر این است که از اقدامات یک جانبه -که در چهار سال دولت ترامپ، سیاست آمریکا را شکل داده بود- فاصله بگیریم، و در عوض به همکاری با متحدان و شرکایمان نزدیک شویم.  یک مقام دیگر آمریکایی به این روزنامه گفت ابتدا باید به اصول اولیه خود با شرکای اروپاییمان بازگردیم و مشخص کنیم که فشار تحریمی را دقیقا به کدام بخش باید وارد کرد و هماهنگی با شرکا را در همین زمینه بالا برد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، آدوال آدایمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا که رهبری بررسی تحریم ها را بر عهده دارد با نمایندگان شرکت های چند ملیتی ، بانک ها و سازمان های غیردولتی جلسات متعددی برگزار کرده تا به گفته دفتر کارش به مجموعه‌ای از کارکردهای تضمین شده، استراتژیک و عادلانه از رژیم تحریم‌ها دست پیدا کند. با این حال یک مقام دولتی گفته است که آقای آدایمو هنوز نسخه نهایی سند استراتژیک تحریم‌ها را امضا نکرده است.

والی

بر اساس این گزارش، ماه گذشته، دولت همچنین معافیت های جدیدی را به منظور دامن زدن به جریان کمک های مربوط به مقابله با پاندمی کرونا به ونزوئلا، سوریه و ایران اعطاء کرد، و از این طریق به یک نگرانی اساسی در میان گروه های بشردوستانه که می‌گفتند رژیم تحریم‌های ایالات متحده ناخواسته به جوامع محلی آسیب می رسانند، پاسخ داد.

الیزابت روزنبرگ ، نامزد کمک به نظارت بر سیاست تحریم ها به عنوان دستیار وزیر خزانه داری، در سنا خطاب به سناتورها گفت: «این کار نیاز به هماهنگی در سراسر قوه مجریه، همکاری نزدیک با کنگره و همتایان خارجی، و بخش خصوصی و جامعه مدنی دارد».

Elizabeth Rosenberg

تمایز اساسی تیم بایدن و ترامپ در رویکرد تحریمی

به نوشته این روزنامه، تعمیرات اساسی سیاست تحریمی، جدایی شدید از دولت ترامپ ایجاد می کند، که بیشتر از دولت های قبلی ایالات متحده، تحریم ها را به عنوان ابزاری برای سیاست خارجی  در برابر دشمنان استفاده می‌کرد و در تلاش برای اعمال فشار اقتصادی بر آن‌ها، بخش‌های وسیعی از اقتصاد در ایران ، کره شمالی ، ونزوئلا و سایر کشورها را هدف تحریم قرار داد.

تلاش‌های تحریمی توانست ایران و ونزوئلا را به سمت انقباضات اقتصادی سوق دهد و روابط کره شمالی را با شبکه های مالی و تجاری جهانی برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت قطع کند. با این حال، فشار ایالات متحده توافق های جدید عمده دیپلماتیک یا تغییرات اساسی در رفتار دشمنانش ایجاد نکرد ، و منجر به سوالاتی در مورد ارزش تحریم‌ها به عنوان یک ابزار مستقل شد. چرا که دست کم در دوره ترامپ، علی‌رغم آسیب جدی به اقتصادهای تحت تحریم، نتوانست آن‌ها را به مسیر مد نظر آمریکا هدایت کند.

دولت بایدن و مقامات تازه وارد آن معتقدند که استفاده از تحریم ها باید به جای ابزارمستقل، بخشی از تلاش های بزرگ دیپلماتیک شامل همکاری متحدان و اقناع مربوط به آنها برای تحقق اهداف سیاست خارجی باشد.

مقامات پیشین دولت ترامپ مدعی‌اند که دولت بایدن با تخفیف تحریم ها بدون تعهدات کافی از سوی تهران و سایر دولت ها ، فشارهای دیپلماتیک ساخته شده در چهار سال گذشته - بخصوص در مورد برنامه هسته ای ایران - را هدر می‌دهد. این مقامات می گویند که آنها نگران هستند که اتکا به اجماع بین المللی و انتظار برای متحدان اغلب به مصالحه های سیاسی‌ای نیاز دارد که می تواند امنیت ملی ایالات متحده را تضعیف کند. این دیدگاه مبنایی برای اقدام ایالات متحده در اجرای بسیاری از برجسته ترین تصمیمات سیاست خارجی در دوران ترامپ بود.

ترامپ و پمپئو

مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه دولت ترامپ در ادامه لفاظی‌های بی‌اساس دوران مسئولیت خود، ماه پیش (ژوئن) ادعا کرد که دولت بایدن با تلاش برای پیوستن دوباره به توافق هسته ای و لغو تحریم ها در آستانه قدرت دادن به اصلی ترین دولت حامی تروریسم در جهان است».

اما مقامات فعلی در دولت بایدن معتقدند که اقدامات هماهنگ مبتنی بر اجماع بین المللی منجر به گسترش اجرای جهانی تحریم‌ها و تضارب صدای انتقادی می‌شود که فشار سیاسی مورد نظر تحریم ها را تقویت می‌کند.

 یک مقام ارشد دولت به وال استریت ژورنال گفت: "تمرکز ما بر این است که مطمئن شویم که ما از اقدام یک جانبه ، همان چیزی که در چهار سال گذشته سیاست ایالات متحده را تعریف کرده است ، به سمت کار با شرکای خود حرکت می کنیم."

خانم روزنبرگ ، که به دولت در مورد بازنگری تحریم ها مشاوره می دهد ، گفت: «در روزگاری که ابزارهای مالی وزارت خزانه داری اغلب به عنوان اولین راه حل برای مقابله با تهدیدات تلقی می شود، یک رویکرد استراتژیک با دقت درجه‌بندی شده ... از هر زمان دیگری حائز اهمیت‌تر بیشتری است».

رفع تحریم‌های ایران، نخستین آزمون سیاست تحریمی بایدن

برخی از اصول سیاست تحریمی دولت بایدن که مقامات خزانه‌داری این سیاست‌ها را عملی می‌کنند، در حال ظهور است . برخی از اقدامات تحریم‌های اولیه دولت با متحدان غربی، به ویژه ابتکار عمل برجسته آن در سیاست خارجی، ذیل طرحی که برای لغو تحریم های اساسی علیه ایران در ازای بازگشت به توافق هسته ای 2015 ، هماهنگ شده است.

گفتنی است  در هفته های اخیر خروج چندین مقام سابق دولت ایران از لیست‌های سیاه توسط دولت بایدن، انتقاداتی را مبنی بر تعجیل در برچیدن تحریم‌هایی که به عنوان اهرم فشار علیه تهران استفاده می‌شوند، برانگیخت. دولت بایدن همچنین تلاش کرده است تا تحریم‌هایی را علیه چین به دلیل نقض حقوق بشر در هنگ کنگ و در استان های غربی آن، علیه مقامات روسی به دلیل حمله به مخالفان سیاسی، و مقامات بلاروس ر به دلیل تشدید سرکوب سیاسی در لیست سیاه همکاری کند.

یک مقام ارشد به وال‌استریت ژورنال گفت: «ما باید با شرکای اروپایی خود به اصول اولیه برگردیم تا بفهمیم واقعاً جایی که باید فشار وارد کنیم کجاست و مطمئن شویم که این کار را با هماهنگی نزدیک انجام می‌دهیم». تحلیلگران می گویند دولت بایدن با تصمیمات درباره تحریم‌های ایران و همچنین سایر موضوعات، تنش دیپلماتیک با متحدان را کاهش داده است. 

معاون وزیر دارایی آدوال آدایمو، در تلاش است راه هایی را برای پیشبرد استفاده مؤثر، استراتژیک و منطقی از تحریم ها شناسایی کند و در همین راستا جلساتی را با نمایندگان مشاغل چند ملیتی، موسسات مالی و سازمان‌های غیردولتی برگزار کرده است. از جمله نهادهایی که آدایمو در تور شنیداری ملاقات کرده است می‌توان به گروه های حقوق بشری ، NGO های بشردوستانه ، گروه های تجاری ، مشاغل کوچک و بانک ها اشاره کرد. با این حال دفتر او گفت که وی هنوز نسخه نهایی سند استراتژی تحریم‌ها را امضا نکرده است.

والی آدیمو

به نوشته این روزنامه آمریکایی وزارت خزانه داری در اوایل ماه فوریه با کاهش محدودیت‌های اداره بندر ونزوئلا ، زمینه را برای حمل و نقل اضافی مواد غذایی، کالاهای کشاورزی، داروها و سایر لوازم هموار کرد. با این حال ، دولت در ماه ژوئن گفت که اعطای تخفیف گسترده‌تر تحریم‌ها مستلزم دریافت امتیازاتی از سوی دولت مادورو است.

همچنین ماه گذشته ، دولت معافیت های جدیدی را به منظور گسترش جریان کمک‌های مربوط به پاندمی کرونا، به ونزوئلا، سوریه و ایران اعطاء کرد که به زعم این روزنامه، در پاسخ به یک نگرانی اساسی در میان گروه های بشردوستانه که می‌گفتند رژیم تحریم‌های ایالات متحده ناخواسته به جوامع محلی آسیب می‌رسانند، صورت گرفته است.

کاهش تحریم‌ها